Havre - har det blivit dyrare?

Sv: Havre - har det blivit dyrare?

Det är brist på spannmål på världsmarknaden pga tidigare överskott.
Se bara hur det har varit i S. allt har legat i träda. nu har de plöjts upp igen o till hösten har vi mer:banana:
Nej, det är inte alls säkert att vi får mer och billigare spannmål eftersom både Europa och USA börjar odla stora mängder energigrödor för etanolproduktion. I USA så odlar man mycket majs för etanol så att produktion av soja för foder måste minska vilket gör att avverkninge av regnskogen i sydamerika ökar för att bereda plats för sojaodlingar (fanns att läsa i dagens tidning).

Räkna med att priserna kommer att ligga på den högre nivån även i framtiden! Ändras EU-bidragen för vallproduktion kan vi också förvänta oss dyrare grovfoder.

(Jag eldar fortfarande med havre för uppvärmning, ökar priset får jag sälja havren och elda sedlarna istället.)

jag betalar 2 kr/kg för Mathilda havre. och det är faktiskt ett bra pris :)
så klart vill man ha det så billigt som möjligt,,,;)

visst ja. Glömde den aspekten.
hujedamig vad dyrt det ska bli att leva:eek:

Ha ha är inte havre spannmål då??!!;)

Det är klart det är spannmål - vad skulle det annars vara?! Priset på spannmål, inklusive havre, har gått upp, och frågan vad folk betalade för havren ställdes. Ganska otroligt om någon har lyckats missa höjningen men dock.

Jo jag bara busar - det är fredag em...

Inlägget innan pratar om spannmålsprishöjning och får svaret "frågan var vad havre kostar" Jag poängterade som ett skämt att man kunde tolka detta som att det handlade om havre inte spannmål;) Sorry dålig humor skyller än en gång på fredag em (vad ska jag skyllapå på mån tro:confused:)

Jag betalar 1.2 kr/kg från att ha tidigare betalt 1 kr/kg, tycker inte att det är någon direkt radikal prishöjning. Köper säckar á 50 kg i varje. Det är vanlig vithavre, men vet inte vilken sort eller vad det är för analys dock.

jag fick också betala över hundralappen för 25 kg havre. har för mig att det var 125:-. Hade inte köpt havre sen i våras, och då låg det på 70 kr tror jag, så jag fick en liten chock. . .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 955
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka