Havre dåligt?

Eller så kan man bara konstatera att vissa hästar inte mår bra av havre, om det sedan är magknip eller någon form av allergi får man forska på om man finner det intressant. Det är en liten minoritet som reagerar på havre så att du inte stött på någon är inget konstigt.

Överkänslighet mot havre i form av allergi eller matsmältningssvårigheter tex är jag iaf övertygad om, inte själva energin i sig som gör att hästen får energi som om det vore uppåttjack..

Att allergier eller överkänslighet förekommer även hos djur ser jag inte som något konstigt alls.

En sak har man ju dessutom kommit fram till idag och det är ju att hästar inte mår bra av att äta större mängder spannmål (gör nog ingen för övrigt).
Förut kunde de flesta ju ge 2-4 kg slentrianmässigt dagligen "för så har man alltid gjort"
 
Se det hamna på den English siden och inte svenska som jag tänkt. Det är mening du ska förstå hur B-vitimin påverkas kroppen, hur viktig det är och vad handar när det bli brist, där stå det under svenska wikipedia.org viaminbrist.
 
Se det hamna på den English siden och inte svenska som jag tänkt. Det är mening du ska förstå hur B-vitimin påverkas kroppen, hur viktig det är och vad handar när det bli brist, där stå det under svenska wikipedia.org viaminbrist.

Men det är ovanligt att hästar får brist på b-vitamin så att det skulle bero på det tror jag faktiskt inte. Hästar har förmågan att kunna tillverka all den b-vitamin de behöver i tarmen och skulle brist föreligga är det hos en svårt sjuk häst som behöver hjälp av en veterinär. Där hjälper det inte att tillföra b-vitamin oralt utan injektioner behövs.
 
Se det hamna på den English siden och inte svenska som jag tänkt. Det är mening du ska förstå hur B-vitimin påverkas kroppen, hur viktig det är och vad handar när det bli brist, där stå det under svenska wikipedia.org viaminbrist.

Och det är mycket få hästar som lider av vitaminbrister idag för att vi har bra grovfoder (i mångas fall för bra), därtill finns massor av vitamintillskott om man behöver ge vid mindre brister, stora brister ger veterinär injektion. Man behöver inte alltid ge ett kraftfoder och är det stora brister är det nog betydligt bättre skulle jag tänka att dosera ett tillskott än att skopa upp kilovis spannmål varje dag.

Menar du att de skulle bli tokiga av b-vitaminbrist eller vid upptaget av vitaminet från havren då?
 
Se det hamna på den English siden och inte svenska som jag tänkt. Det är mening du ska förstå hur B-vitimin påverkas kroppen, hur viktig det är och vad handar när det bli brist, där stå det under svenska wikipedia.org viaminbrist.
menar du att det skulle uppstå en akut vitaminbrist om en häst får lite havre?
 
Tänk inte argumentera med vissa individer med sjuk hispiga hästar bara för att dom är för lätt att änvande sitt sök modem www.google.
B vitamin få man av hel säd, frukt, grönt,. B12 av kött. (inte i kroppen som vissa påstå).
B vitamin är till för att lösgöra carbohydrates (energi) från cellerna och håla nerv system frisk.
Den utlösning kan förklara varför hästen få ett "suger rush" som den inte är van med när allt energi av carbohydrats och protein som är lagrad släpps lös.
Brist av B vitamin kan försvaga kroppens immunsystem

Någ om detta ämna.
Och det är mycket få hästar som lider av vitaminbrister idag för att vi har bra grovfoder (i mångas fall för bra), därtill finns massor av vitamintillskott om man behöver ge vid mindre brister, stora brister ger veterinär injektion. Man behöver inte alltid ge ett kraftfoder och är det stora brister är det nog betydligt bättre skulle jag tänka att dosera ett tillskott än att skopa upp kilovis spannmål varje dag.

Menar du att de skulle bli tokiga av b-vitaminbrist eller vid upptaget av vitaminet från havren då?
Ingen har sagt nånting om hinkvis av nåt. Du ger kraftfoder vid behov, du har val hört "an apple a day"? gäller for hästar med, lite havre, applen eller morot.
Hästen bli inte tokig av b-vitamin eller non annan vitamin brist, dom bli lättar sju för kroppen har kommit ur balans. Många hästar gå på ett hög protein foderstat så när den få havre eller nåt som har b-vitamin lösgöras det fet och protein som är lagrad och då få hästen ett Energi Kick. En häst som är van med havre få inte såna reaktion.
Vitaminar är ett fräsk varor som försvinar så fort foderet bli processed, (skicka in ett näva av ditt favorit kraftfoder och se vad du få för svar). Dom vitamin supplement du köpa är konstgjort syntet och inte det samma som det naturliga, så är det också dyrt.
Är din häst ur kontrol med lite havre, verka slö, hangig, hud utslag, svor läkt sår mm, då kan det vara vitamin brist.

PS: kroppen kan inte producera b-vitamin som påstås.
 
Jag skulle också vilja ha en källa på det!
Jag visst att k-vitamin produceras i tarmen men kunde inte tänka B igenom den få den utifrån.
Tänkt att jag hade fel och fick fram det från Kathren Crandel, Kentucky Equine Research Inc. Versails Kentucky:
B-Vitamins:
The NRC suggest that B vitamins are usually supplied in adequate amounts for mature horses with ingestion of quality forages and that there is utilization of B vitamins produced by the microflor of the cecum and colén. However, bakterial products cannot supply all the requirments at all times because vitamin B deficiencies can be produced by feeding diets containing low concentrates of certain B vitamins.
Så du har rätt.....men bara om tarmflor är i rätt balans så att den kan producera. :)
 
Jag visst att k-vitamin produceras i tarmen men kunde inte tänka B igenom den få den utifrån.
Tänkt att jag hade fel och fick fram det från Kathren Crandel, Kentucky Equine Research Inc. Versails Kentucky:
B-Vitamins:
The NRC suggest that B vitamins are usually supplied in adequate amounts for mature horses with ingestion of quality forages and that there is utilization of B vitamins produced by the microflor of the cecum and colén. However, bakterial products cannot supply all the requirments at all times because vitamin B deficiencies can be produced by feeding diets containing low concentrates of certain B vitamins.
Så du har rätt.....men bara om tarmflor är i rätt balans så att den kan producera. :)

Vad är det mest logiska om en häst regerar starkt på en liten mängd av ett fodermedel

1 Att den inte tål det av en eller annan anledning.
2 Att den reagerar för att det finns brister i foderstaten som uppdagas av ett par nävar av fodret.
 
Vad är det mest logiska om en häst regerar starkt på en liten mängd av ett fodermedel

1 Att den inte tål det av en eller annan anledning.
2 Att den reagerar för att det finns brister i foderstaten som uppdagas av ett par nävar av fodret.
Eller,
3. Too Much I Foderstaten.
 
Jag visst att k-vitamin produceras i tarmen men kunde inte tänka B igenom den få den utifrån.
Tänkt att jag hade fel och fick fram det från Kathren Crandel, Kentucky Equine Research Inc. Versails Kentucky:
B-Vitamins:
The NRC suggest that B vitamins are usually supplied in adequate amounts for mature horses with ingestion of quality forages and that there is utilization of B vitamins produced by the microflor of the cecum and colén. However, bakterial products cannot supply all the requirments at all times because vitamin B deficiencies can be produced by feeding diets containing low concentrates of certain B vitamins.
Så du har rätt.....men bara om tarmflor är i rätt balans så att den kan producera. :)

Precis. Och om inte tarmfloran är i rätt balans så är det av största vikt att se till att den omgående blir i balans eftersom hästen annars riskerar att dra på sig diverse magrelaterade sjukdomar. De sjukdomarna är betydligt mycket allvarligare än att hästen tillfälligt inte kan producera b-vitamin. För en häst som har en tarmflora som är ur balans räcker dessutom inte det ev. b-vitaminet som ges i fodret utan då handlar det om att den individen behöver injektioner med b-vitamin.
 
Eller,
3. Too Much I Foderstaten.
Men om det blir för mycket av att bara lägga till ett par hekto havre och bara om det är havre och en förklaring att hästen inte tål havre är otänkbar då måste haver vara ett mycket dåligt fodermedel eller hur?

Nu är det inte så, de flesta hästar klara lite havre utan problem, så det borde vara uteslutet med ditt alternativ, eller anser du att havre är ett riskfyllt foder man bör vara extremt försiktig med då de kan ge enorma reaktioner på mycket små mängder även på hästar som äter kilovis av annat och verkligen behöver det för att må bra?
 
Men om det blir för mycket av att bara lägga till ett par hekto havre och bara om det är havre och en förklaring att hästen inte tål havre är otänkbar då måste haver vara ett mycket dåligt fodermedel eller hur?

Nu är det inte så, de flesta hästar klara lite havre utan problem, så det borde vara uteslutet med ditt alternativ, eller anser du att havre är ett riskfyllt foder man bör vara extremt försiktig med då de kan ge enorma reaktioner på mycket små mängder även på hästar som äter kilovis av annat och verkligen behöver det för att må bra?
Det verka som du har inte föståt vad jag skriv tidigar. System är redan overbelastat, havre har bara fåt bagarn att rinner over.
 
Det verka som du har inte föståt vad jag skriv tidigar. System är redan overbelastat, havre har bara fåt bagarn att rinner over.

Då undrar jag hur systemet kunde vara överbelastat på min häst? Hon fick enbart grovfoder och mineraler utöver några dl vetekli eller havre vid den tidpunkten då hon blev som förbytt. Hon var helt frisk i övrigt.
 
Det verka som du har inte föståt vad jag skriv tidigar. System är redan overbelastat, havre har bara fåt bagarn att rinner over.

Och det verkar som om du inte förstått min invändning. Du hävdar att systemet är överbelastat och att havren bara får bägaren att rinna över.

Varför är då havre så farligt? Det fungerar ju om folk ersätter havren med havrefritt alternativ? Varför blir hästar överbelastade (och inte kan vara överkänsliga) när det gäller en liten mängd havre men inte betydligt större mängd lucern eller annat havrefritt alternativ?

Är det orimligt att tänka sig att hästarna inte tål havren, och att det är vanligare, än att en liten mängd av ett specifikt foder, och inget annat, foder överbelastar systemen?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Lyan
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 051
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp