Sv: Havre - har det blivit dyrare?
Räkna med att priserna kommer att ligga på den högre nivån även i framtiden! Ändras EU-bidragen för vallproduktion kan vi också förvänta oss dyrare grovfoder.
(Jag eldar fortfarande med havre för uppvärmning, ökar priset får jag sälja havren och elda sedlarna istället.)
Nej, det är inte alls säkert att vi får mer och billigare spannmål eftersom både Europa och USA börjar odla stora mängder energigrödor för etanolproduktion. I USA så odlar man mycket majs för etanol så att produktion av soja för foder måste minska vilket gör att avverkninge av regnskogen i sydamerika ökar för att bereda plats för sojaodlingar (fanns att läsa i dagens tidning).Det är brist på spannmål på världsmarknaden pga tidigare överskott.
Se bara hur det har varit i S. allt har legat i träda. nu har de plöjts upp igen o till hösten har vi mer![]()
Räkna med att priserna kommer att ligga på den högre nivån även i framtiden! Ändras EU-bidragen för vallproduktion kan vi också förvänta oss dyrare grovfoder.
(Jag eldar fortfarande med havre för uppvärmning, ökar priset får jag sälja havren och elda sedlarna istället.)