Havre - har det blivit dyrare?

H

hästig

Innan julhelgen köpte jag 25 kg hel havre och betalde 86:- och i januari kostade samma havre 106:-. Ganska stor prisökning.

Vad betalar ni?

Sv: Havre - har det blivit dyrare?

Betalar 50 kr för 65 kg (köper från en bonde). Ca 77 öre/kg

Senast ändrad:

Japp, tycker både havre,korn,lusern,betfor, krafft mm har stigit kraftigt!

1.25kr kg. Av en bonde.

Det har stigit kraftigt i pris.

Förra veckan betalade jag 74 kr för 15 kg krossad havre. Tidigare har jag betalat runt 50-lappen för samma säck.

Som tur är äter mina hästar små mängder kraftfoder..

Betfor och lucern som de får mest av har också stigit i pris, men inte alls lika kraftigt som havren där jag köper i alla fall.

Som tur är har ja en morfar som är bonde, så både korn och havre är gratis för mig. Men en kompis köper av honom och då tar han 75:- för en säck med ca 40 kilo. :)

Jo, men frågan var vad man betalade för havren.

Det är inte bara torka, många andra orsaker till höjningen också, men det betyder inte att jag jublar..

Men man vet ju aldrig om det bara var firman jag köpte av som hade höjt priset eller om det gällde generellt för havre i hela Sverige.

Med tanke på att även priser på livsmedel innehållande spannmål har ökat kraftigt kan mna nog utgå från att spannmålspriset stigit.

KL
Detta gör även att mjölk kommer att bli dyrare o även glassen i sommar:crazy:

Bröd o spannmål har blivit dyrare i butikerna, fast det märks inte lika mkt iom att det handlar om ett½ kilo;)

Mjölken har väl redan gått upp i pris? Ska den öka ytterligare? Hoppas bara de extra pengarna verkligen går till mjölkbönderna, för de har varit galet underbetalda alltför länge. Det svider inte lika mycket eftersom jag gör igång på en liter i veckan! ;)
Så långt har jag inte funderat, men då är det väl till att dra ner på glasskonsumtionen och satsa på att gå ner några kilo :D, vi brukar ju ändå inte få några höjdarsomrar..

Jag reagerade när 2 kg havregryn kostade väldigt många mer kr än det gjorde innan.. ;)

Jag betalar 100kr för 80kg krosshavre. Bonden krossar när jag ringer o säger att jag kommer o hämtar.

Jo, men frågan var vad man betalade för havren.

Det är inte bara torka, många andra orsaker till höjningen också, men det betyder inte att jag jublar..

Det är brist på spannmål på världsmarknaden pga tidigare överskott.
Se bara hur det har varit i S. allt har legat i träda. nu har de plöjts upp igen o till hösten har vi mer:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 955
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka