Havre kontra korn

G

Goldi

Vet ngn vad som skiljer sig mellan dessa foderslag. Näringsmässigt?
Protein och energi?
Jag vill komplettera krafft grov 125 med havre o kornkross men vill veta lite mer?

Sv: Havre kontra korn

Havre: 9-10 Mj/kg foder, 80-90 g smrp/kg foder
Korn: 10-11 MJ/kg foder, 90-110 g smrp/kg foder

Korn innehåller något mer stärkelse än havre, och havre innehåller "något mystiskt" som gör vissa individer heta.
Korn måste ges krossat eller stöpt, eftersom kärnar är för hård att tuggas.

Vad är stärkelse bra för då? Om det nu är bra? Kornet innehåller alltså mer protein än havre, då borde det ju passa bra till unghästar, eller hur?
Tack för ditt svar:)

i mina böcker står det att korn är bättre än havre om man vill ha upp hästen i hull..

För mkt stärkelse är inte bra för hästen har svårt att bryta ner det tror rekomendationen är 0,4 kg stärkelse / 100kg häst och utfodringstillfälle så då kan man ge en 500 kg häst 2 kg havre varje utfodring. Ger man för mkt stärkelse på en gång hinner hästen kanske inte bryta ner alt i tunntarmen och det fortsätter då vidare till grovtarmen där det kan orsaka störningar.

Det kan vara klokt att vara försiktig om man introducerar korn till en häst (det ska man iofs alltid vara vid foderbyte)... min egen häst fick nässelutslag pga korn, vet andra hästar som fått gallor. Bara ett tips ;)

ja det är väl ganska vanligt att de reagerar på korn, är det stärkelsehakten som gör det ??

Tack för era svar. :bow: Jag har tänkt ge 50% krafft, 25% havre o 25% korn eller 1/3 av varje. Jag får se. Avvaktar tills jag fått analys på grovfodret först.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 853
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2