Havre/energifritt krubbskrammel?

noble art

Trådstartare
Min ponny har mkt i huvudet, behöver ej mer energi, blir lätt tjock och klarar sig gott och väl på hösilage. Men jag vill gärna ge ngt i krubban efter hagen, o efter ridning. Förslag?
Lusern bygger nog för mkt?
Fått förslag på krafft groov 60, samt Hippo bas harmoni?
Åsikter om dessa?

Sv: Havre/energifritt krubbskrammel?

Lucernpellets är väl alldeles utmärkt! Vitafor Lucern 8MJ

Både Krafft Groov 60 och Hippo Bas Harmoni innehåller förmodligen mer energi/kg!

Annars lite sköljd Betfor, det är mkt energi i Betfor, men man kan ju ge väldigt lite i torrvikt, det blir ju ändå något i krubban!

Eller också ger man helt enkelt bara lite mineralpellets om det passar in i foderstaten!

Min ponny har mkt i huvudet, behöver ej mer energi, blir lätt tjock och klarar sig gott och väl på hösilage. Men jag vill gärna ge ngt i krubban efter hagen, o efter ridning. Förslag?
Lusern bygger nog för mkt?
Fått förslag på krafft groov 60, samt Hippo bas harmoni?
Åsikter om dessa?

Aspbarkspellets kanske kan va nåt?

Tänkte att lusern bygger för mkt? Men sant som du säger med mindre energi tror jag oxå, ska kolla det.
Betfor ger jag, hällde av vatten ett tag, men trodde inte det gjorde ngn skillnad??

Vad är asbarkspellets??

Vad menar du när du säger att "lusern bygger för mycket"? Någon deciliter lusern gör varken till eller från, men dessutom innehåller ju lusern mycket protein (vilket ju kanske gör att hästen har lättare att bygga muskler), och det är väl aldrig fel, eller?

Annars funkar ju, som sagt, morötter eller någon deciliter betfor t.ex.

Kopierat från en återförsäljares webbsida;

Aspbarkspellets
Aspbarkspellets är ett rent naturfoder 90% aspbark och 10% melass.
Aspbark har ätits av hästar sedan urminnes tider för barkens goda egenskaper med hög fiberhalt samt den lugnande inverkan på hästen, med påföljd att din häst får ett bättre välmående. Aspbark anses vara naturligt avmaskande.

Aspbarkspellets blir väldigt hård och ger därmed ett naturligt "slitage" för tänderna. Minskar också risken för att hästar äter stolpar och träd i hagen.

Rekommenderad av uppfödare

Oj, nu fick jag lära mig något nytt. Aldrig hört talas om förut.

Kopierat från en återförsäljares webbsida;

Aspbarkspellets
Aspbarkspellets är ett rent naturfoder 90% aspbark och 10% melass.
Aspbark har ätits av hästar sedan urminnes tider för barkens goda egenskaper med hög fiberhalt samt den lugnande inverkan på hästen, med påföljd att din häst får ett bättre välmående. Aspbark anses vara naturligt avmaskande.

Aspbarkspellets blir väldigt hård och ger därmed ett naturligt "slitage" för tänderna. Minskar också risken för att hästar äter stolpar och träd i hagen.

Rekommenderad av uppfödare

Jag smakade på en pellet i dag och det var nåt av det beskaste jag ätit på länge. Helt otroligt att hästen äter det.

Ingen häst blir fet av en nävre havre, pellets av vilket slag som helst.
Är den tjock är det fel på hela foderstaten vs arbetet den uträttar.

mina får mäsk- soja, lite kli, betfor, linfrökaka- mums.:d

Den ena får nu 4 kg havre o är slankare än på många år- har en stor energi o orkar jobba- mindre mage fast den fortfarande går på gräs.

Den andra får 3-4 dl- det bränslet räcker för den.

Varför vill man inte ha energi i hästarna:confused:

Fast all mat innehåller energi.

Man får väl ge en äppelklyfta eller liknande.

Sen anser jag att havre är bra för att det ger spring i benen o hästarna kanske börjar göra av med energi i hagen. Har inte enbart mat som intresse;)

En häst i kondition orkar t o m busa i hagen.

Bygger för mkt var kanske dumt utryckt, vill såklart bygga lite muskler till. Men då de har fri tillgång på hösilage (med låga protein o energi värden som tur är) så lägger han på sig för mkt- har pålagringar bak o får ej bli för tjock.

Jag har analyserat hösilage, men trotts låga värden lägger han på sig bara av det. Vill alltså hitta ngt bra att kompletera med. Föredrar havre, betfor o vid behov lucern, men ville få lite fler infallsvinklar bara. Och ja, han rids för lite, men är under igångsättning.
Vill oxå hitta ngt att ge efter hagen som går snabbt, hinner inte vänta på betfor. Men lusern sväller ju snabbare, hade gärna gett havre- men han tillhör dem då enegin inte går framåt utan uppåt....
Nackdel med morot är att antingen blir de dåliga, eller så försvinner de???? Är det inte mkt socker i morot?

Aspbark verkar ju bra, men för mkt socker?

Jag hade inte bekymrat mig så mycket för det om det inte är en sockerkänslig häst jämfört med fördelarna. Melass innehåller 44 % socker och man ger inga mängder av aspbarkspellets. Säg att du ger 200 gram pellets så blir det ca 9 gram socker.

Om man antar att en sockerbit väger 2.8 gram så motsvarar det 3 sockerbitar.

Jag har gett 0,5 dl pelleterade mineraler och en skivad morot efter ridning nu under sommaren. Det duger lagom som krubbkramel om man inte behöver ge annat för att styra upp foderstaten. En morot är det inte så mycket socker i att det ger någon negativ effekt.

Tycker du att din häst inte behöver mer energi så ska du undvika havre, betfor, melass osv
Lucern= lämpligt för hästar som blir heta av havre, och om proteinhalten i höet är för låg.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka