Hastflickan
Trådstartare
Varför står det "havrefri" på så många förpackningar? Är det hästar som inte tål havre, eller bara så att inte väldigt pigga hästar inte blir överpigga? :S Någon som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför står det "havrefri" på så många förpackningar? Är det hästar som inte tål havre, eller bara så att inte väldigt pigga hästar inte blir överpigga? :S Någon som vet?
Havre är ett utmärkt foder för hästar. Lättsmält och smakligt. Att visa hästar "blir knäppa" har inte kunnat bevisas vetenskapligt.
Havre är ett utmärkt foder för hästar. Lättsmält och smakligt. Att visa hästar "blir knäppa" har inte kunnat bevisas vetenskapligt.
Jag tycker att det blivit en fluga att så många hästar inte tål havre och foderproducenterna har gjort en rejäl hacka på alla alternativa foderblandningarna som de erbjuder.
Jag tycker att det blivit en fluga att så många hästar inte tål havre och foderproducenterna har gjort en rejäl hacka på alla alternativa foderblandningarna som de erbjuder.
Jag ger havrefritt för att fåglarna ska ge fan i bajset
dels tycker jag det känns lite som en fluga just nu att ha heta och svåra hästar, och "heta hästar blir jätteknäppa på havre" så letar man efter något man kan fodra hästen lugn med. Det knasiga med vissa havrefria sorter jag provat för några år sen var att de innehöll typ havrekli. vettigt, tror inte de ger någon särskilt annorlunda effekt mot vanliga foder med havre i. Men så finns det ju hästar som verkar bli tokiga på havre, klart de ska äta nåt annat.
Jag trodde länge att min inte skulle funka på havre pga piggelin-drag, men så upptäckte jag jhu att mitt havrefria cool-foder inte varhelt havrefritt och gick senare över till att fodra med havre, utan personlighetsförändring hos hästen. Tror också att det är svårt att förstå hur hästar kan reagera så starkt på en fodersort om man inte haft en sådan själv, ingen av våra blir galna på havre, trots att de flesa är rätt vakna och sådär, så jag har också svårt att relatera till hur tossiga de KAN bli.