Havre eller krafft?

Silver Girl

Trådstartare
Har fått höra att havre är bättre för lite äldre hästar än krafft. Stämmer det? Någon som vet varför i så fall?

Sv: Havre eller krafft?

det enda jag kan tänka på är väl lysin innehållet och att de kan få foderstrupsförstoppning. Men det känns inte troligt att det du hört ska vara sant.
Sen beror det lite på vad du menar med äldre, pratar vi om 8 eller 24, över 20 så slutar ju tänderna att växa och de kan få problem med att äta men båda foderslagen kan man blöta upp så det blir lättare att tugga det.
Men min egna mening är att jag tror de kan hålla sig lättare i hull med ett väl sammansatt foder och det är nog lättare då att hantera tex krafft sortimentet. (slipper massor med pyttsar o.s.v.)

Sv: Havre eller krafft?

Det beror ju på vilket av deras foder du jämför med.

Krafft Grund är väl det foder som är närmast jämförbart med havre, och blötlägger man det blir det kanske mer lättuggat än havre, om det var det som var tanken?

Annars får man utgå från sin höanalys för att se vad som passar bäst. Har man ett proteinsvagt grovfoder så är det klart bättre att välja ett av Kraffts proteinrikare foder (Groov125, Protein, lusern etc...) än havre, som inte innehåller speciellt mycket protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
815
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka