havre/kraaft plus blå eller havre/kraaft grund

F

fnorr

En av mina halvblodshästar(164cm lätt,sportig modell) äter idag 1 kg havre och ca 1,5 kg kraaft grund + 0,5 kg lusern hack. Hö fritt. Den tränas normalt, lite mer ibland men inte mindre.

Jag skulle gärna kunna ge endast havre, men då med kraaft plus....är det ngn som har ngn kommentar, för eller emot? Hur mkt havre kan man tänkas ge? Förr, när man nästan bara fodrade med havre vill jag minnas att jag hade en irländare som åt runt 4 kg och mer, det låter som hiskeliga mängder idag....

Vill inte byta foder utan håller mig till kraaft, ger inte heller blöt mat.

Har nu från början gett grunden, lagt till havren, minskat grunden och ökat havren.....som sagt, gärna lite hjälp

Sv: havre/kraaft plus blå eller havre/kraaft grund

Krafft grund är mest havre. Så hästen skulle förmodligen fungera ok på bara havre.
Men ändra du till Pluss blåröd. Energi samt protein är samma som i Grund. Du får lite mer mineraler samt vitaminer. Du kan ju räkna om kvoten Ca/P blir bättre eller sämre med Pluss blåröd.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 480
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 770
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 359
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka