Havre för att bygga muskler

Simply me

Trådstartare
Har lite foderproblem med min lättfödda isis, hon har under åren jag känt henne varit ganska rund och både jag och förra ägaren har försökt banta henne sakta men säkert, resultatet har varit sådär.

Men i våras vände det och hon tappade okontrollerat i vikt på några veckor (pga mycket trassel i stallet bla huvudfodringarna i hagen i en hög för 5-7 hästar och nära eltråden, min är rädd för eltråd och tordes nog inte äta). Men det var då och vi flyttade redan i våras till annat stall.

Har nu lagt på sig lite vikt men är smalare än vad hon brukar, tyvärr har hon också tappat muskler även pga att jag har varit dålig på att motionera henne men nu är vi på g igen och jag vill få upp kondition och muskla på henne lite utan att ge alltför mycket mat. Vet att jag hört att havre är mycket bra när man ska starta upp och muskla häst, stämmer det? För jag vill inte att hon blir fet igen......

Sv: Havre för att bygga muskler

För att bygga muskler behövs protein. Lämpligt skulle då vara t ex lusern.

Beror alldeles på vad höet har för värden. Sen är det väl inte det första man tänker på för att bygga muskler, det finns bättre foder för det. Sök på proteinfoder här på forumet.

Men om jag ger lusern, behöver jag då minska på hösilaget? Hon får bara ca 5,5 kg per dag och det tycker jag hon behöver då värdena är passande för lättfödda ponnysar. Eller kan jag bara lägga till lite lusern.

För övrigt får hon bara typ en morot efter arbetspass inget kraftfoder eller så, ska kanske också tillägga att hon är 23, pigg och glad men lite ur kondition pga tidigare skada och en matte som inte riktigt kommit igång, vi har startat upp långsamt, för långsamt tror jag

Beroende på hösilgaets TS och näringsinnehåll så kan den givan vara lagom, för liten eller i sällsynta fall för mycket. Det sist nämna är inte särskilt troligt då 5,5 kg inte är jättemycket, har du normala värden av TS skulle jag säga att du balanserar på i underkant.

Näringsmässigt så bör du ha en analys för att veta vilket fodermedel som kompar bäst med ert grovfoder, och vad du bör tillsätta för att få så bra värden som möjligt. Fodrar du på med lucern så behöver du inte ta bort något hösilage, däremot bör du se över mineralstatus så att kvoten kalcium/fosfor är ok samt att hästen få i sig av D och selen samt tillräckligt med magnesium.

Har haft hjälp att räkna ut fodret, men har inte uppgifterna från foderanalysen, inget tillskott skulle behövas om hon bara promenadreds..... hösilaget skulle räcka. Kan inte säga att hon så mycket mer än promenadrids idag eller, lugna skogsturer 2-3 gånger i veckan, arbetspass på banan 2 gånger i veckan och de är inte alltför tuffa just nu. Men jag försöker höja ribban lite nu och ser framför allt att hon tappat ryggmuskler..... vill ha dem tillbaka men det kanske "bara" behövs bättre träning.

Är så rädd för att hon ska bli fet igen, avskyr att försöka banta och fodra minimalt

Oftast ä'r det fett som försvunnit ur musklerna o då upplevs en smalare häst som omusklad. Har du sett en smal människa/ häst med mkt muskler?
det den behöver i första hand är energi.

Öka fodret lagom o rid så blir hästen som förrut- såvida den har haft muskler o inte bara fett;) Synvilla.

Är det inte så att äldre hästar ( denna häst 23 år) har svårt att bygga muskler och kan behöva mer grovfoder och mer protein?
Obs detta är en FRÅGA och inget "klankande"

Tack för alla svar. Har fått ändå mer att tänka på, har inte analysen..... den satt på anslagstavlan i stallet förut men är ej kvar.

Axel, tror du har en poäng, för det känns inte som hon tappat något, energin är på topp och hon går bättre än på länge, så det kan ju vara lite ändrat utseende när fett har försvunnit.

Westernponny, jo mitt största problem är hästens ålder och att hon tunnat ur lite snabbare än vad jag velat. Tog inte ditt inlägg som något klankande, det är ju lite speciellt med lite äldre hästar,

Boj, jag är medveten om att jag fodrar nästan lite i underkant och det är anledningen tilll att jag ville stoppa i henne något som hjälper musklerna men inte tar tillbaka den stora magen.... och de andra fettdepåerna hon haft. Är nog i ganska "lagom" vikt nu efter mitt tycke även om det finns lite hull kvar

Det jag känner spontant nu är att ge lite mer grovfoder, jobba med muskler genom ridning/annat arbete och ev ge lite lusern, havre var visst inte någon bra idee

Lucern är ett grovfoder, och är användbar i detta läge om du vill toppa något. Samtidigt ökar du intaget av strå (TS).

Som flera sagt; behövs analysen.

Enligt mig så är det helt värdelöst att bara "fodra på" med det ena eller andra för att man "hört" att något ska vara bra. Visst är det så att ex potatis protein är super bra för att få upp proteinet. -men då måste man veta att det är det som saknas.

Räkna ut hästens behov & sedan en foderstat utifrån höanalysen, och då ser du om du behöver komplettera med något.

Och sen är det bara att träna på! Hästen bygger inte muskler bara för att den får protein ;) man måste träna den också.

Som flera sagt; behövs analysen.

Enligt mig så är det helt värdelöst att bara "fodra på" med det ena eller andra för att man "hört" att något ska vara bra. Visst är det så att ex potatis protein är super bra för att få upp proteinet. -men då måste man veta att det är det som saknas.

Räkna ut hästens behov & sedan en foderstat utifrån höanalysen, och då ser du om du behöver komplettera med något.

Och sen är det bara att träna på! Hästen bygger inte muskler bara för att den får protein ;) man måste träna den också.

Som jag sagt flera gånger tidigare har jag utifrån hösilagets analys fått hjälp att räkna ut vad hon behöver för att få vad hon behöver. Har åter igen inte tillgång till siffrorna, skrev inte upp dem när de hängde i stallet eftersom jag fått hjälp att räkna ut foderstaten, av en stallkompis som nu dock har flyttat. Verkar inte som någon annan eller har koll på analysvärdena, bara att det var bra ponnymat..... som de ponnysarna och min isis i stallet skulle klara sig på utan något komplement.

Självklart behöver man träna, vilket jag håller på med.

Min hela tanke vara att jag hört att öka på havren så musklar sig hästen snabbare, det gällde dock inte min häst den gången men jag trodde på ideen. Och för att jag var osäker slängde jag ut frågan här. Vill inte eller att hon ska bli alltför rund igen, vilket hon har lätt för

Senast ändrad:

Jag skulle inte ge havre om hästen faller ur eller för muskler. Mina islandshästar har aldrig ätit havre eller annat stärkelserikt foder, de får bra grovfoder och fritt av det vintertid. Din häst är också äldre, det är viktigt den har möjlighet hålla hullet för det kan vara svårt få en äldre häst komma tillbaka om det blir så den tappar mycket.

För att bygga muskler alt hålla bra hull har jag gett lucern o då väljer jag Kvarnbyfoder, lucernpellets som jag blöter tillsammans med betfor. Mineral och linfröolja får de året om med lite betfor.

Jag skulle råda dig att själv Sätta dig in i hur man räknar foderstat och hästars behov . Det är inte svårt i sig och du tjänar på det tusenfallt . Är du tveksam runt din häst ta en analys på grovfodret och sen utgår du ifrån det . När du inte vet värdena nu som du säger att ngn annan räknat , så blir det omöjligt att hjälpa dig i frågan om vad din häst behöver/ vad du kan
Ge för bäst resultat .

Är det inte så att äldre hästar ( denna häst 23 år) har svårt att bygga muskler och kan behöva mer grovfoder och mer protein?
Obs detta är en FRÅGA och inget "klankande"
Det har du absolut rätt i, men gammal för en häst är inte alltid gammal för en annan. På de lite grövre typerna av häst och ponny brukar 23 år inte vara en ålder som kräver extra för ålderns skull(finns naturligtvis undantag). Till ts: Du har redan fått bra råd. En avmaskningskoll och lite mer hösilage och en skvätt lusern borde kunna hjälpa i ditt fall. Men försök att få värdena på grovfodret och räkna lite själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Kropp & Själ Har läst på jag vet inte hur många träningssidor och bloggar men jag blir inte klok på hur det hänger ihop... Jag vill alltså bli av med...
2
Svar
31
· Visningar
2 773
Senast: Aliche
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 101
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar