Havre/energifritt krubbskrammel?

Sv: Havre/energifritt krubbskrammel?

Havre funkar inte på denna herre, men kan betfor verkligen påverka? Ger det inte bara en socker kick för stunden??
Lusern får det bli, samt nypon pulver för lederna!!

Betfor= Torkad sockerbetsmassa med tillsats av melass. Ett energirikt foder. :)
Tror lusern funkar bra i ditt fall! :)

Betfor= Torkad sockerbetsmassa med tillsats av melass. Ett energirikt foder. :)
Tror lusern funkar bra i ditt fall! :)

För det första så finns det melassfri betfor (Speedi Beet tex) och för det andra så innehåller snitslad betfor ca 11 MJ/kg torrvikt.
Att då blöta upp 100 g ger en inte obetydlig klatt i krubban samtidigt som det bara ger en dryg MJ i energi.
Saker är inte alltid vad de verkar vid första anblicken...

Ska man ha som krubbskrammel och blanda i mineraler och annat så tycker jag att betfor är utmärkt. Men som sagts tidigare i tråden, en näve av vad som helst gör ingen skillnad

Betfor är ett varumärke (skyddat), ett namn på melasserad betfiber. Så det är alltså per definition alltid melass i Betfor.

Sedan finns det betfiber utan melass, men det har andra (skyddade) namn.

Kompletterar
...
Betfor®
Betfor består av ca. 70% torkad betfiber och ca 30% melass med ett naturligt innehåll av mineraler och vitaminer. Betfor har funnits i mer än 60 år och i takt med att hästsporten har vuxit har allt fler upptäckt att ett tillskott av Betfor får hästen att både prestera och må bättre.

Utseende och hållbarhet
Betfor finns i form av snitsel och pelletter. Betfor är en naturprodukt - färg och struktur på snitsel kan alltså variera något mellan åren. Näringsinnehållet är dock alltid detsamma. Betfor har lång hållbarhet och kan lagras under lång tid utan att näringsinnehållet förändras.
---
http://www.nordicsugar.com/sv/foder/haest/betforr/

*kl*

Det kan tyckas märkligt men Betfor är den betmassa som innehåller minst MJ trots att den innehåller tillsatt melass.

Betfor 11.2 MJ/kg
Kwick beet 13.2 MJ/kg
Speedi beet 12.4 MJ/kg

Ja det har du rätt i. Fast de flesta använder nog betfor som ett samlingsnamn istället för att prata om betmassa.

Mineralfoder?
En morot eller ett äpple?
En liten näve havre/korn/annat kraftfoder som finns tillhands?

Krubbskrammel är i min mening en liten "godis" som bara är psykologiskt positiv, det tillför inte något i foderstaten. Några gram havre gör ingen skillnad i flera hundra kg hästkropp, liksom. :D

Jag hade inte köpt in något speciellt foder till detta, faktiskt.

Nu har jag bestämt mig, det blir 2dl betfor efter ridning och 1/2 liter lucern pellets efter hagen ( även om han är lättfödd så är det ju trotts allt ganska lågt protein värde i hösilaget)

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka