Havre, bara för smakens skull?

J

JennyPettersson

Hej!

Min häst (varmblodssto) äter kraft grundfoder,hö och vitaminer, hon klarar sig aldeles utmärkt på det. men hon är förskräckligt förtjust i havre, skadar det ifall jag skulle ge henne en näve havre i maten varje dag?
har hört att dom blir pigga av havre, men gör så lite någon skillnad?

Jenny

Sv: Havre, bara för smakens skull?

Hej!

Min häst (varmblodssto) äter kraft grundfoder,hö och vitaminer, hon klarar sig aldeles utmärkt på det. men hon är förskräckligt förtjust i havre, skadar det ifall jag skulle ge henne en näve havre i maten varje dag?

Jenny
Det gör inte någon som helst skillnad. Se vad som står på Krafft-säcken. Innehåller inte det havre? Hur som helst så reagerar de flesta hästar inte negativt på havre, medan ett fåtal blir vrålpigga av det, men då är det större mängder än någon näve.

det kan bli negativa reaktioner som tex att hästen blir vrålpigg och det behövs bara någon näve så blir min häst helt kokko i huvudet om man kan säga så.. :D så som sagt det är upp till varje individ. .

Vissa hästar reagerar på havre med att bli 'knäppa', de allra flesta klarar havre fint. Din häst äter redan havre i sin Krafft Grund.

Krafft Grund har värden motsvarande havre, om hästen nu är förtjust i havre, varför inte ge henne havre istället för grund som enda kraftfoder? Du får fixa selenet och lägga på mineraler men det blir både billigare för dig och godare och naturligare för hästen

Hej!

Jenny

Eftersom hon redan får i sig havre via Krafften gör det knappast någon skillnad... däremot ska man tänka på att krossad havre, men även hel, har ganska kort hållbarhet, så speciellt ekonomiskt är det ju inte eftersom du omöjlighen gör slut på en säck inom den tid den håller sig bra.

De hästar jag har haft har aldrig blivit "pigga och galna" av havre... jag undrar om inte den myten sitter till största del i människans förväntningar... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar