Havre dåligt?

Då få ni forska fram vad det är för fel med era hästar.

Det är inget fel. De tål bara inte havre ;) Varför är det så svårt att förstå? Det finns massor av överkänsligheter och allergier så varför skulle inte en häst kunna vara överkänslig eller allergisk mot havre? De kan vara överkänsliga/allergiska mot knott, mot sol, mot vissa insektsmedel, mot vissa läkemedel, mot baljväxter osv. så varför skulle inte havre kunna ingå där med?
 
Det finns massor av överkänsligheter och allergier så varför skulle inte en häst kunna vara överkänslig eller allergisk mot havre?

Det rör sig nog inte om en allergisk reaktion.

Hästar liksom människor kan bli tillfälligt pigga när glukoshalten i blodet stiger. Havre innehåller en hög halt lättsmält stärkelse som bryts ner till glukos i hästens tunntarm och som sedan kommer ut i blodet. Kapplöpningsindustrin i USA utnyttjar detta faktum och ger sina tävlingshästar socker/stärkelse 1,5 - 2 timmar före ett lopp. Detta kallas för glycogen loading och är ett välkänt begrepp i främst USA:

http://www.vitaflex.com/res_carbart2a.php

Denna effekt är dock kortvarig. För hästar som “ser spöken” eller beter sig konstigt flera timmar efter att de har fodrats med havre är orsaken förmodligen en annan.

Protein består av aminosyror och en del av dessa aminosyror fungerar som signalsubstanser i hjärnan. Havre har en sammansättning av aminosyror som kan påverka hästens beteendemönster på ett exitatoriska sätt. Exakt hur en häst reagerar är individuellt. Vissa hästar påverkas inte nämnvärt medan andra kan bli mer eller mindre tokiga.

Signalsubstanser heter neurotransmitters på engelska och det finns mycket att läsa för dom som är intresserade:

http://www.neurogistics.com/thescience/whatareneurotransmi09ce.asp

“NEUROTRANSMITTERS are the brain chemicals that communicate information throughout our brain and body. They relay signals between nerve cells, called “neurons.” The brain uses neurotransmitters to tell your heart to beat, your lungs to breathe, and your stomach to digest. They can also affect mood, sleep, concentration, weight, and can cause adverse symptoms when they are out of balance.”
 
Det rör sig nog inte om en allergisk reaktion.

Hästar liksom människor kan bli tillfälligt pigga när glukoshalten i blodet stiger. Havre innehåller en hög halt lättsmält stärkelse som bryts ner till glukos i hästens tunntarm och som sedan kommer ut i blodet. Kapplöpningsindustrin i USA utnyttjar detta faktum och ger sina tävlingshästar socker/stärkelse 1,5 - 2 timmar före ett lopp. Detta kallas för glycogen loading och är ett välkänt begrepp i främst USA:

http://www.vitaflex.com/res_carbart2a.php

Denna effekt är dock kortvarig. För hästar som “ser spöken” eller beter sig konstigt flera timmar efter att de har fodrats med havre är orsaken förmodligen en annan.

Protein består av aminosyror och en del av dessa aminosyror fungerar som signalsubstanser i hjärnan. Havre har en sammansättning av aminosyror som kan påverka hästens beteendemönster på ett exitatoriska sätt. Exakt hur en häst reagerar är individuellt. Vissa hästar påverkas inte nämnvärt medan andra kan bli mer eller mindre tokiga.

Signalsubstanser heter neurotransmitters på engelska och det finns mycket att läsa för dom som är intresserade:

http://www.neurogistics.com/thescience/whatareneurotransmi09ce.asp

“NEUROTRANSMITTERS are the brain chemicals that communicate information throughout our brain and body. They relay signals between nerve cells, called “neurons.” The brain uses neurotransmitters to tell your heart to beat, your lungs to breathe, and your stomach to digest. They can also affect mood, sleep, concentration, weight, and can cause adverse symptoms when they are out of balance.”

Äntligen reder nån ut det :love:
 
Samma teknik används här på gamle tider på skogs hästar med mollas, tyvär blev hästen utbränd efter ett par år.

Då vet jag nästa gång att ropa på dig när det behövs non förklarning som det verka inte vara innehållet av det man vill säjer som är viktig men VEM som säjer det ;)
 
Det rör sig nog inte om en allergisk reaktion.

Hästar liksom människor kan bli tillfälligt pigga när glukoshalten i blodet stiger. Havre innehåller en hög halt lättsmält stärkelse som bryts ner till glukos i hästens tunntarm och som sedan kommer ut i blodet. Kapplöpningsindustrin i USA utnyttjar detta faktum och ger sina tävlingshästar socker/stärkelse 1,5 - 2 timmar före ett lopp. Detta kallas för glycogen loading och är ett välkänt begrepp i främst USA:

http://www.vitaflex.com/res_carbart2a.php

Denna effekt är dock kortvarig. För hästar som “ser spöken” eller beter sig konstigt flera timmar efter att de har fodrats med havre är orsaken förmodligen en annan.

Protein består av aminosyror och en del av dessa aminosyror fungerar som signalsubstanser i hjärnan. Havre har en sammansättning av aminosyror som kan påverka hästens beteendemönster på ett exitatoriska sätt. Exakt hur en häst reagerar är individuellt. Vissa hästar påverkas inte nämnvärt medan andra kan bli mer eller mindre tokiga.

Signalsubstanser heter neurotransmitters på engelska och det finns mycket att läsa för dom som är intresserade:

http://www.neurogistics.com/thescience/whatareneurotransmi09ce.asp

“NEUROTRANSMITTERS are the brain chemicals that communicate information throughout our brain and body. They relay signals between nerve cells, called “neurons.” The brain uses neurotransmitters to tell your heart to beat, your lungs to breathe, and your stomach to digest. They can also affect mood, sleep, concentration, weight, and can cause adverse symptoms when they are out of balance.”

Nej jag tror inte heller att det rör sig om en allergisk reaktion utan helt enkelt om en överkänslighet. Så som jag i tidigare inlägg beskrev att min häst reagerade på havre och vetekli är det iallafall inget att fundera på om det är ett bra foder för henne. Bevisligen mår hon ju inte bra utav det. Hon fick spannmålet på kvällen och betedde sig så dagen efter så då kan det ju inte vara att glukoshalten steg tillfälligt utan snarare att hon helt enkelt inte mådde bra av spannmålet av någon orsak.
 
Då vet jag nästa gång att ropa på dig när det behövs non förklarning som det verka inte vara innehållet av det man vill säjer som är viktig men VEM som säjer det ;)

Det handlar sällan om VEM som säger det utan HUR man säger det. En saklig förklaring med korrekta källhänvisningar är lättare för gemene man att ta till sig än korta nedlåtande inlägg med felaktiga källor och inkorrekt språkbruk.
 
Det handlar sällan om VEM som säger det utan HUR man säger det. En saklig förklaring med korrekta källhänvisningar är lättare för gemene man att ta till sig än korta nedlåtande inlägg med felaktiga källor och inkorrekt språkbruk.

Exakt. En saklig, läsbar förklaring med källhänvisning som håller för granskning. Det hyllas :-)!
 
Det rör sig nog inte om en allergisk reaktion.

Hästar liksom människor kan bli tillfälligt pigga när glukoshalten i blodet stiger. Havre innehåller en hög halt lättsmält stärkelse som bryts ner till glukos i hästens tunntarm och som sedan kommer ut i blodet. Kapplöpningsindustrin i USA utnyttjar detta faktum och ger sina tävlingshästar socker/stärkelse 1,5 - 2 timmar före ett lopp. Detta kallas för glycogen loading och är ett välkänt begrepp i främst USA:

http://www.vitaflex.com/res_carbart2a.php

Denna effekt är dock kortvarig. För hästar som “ser spöken” eller beter sig konstigt flera timmar efter att de har fodrats med havre är orsaken förmodligen en annan.

Protein består av aminosyror och en del av dessa aminosyror fungerar som signalsubstanser i hjärnan. Havre har en sammansättning av aminosyror som kan påverka hästens beteendemönster på ett exitatoriska sätt. Exakt hur en häst reagerar är individuellt. Vissa hästar påverkas inte nämnvärt medan andra kan bli mer eller mindre tokiga.

Signalsubstanser heter neurotransmitters på engelska och det finns mycket att läsa för dom som är intresserade:

http://www.neurogistics.com/thescience/whatareneurotransmi09ce.asp

“NEUROTRANSMITTERS are the brain chemicals that communicate information throughout our brain and body. They relay signals between nerve cells, called “neurons.” The brain uses neurotransmitters to tell your heart to beat, your lungs to breathe, and your stomach to digest. They can also affect mood, sleep, concentration, weight, and can cause adverse symptoms when they are out of balance.”

Intressant, mitt problem här är att vissa hästar reagerar våldsamt på försumbara mängder havre, men inget annat fodermedel som testats (och tål exempelvis betfor och äpple utan problem). Jag tror det finna många förklaringar till havrens rykte om att skapa tokiga/överspeedade hästar. En stor del är säkert ryktet i sig, folk skyller säkert många gånger på havren, men flera vittnar om hästar som reagerar på små mängder vid ett flertal tillfällen. Jag tror bara man här får konstatera att det är ett olämpligt foder för hästen och knappast att den skulle vara sjuk.

Jag misstänker en omvänd reaktion när det gäller min häst på vetefodermjöl, hon blev seg och oengagerad men inga andra symptom, hon åt då ett foder som innehöll 30% eller så, men så fort jag slutade så var hon sitt vanliga jag (kan ha tagit några dagar). Nu kan det vara slumpen, insåg det först i efterhand och tänker inte testa igen, är bättre påläst och det finns bättre foder.
 
Jag tror bara man här får konstatera att det är ett olämpligt foder för hästen


Havre är inte alls “ett olämpligt foder för hästen”. Havre är i själva verket ett av de allra bästa fodermedlen för hästar som behöver tillskott av kraftfoder i foderstaten och som inte uppvisar några negativa beteendeförändringar av havren.

Jag har stött på liknande problem med andra foder. Linfrö och sojamjöl verkar kunna ge liknande effekter som havre. Tittar man på sammansättningen av aminosyror för dessa fodermedel så innehåller de också aminosyror som kan ge “exitatoriska” effekter via signalsubstanser i hjärnan. Det är dock många faktorer som kan inverka här, som t.ex. mängden foder man ger, hur den övriga foderstaten ser ut och individuella faktor hos den aktuella hästen.

Sen finns det aminosyror som ger en motsatt effekt, dvs. har en lugnande effekt på hästen. Serotonin är en sådan signalsubstans:

http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1/323

Nu har jag inte kollat vilka aminosyror som finns i vetefodermjöl men man ska komma ihåg att det är balansen mellan olika signalsubstanser i hjärnan som kan komma i obalans och orsaka beteendeförändringar hos hästen.
 
Havre är inte alls “ett olämpligt foder för hästen”. Havre är i själva verket ett av de allra bästa fodermedlen för hästar som behöver tillskott av kraftfoder i foderstaten och som inte uppvisar några negativa beteendeförändringar av havren.

Jag har stött på liknande problem med andra foder. Linfrö och sojamjöl verkar kunna ge liknande effekter som havre. Tittar man på sammansättningen av aminosyror för dessa fodermedel så innehåller de också aminosyror som kan ge “exitatoriska” effekter via signalsubstanser i hjärnan. Det är dock många faktorer som kan inverka här, som t.ex. mängden foder man ger, hur den övriga foderstaten ser ut och individuella faktor hos den aktuella hästen.

Sen finns det aminosyror som ger en motsatt effekt, dvs. har en lugnande effekt på hästen. Serotonin är en sådan signalsubstans:

http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1/323

Nu har jag inte kollat vilka aminosyror som finns i vetefodermjöl men man ska komma ihåg att det är balansen mellan olika signalsubstanser i hjärnan som kan komma i obalans och orsaka beteendeförändringar hos hästen.

Det här handplockar du för att få fram en poäng som inte finns.

Jag tror bara man här får konstatera att det är ett olämpligt foder för hästen

Ett riktigt fulcitat från din sida, genom att ta citatet från sammanhanget och dessutom klippa meningen mitt i så ändrar du totalt på det jag skriver. Så här skrev jag:

En stor del är säkert ryktet i sig, folk skyller säkert många gånger på havren, men flera vittnar om hästar som reagerar på små mängder vid ett flertal tillfällen. Jag tror bara man här får konstatera att det är ett olämpligt foder för hästen och knappast att den skulle vara sjuk.

Menar du att havre är ett lämpligt foder i det här läget? När hästen överreagerar, blir ohanterlig och/eller oridbar? Hur tänker du i så fall? Är det okej med dig att häst och/eller ryttare blir skadade för att en häst blir ohanterbar pga foder och att det är ett bra alternativ till att byta foder eller?
 
Havre är inte alls “ett olämpligt foder för hästen”. Havre är i själva verket ett av de allra bästa fodermedlen för hästar som behöver tillskott av kraftfoder i foderstaten och som inte uppvisar några negativa beteendeförändringar av havren.

Jag har stött på liknande problem med andra foder. Linfrö och sojamjöl verkar kunna ge liknande effekter som havre. Tittar man på sammansättningen av aminosyror för dessa fodermedel så innehåller de också aminosyror som kan ge “exitatoriska” effekter via signalsubstanser i hjärnan. Det är dock många faktorer som kan inverka här, som t.ex. mängden foder man ger, hur den övriga foderstaten ser ut och individuella faktor hos den aktuella hästen.

Sen finns det aminosyror som ger en motsatt effekt, dvs. har en lugnande effekt på hästen. Serotonin är en sådan signalsubstans:

http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1/323

Nu har jag inte kollat vilka aminosyror som finns i vetefodermjöl men man ska komma ihåg att det är balansen mellan olika signalsubstanser i hjärnan som kan komma i obalans och orsaka beteendeförändringar hos hästen.
Tack for siten, intersting. Det stå att Serotonin produceras i hjärnan och tarmen. Vi vet att B vitamin är för nervsystems hälsa som finns i havre och gröv växt men om det har ett sammankoppling med Serotonin vet jag ej, vet du?
Hitta den har som kan vara av interest, [URL="http://www.equinews.com/article/story-b-vitimins-horse-nutrition (har haft svor med dessa länks.
 
Fast nu blir det väldigt konstigt, i en mening ratar man källhänvisningen som kommer från studier på människan medan man i nästa hänvisar till just en sådan.
 
Tack for siten, intersting. Det stå att Serotonin produceras i hjärnan och tarmen. Vi vet att B vitamin är för nervsystems hälsa som finns i havre och gröv växt men om det har ett sammankoppling med Serotonin vet jag ej, vet du?
Hitta den har som kan vara av interest, [URL="http://www.equinews.com/article/story-b-vitimins-horse-nutrition (har haft svor med dessa länks.

Nej B vitamin har inget för nervsystemets hälsa att göra, här är källhänvisning.
http://bvitamin.se/vitaminerna/
 
Nej B vitamin har inget för nervsystemets hälsa att göra, här är källhänvisning.
http://bvitamin.se/vitaminerna/

Se mitt kom inte egenom som vanlig...f--n!!!
Du för läsa lite mer noga Boj,
B1 tiamin ger ett lungenda effect på nerv systom, brist vissas som stress och nevousness.
B2 riboflavin håller protein, carbs och nervsystem igång.
B6 pyridoxin också håller nervsysten frisk.
Alla som finns i havre.
Som jag har svor att koppla till siterna är det enklar om ni www.google.com google själv Nutrion in oats och nutrion needs in horses, Read the wwww.naturalvet.net Dr. Dan Moore.
Det viktiga är att hästen få ett fiber rik foder i hö (havre har mycket fiber) och bra bete. Man behöva inte ger havre om hasten är på bete men under vinter halv året kan det vara bra med lite havre och vitimin/mineral suppliment om så behövs.
 
Se mitt kom inte egenom som vanlig...f--n!!!
Du för läsa lite mer noga Boj,
B1 tiamin ger ett lungenda effect på nerv systom, brist vissas som stress och nevousness.
B2 riboflavin håller protein, carbs och nervsystem igång.
B6 pyridoxin också håller nervsysten frisk.
Alla som finns i havre.
Som jag har svor att koppla till siterna är det enklar om ni www.google.com google själv Nutrion in oats och nutrion needs in horses, Read the wwww.naturalvet.net Dr. Dan Moore.
Det viktiga är att hästen få ett fiber rik foder i hö (havre har mycket fiber) och bra bete. Man behöva inte ger havre om hasten är på bete men under vinter halv året kan det vara bra med lite havre och vitimin/mineral suppliment om så behövs.

Alla nerver har inte med temperamentet att göra, nervimpulser till hjärtat gör ju inte hästen hispig. Men den lär ju bli väldigt lugn om inga nervimpulser kommer fram. ;)
 
Alla nerver har inte med temperamentet att göra, nervimpulser till hjärtat gör ju inte hästen hispig. Men den lär ju bli väldigt lugn om inga nervimpulser kommer fram. ;)
Om ingen impulser kommer fram då är hästen död!
Vi för fråga Spader om Adrenolin för det är det da rör sig om när kroppen skruva upp sig, under tiden kan jag google lite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Lyan
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 051
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp