Havre dåligt?

Varför står det "havrefri" på så många förpackningar? Är det hästar som inte tål havre, eller bara så att inte väldigt pigga hästar inte blir överpigga? :S Någon som vet?

Jag har läst om en teori som i stort sett handlar om att hästars magar är överkänsliga när det gäller havre. De hästar som reagerar på ett sätt som kan tolkas som "hög energi" eller en häst som blir "galen" eller svår att hantera kan mycket väl vara för att det inte klarar av att bearbeta det och får ont i magen.
Minns inte vart jag läst det, men ska försöka hitta källa..
 
Jag har läst om en teori som i stort sett handlar om att hästars magar är överkänsliga när det gäller havre. De hästar som reagerar på ett sätt som kan tolkas som "hög energi" eller en häst som blir "galen" eller svår att hantera kan mycket väl vara för att det inte klarar av att bearbeta det och får ont i magen.
Minns inte vart jag läst det, men ska försöka hitta källa..
För dom som säger att hästen bli hett bor man titta lite närmar på deras allman hästhållning, ofte rör det sig om uppställd hästar som i regal gå på ett hög protien uttfodering. Sädesslag används for barn mat som vallin, så man kan räkna med att havre måste vara gensom for hästens magen, man behöva inte en massa vetenskaplig bevis for att räkna utt detta. Kom ihåg, säd, frukt och gronsaker är det enda sätt för hästen att få i sig vitanminar när dom inte har tillgång till bete.
 
Sädesslag används for barn mat som vallin, så man kan räkna med att havre måste vara gensom for hästens magen, man behöva inte en massa vetenskaplig bevis for att räkna utt detta.

Fast våra magar fungerar på helt andra sätt än hästarnas magar gör, skulle inte säga att bara för att det funkar för barn så funkar det för hästar. Det är inte riktigt så det går till :)
 
För dom som säger att hästen bli hett bor man titta lite närmar på deras allman hästhållning, ofte rör det sig om uppställd hästar som i regal gå på ett hög protien uttfodering. Sädesslag används for barn mat som vallin, så man kan räkna med att havre måste vara gensom for hästens magen, man behöva inte en massa vetenskaplig bevis for att räkna utt detta. Kom ihåg, säd, frukt och gronsaker är det enda sätt för hästen att få i sig vitanminar när dom inte har tillgång till bete.
Så, om man har haft en häst som blev fullkomligt galen om man lade till så lite som 5 dl havre i foderstaten, som i övrig bestod av stor grovfodergiva och 2,5-3 kg krossat korn (det var det som fanns att tillgå för de 20+ år sedan detta inträffade), så måste den ha varit ute för lite?
(De var ute 10h/dygn i stor (2,5 ha) hage på vinterhalvåret och dygnet runt på sommarhalvåret - reaktionen blev densamma varje gång jag provade att lägga till lite havre, hästen blev helt okontaktbar...)
 
Så, om man har haft en häst som blev fullkomligt galen om man lade till så lite som 5 dl havre i foderstaten, som i övrig bestod av stor grovfodergiva och 2,5-3 kg krossat korn (det var det som fanns att tillgå för de 20+ år sedan detta inträffade), så måste den ha varit ute för lite?
(De var ute 10h/dygn i stor (2,5 ha) hage på vinterhalvåret och dygnet runt på sommarhalvåret - reaktionen blev densamma varje gång jag provade att lägga till lite havre, hästen blev helt okontaktbar...)

En del tycks inte tro på att individuella skillnader kan förekomma, utan tror att alla går inom samma ram, eller tror att det är nåt ickeexisterande sålänge det inte finns forskning som bevisar nåt (som förövrigt grundas på en minimal testgrupp när det handlar om hästar och mer sällan fortsatta studier i samma fråga)...och finns inte forskning kan man tydligen också säga att det är falskt eller sant då bara sådär rakt av vilket rimmar illa i mina ögon om man nu är så betrodd på forskning hur man då vågar ens vara så säker på sin sak?

Det finns nog en del som kan intyga att deras hästar mår skit på ett visst foderslag, i detta fallet havre..förstår inte då det svåra i att bara acceptera att det kan vara så? En häst, eller ett fåtal hästar är inte alla hästar..

Foderfrågor tycks ju inte ha varit lika viktiga förr heller..man kanske inte brydde sig på samma sätt eller ens tänkte på samma sätt just nu utan alla hästar åt samma punkt. Idag har vi valmöjligheter så varför inte ha det foder hästen då fungerar bäst på?
 
Senast ändrad:
jag har inte gett ren havre på många många år, gick över till helfoder då det var enklare och om det är havrefritt eller har havre spelar mindre roll.
just nu så får hästarna bara lucern och betfor, märks ingen större skillnad i energin eller hullet mot när de fick kraftfoder.
de är fortfarande spralliga och har lika dålig ork. men det är träningen det är fel på inte fodret.
 
men det är träningen det är fel på inte fodret.

Håller med om det du skriver, och speciellt det ovan om att träning kan påverka energinivåer för hästar precis som det gör för oss när vi går till gymmet etc. Jag behandlar en häst för tillfället där ägaren liksom inte riktigt förstår att man inte kan rida en häst superhårt två gånger i veckan och sen förvänta sig att den ska prestera med hög energi varje gång. Sen får den vila resten av veckan och blir matad konstiga tillsatser och "mineraler" för att orka..
 
Så, om man har haft en häst som blev fullkomligt galen om man lade till så lite som 5 dl havre i foderstaten, som i övrig bestod av stor grovfodergiva och 2,5-3 kg krossat korn (det var det som fanns att tillgå för de 20+ år sedan detta inträffade), så måste den ha varit ute för lite?
(De var ute 10h/dygn i stor (2,5 ha) hage på vinterhalvåret och dygnet runt på sommarhalvåret - reaktionen blev densamma varje gång jag provade att lägga till lite havre, hästen blev helt okontaktbar...)
Non gång kan man stötta på non individ med problem, har aldrig haft problem själv i alla år.
Från mitt tidigare inlägg....man för titta över sin hästhållning.
 
Non gång kan man stötta på non individ med problem, har aldrig haft problem själv i alla år.
Från mitt tidigare inlägg....man för titta över sin hästhållning.
Var glad över det för det är inget skoj när man ger en häst havre som inte tål det, har själv kört en häst många varv runt åby skogsslinga där bromsen inte funkade (1 varv är ett tränings pass) även träffat en som drog genom hagar när hästen blev rädd för ljud som normalt finns på gården utan att hästen bryr sig det minsta utan havre.

Så visst finns dom som blir tokiga av havre.
 
Non gång kan man stötta på non individ med problem, har aldrig haft problem själv i alla år.
Från mitt tidigare inlägg....man för titta över sin hästhållning.
Vad jag ville säga är att det inte alls behöver ha med hästhållningen att göra!
Har man träffat på en häst som det slår slint för om man ger den havre så förstår man skillnaden. Det är INTE som att sitta på en överutfodrad, understimulerad häst utan det är hundra gånger värre!
Har man haft turen att slippa möta en sådan häst - vilket det verkar som att du har gjort - kanske det är svårt att förstå.
 
Jag har en som liknar det som @ameo beskriver. Det räckte gott med en näve för att damen skulle bli spänd och skuttig så det hade inte med energiintaget i sig att göra. Hon blir lika dan när det blir kallt på hösten/vintern.

Efter flera havrefria år funderar jag på att testa och se om hon fortfarande reagerar likadant, mest för att det vore intressant att veta.

I övrigt är klart havre helt ok att ge hästar.
 
Mitt sto tål absolut inte havre. Hon tål inte ens vetekli. Hon blir som förbytt! Hon är i normala fall en mycket stabil och lugn varelse som inte blir rädd för småsaker ens om hon har stått i månader och skulle hon bli rädd så stannar hon bara upp och tittar i några sekunder och går sedan vidare. Med havre eller vetekli blir hon en nervös, stressad, livrädd häst som är så bakskygg att ingen häst kan gå bakom henne utan att hon flyger i luften. Blev hon skrämd av något så bara drog hon utan att se sig om och hon kunde bli ordentligt skrämd av så lite som att den andra hästen fnös. När jag testade havre och sedan vetekli reds hon ut 5 dagar i veckan i drygt 2 timmar varje gång i blandade gångarter och hon gick ute minst 16 timmar/dygn.
 
Det är B-vitamin Thiamin - Riboflavin - Niacin som utlösa energi i fodret som är nödvändig för ett hälsosam nerv system, det kan förklara varför vissa folk upplivar hästen som "styrig". www.allaboutoats.hgca.com/guide-to-oats/oats-nutrients.aspx
Är det är hälsosamt nervsystem när hästen springer över milen i tävligstempo? eller när traktorn kör förbi hagen med harven bakom (som alla andra dagar utan att hästen bryr sig) så hästen drar genom staket?

Har träffat hästar som man kan ösa på med havre utan den minsta förändring till lite piggare i olika grader men även hästar som blir totalt livsfarliga.
 
Senast ändrad:
Det är B-vitamin Thiamin - Riboflavin - Niacin som utlösa energi i fodret som är nödvändig för ett hälsosam nerv system, det kan förklara varför vissa folk upplivar hästen som "styrig". www.allaboutoats.hgca.com/guide-to-oats/oats-nutrients.aspx

Jag upplevde verkligen inte min häst som "styrig" (vad menar du med styrig?) Jag upplevde henne som fullkomligt panikslagen. Som om hon hade svår ångest och inte kunde komma ur det. Även i hanteringen var hon som förbytt. I vanliga fall tar jag bara på grimskaftet för att de ska veta att jag vill att de ska följa med mig. Grimskaftet är alltid helt slakt och de lufsar på snett bakom mig. Med havre eller vetekli i kroppen dansade hon runt och hon kände sig nog inte trygg i varken hagen eller i boxen med tanke på att hon varken låg ner och sov eller stod och åt som vanligt. Hon slet till sig en hötuss och snabbtuggade den medans hon oroligt såg sig omkring och istället för att leka, lufsa omkring och äta lite här och var i lugn takt så var hon stressad och sprang omkring. Mina hästar har en väl uträknad foderstat så att det skulle bero på att de helt plötsligt skulle få tillräckligt av någon vitamin finner jag helt osannolikt.
 
Non gång kan man stötta på non individ med problem, har aldrig haft problem själv i alla år.
Från mitt tidigare inlägg....man för titta över sin hästhållning.
Du kanske bör titta över din häst hållning då. Om en person får en häst på 100 som blir tokig av havre så kanske du har en liknade hästhållning men bara missat individerna :idea:

Eller så kan man bara konstatera att vissa hästar inte mår bra av havre, om det sedan är magknip eller någon form av allergi får man forska på om man finner det intressant. Det är en liten minoritet som reagerar på havre så att du inte stött på någon är inget konstigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Lyan
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp