Havre dåligt?

Hastflickan

Trådstartare
Varför står det "havrefri" på så många förpackningar? Är det hästar som inte tål havre, eller bara så att inte väldigt pigga hästar inte blir överpigga? :S Någon som vet?
 
Det är säkert många förklaringar men, min Tant blir "lite" wild and crazy med för mycket havre i kroppen. Jag ger henne havrefri foder för att spara både mig och henne.
 
Vissa hästar blir väldigt pigga av havren ja, och andra blir mer knäppa i hjärnan hellre än kroppen (på tårna, rädd för allt möjligt, svår att kommunicera med osv). Jag antar att det är den sistnämnda som man får leta havrefritt till. :)
 
Min förra häst kunde inte äta havre..han blev nästintill farlig.

Det utspelade sig i rejäla energiutbrott. Extra energi är jag tveksam till, men överkänslighet tror jag absolut att vissa individer kan ha. Många kan ju tex inte äta korn utan att de blir dåliga eller stissiga
 
Havre är ett utmärkt foder för hästar. Lättsmält och smakligt. Att visa hästar "blir knäppa" har inte kunnat bevisas vetenskapligt.

Det är möjligt att det inte finns någon forskning som tyder på det, men jag har ett exempel i stallet. En av mina hästar blir direkt mycket tittigare och hoppigare om den får havre. Det är inget jag inbillar mig, utan väldigt tydligt för alla som träffar hästen.

Så visst kan hästar reagera på sånt sätt på havre, vetenskapliga bevis eller ej.
 
Havre är ett utmärkt foder för hästar. Lättsmält och smakligt. Att visa hästar "blir knäppa" har inte kunnat bevisas vetenskapligt.

Allt behöver inte bevisas vetenskapligt för att det ska vara fakta, eller att det inte kunnats bevisas kan lika gärna betyda att ingen ännu haft behov el intresse av att undersöka en testgrupp och göra studier på det.

För mig är det en så simpel sak som att det kan innebära överkänslighet alternativt att med havre så blir foderstaten så energirik att individen blir stissig

Ang lättsmält bör det vara kross, helhavre så åker majoriteten bara raka vägen ut och det syns i bajshögarna så där håller jag inte helt med.

Här är en intressant teori som jag skulle kunna köpa http://www.jordskog.se/epaper/WebOutput/products/js_2008-02-29/pdfs/31.pdf
 
Senast ändrad:
dels tycker jag det känns lite som en fluga just nu att ha heta och svåra hästar, och "heta hästar blir jätteknäppa på havre" så letar man efter något man kan fodra hästen lugn med. Det knasiga med vissa havrefria sorter jag provat för några år sen var att de innehöll typ havrekli. vettigt, tror inte de ger någon särskilt annorlunda effekt mot vanliga foder med havre i. Men så finns det ju hästar som verkar bli tokiga på havre, klart de ska äta nåt annat.

Jag trodde länge att min inte skulle funka på havre pga piggelin-drag, men så upptäckte jag jhu att mitt havrefria cool-foder inte varhelt havrefritt och gick senare över till att fodra med havre, utan personlighetsförändring hos hästen. Tror också att det är svårt att förstå hur hästar kan reagera så starkt på en fodersort om man inte haft en sådan själv, ingen av våra blir galna på havre, trots att de flesa är rätt vakna och sådär, så jag har också svårt att relatera till hur tossiga de KAN bli.
 
Juste, jag tror att jag är en av de personer som köper just "havrefritt". Men det är pga att jag kollar vad fodret innehåller och försöker köpa något med så lite energi och stärkelse som möjligt, och då blir det ofta havrefritt. Min häst har dock aldrig ätit havre, så har ingen aning om han blir knäpp eller ej. ;)
 
Det har gått lite av en fluga i det där, som tidigare nämnts. Ponnyn tål inte havre, hon far till månen med sin ryttare då... Men hon är den enda jag vet om av alla hästar i min bekantskapskrets så vidare vanligt kan det inte vara.
 
Hade en häst för sisådär 15 år sedan som inte reagerade så väl på havre. Med havre blev han tittig och såg spöken i varenda hörn och blev verkligen helknäpp. Utan havre var det en pigg och vaken häst med en hel del egna idéer men inte värre än någon annan.

var verkligen skillnad på honom när vi i samband med skada tog bort all havre. Kan säga att vi aldrig började med den igen. Han klarade sig fin på hö och lucern, trots att han tävlade hyfsat höga klasser i dressyr.
 
Jag tycker att det blivit en fluga att så många hästar inte tål havre och foderproducenterna har gjort en rejäl hacka på alla alternativa foderblandningarna som de erbjuder.

Jag tycker inte det är en fluga. Mig veterligen var det likadant för 20 år sedan bara det att det inte fanns lika många alternativ att ge hästen annat kraftfoder istället. Hade en ponny som var väldigt känslig och haft en storhäst som var ännu känsligare. Även haft en häst som åt upp precis allt utom havren. Så det finns även hästar som inte gillar havre och då är det väl bra det finns alternativ till dem som behöver det?
 
Vi måste ha hungriga fåglar då inte ens havre i musli får vara ifred utan pickas sönder. Och den havren är ofta krossad eller behandlad på något vis. Så det är ingen på anläggningen som orkar ge, jo en:turd:
 
dels tycker jag det känns lite som en fluga just nu att ha heta och svåra hästar, och "heta hästar blir jätteknäppa på havre" så letar man efter något man kan fodra hästen lugn med. Det knasiga med vissa havrefria sorter jag provat för några år sen var att de innehöll typ havrekli. vettigt, tror inte de ger någon särskilt annorlunda effekt mot vanliga foder med havre i. Men så finns det ju hästar som verkar bli tokiga på havre, klart de ska äta nåt annat.

Jag trodde länge att min inte skulle funka på havre pga piggelin-drag, men så upptäckte jag jhu att mitt havrefria cool-foder inte varhelt havrefritt och gick senare över till att fodra med havre, utan personlighetsförändring hos hästen. Tror också att det är svårt att förstå hur hästar kan reagera så starkt på en fodersort om man inte haft en sådan själv, ingen av våra blir galna på havre, trots att de flesa är rätt vakna och sådär, så jag har också svårt att relatera till hur tossiga de KAN bli.

Min fjordkorsning har fått lite havre i perioder, men hon blir alltid lika irriterande att handskas med. Blir inte ett dugg hetare, bara knyckig, lättskrämd och mer bakskygg och oberäknerlig. Har testat många gånger med samma resultat. Kan ge samma energimängd i linfrö, vetekli, korn, diverse havrefria färdigfoder utan samma effekt.

Holländska ponnyn som är mer varmblodig funkar fint på havre.
 
Varför står det "havrefri" på så många förpackningar? Är det hästar som inte tål havre, eller bara så att inte väldigt pigga hästar inte blir överpigga? :S Någon som vet?

Försäjlnings gimmick, som har namnts ett fluga som en del hästäger har hoppet på. Havre har alltid varit #1 som kraftfoder för hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Lyan
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp