Hävning av köp

P

phnullan

Jag är bara lite nyfiken vad folk tycker. I dag kan man läsa till höger och vänster om hästhandlare som blir stämda. Men på vilka grunder kan du stämma en hästhandlare? Har du som köpare tagit ditt ansvar och kollat igenom hästen, röntgen osv. Framför allt, ridbarhet, förmåga och resultat.
Jag tycker lite synd om alla dessa hästhandlare. Läste nyss om en 27årig kvinna som blivit stämd. Menhur kommer det sig att man besiktigar hästen en månad efter köp vid en så stor summa pengar som de nu var.
Berätta gärna om egna erfarenheter och tankar!

Sv: Hävning av köp

Oftast köparen som har brist i kunnande och missar besiktning, försäkringar osv.

Det kommer alltid att finnas hästskojare. Och det kommer alltid att finnas godtrogna människor som VILL tro på det de hör.

Jag tror nämligen behårt på att det inte går att lura någon som inte vill bli lurad. Lurad blir man för att man VILL tro (mot bättre vetande).

Visst har man bättre på fötterna som köpare om man har tagit hästen genom en rejäl besiktning, men dolda fel finns ju fortfarande.

vad jag har förståt så måste säljaren informera köparen om att de inte väljer veterinär vid besiktning samt rönkten så är köparen ansvarig för hästens välbefinnande oavsett vad som händer. Eftersom att säljaren kan begå vite om den väljer veterinär. Rönkten bilder kräver vissa försäkringsbolag för att försäkra till viss summa. Om det inte är utförd inom godkänd tid FÖRE köp så godtas den ej. Tror de är 3 månader?

Det är med andra ord väldigt svårt för en köpare att lämna tillbaka en häst som inte är frisk om man inte har gjort alla dessa åtgärder. Om inte säljaren är snäll å tar tillbaka hästen.

För hästar med ett lägre marknadsvärde där man inte rönktar är det i princip kört att hävda att säljaren har sålt en sjuk häst.

Vett inte hur det är med röntgentiden men när det gäller en besiktning, som röntgen kan räknas vara, så brukar pappren vara giltiga 1 månad, efter det vill de flesta bolag att man gör om besiktningen, för att få försäkra hästen.Men tex på Agria får man försäkra hästen för 30 000 högst, utan att man måste besiktiga hästen.

Säljaren behöver ju inte ens ha sålt en halt häst... Vad säger att den nya ryttaren inte ridit hästen på fel sätt. Hästarna är ju känsliga vid olika underlag och olika ryttare rider ju olika. En häst tyvärr blir ju lätt halt vid fel ridning vilket många amatörer som köper hästar inte förstår.

Man får försäkra hästen upp till 75.000 vid vanlig gårdsbes. annars måste de vara klinik bes. Och vet. bes. håller i en månad sedan måste man göra en ny.

Ehh, Näe, jag försäkrade en av mina i inköpsbeloppet utan att klinikbesiktiga henne - och det var betydligt högre än 75 tusen.

Det är ytterst ovanligt.... Vad har du för försäkringsbolag?

Hon är i Folksam.

Fast när jag tänker efter - så kanske att vi skickade de röntgenbilder som fanns ...

I vilket fall sp har jag en annan häst som försäkrades för över 75 tusen, han är i Agria. Och där är jag helt säker på att det bara var gårdsbesktning.

Ehh, Näe, jag försäkrade en av mina i inköpsbeloppet utan att klinikbesiktiga henne - och det var betydligt högre än 75 tusen.

Beror väll på vilken försäkring man tar är det enbart liv så kan man väll försäka den högre ?

Diskussioner som uppkommer vid dessa tillfällen beror nog på en salig blandning av både ock, dels en okunnig köpare men kanske även en slipad försäljare. Hästens hälsa är kan man ju kontrollera själv genom att utföra en ordentlig besiktning med hjälp av en veterinär/klinik vald av köparen. Köparen bör också vara högst delaktig i hela processen av besiktning, något som många tyvärr överlåter till säljaren dels av bekvämlighetsskäl men också av ekonomiska. Som köpare bör man ju också vara medveten om att hästen faktiskt kan ändra natur vid ett miljöombyte, många ser det här som lynnesfel och vill genast reklamera pga av det. Här är det många gånger en ren okunskap hos köparen, istället för att lära sig tackla problemet så angriper man det som man tror är rätt.

Sen har vi säljaren, de sk hästskojaren utger hästen för att vara något annat i ridväg än vad den är, här måste köparen ta reda på hur det verkligen förhåller sig och gärna flera gånger genom provridning och i olika situationer kan man ju starkt rekommendera.
Uppgifter som säljaren lämnar i form av tävlingsmeriter bör köparen kräva av säljaren att göras tillgängliga, antingen på papper eller få en webbsida hänvisad som bekräftar vad säljaren påstår. Detta bör även finnas med i kontraktet vad säljaren utlovar, eftersom det i efterhand om det visar sig vara felaktigt kan vara en fråga om bedrägeri. Då är det bra att ha på papper, mycket sådant missar man som köpare vilket gör att alla dessa hävningar kommer i dager.

Jag skulle vilja säga så här, det finns alldeles för många köpare som är FÖR bekväma vid sitt inköp av häst, istället för att vara delaktig i köpet överlåter man det gärna till säljaren när man provridit och bestämt sig för köp. På så sätt får man den här typen av säljare, därför att de vet hur köpare fungerar.

Att enbart skylla på säljaren gå inte an tycker jag, även om många tyvärr är av mindre trevlig och ärlig natur. OM köparen tar sin del i ansvaret vid köp, så skulle den här marknaden minska avsevärt och mycket snabbt.

Att sälja häst är bland det svåraste som finns ,enl mej. Som säljare så väljer jag att vara övertydlig i det som sägs om hästen, alla svagheter läggs på bordet. Provridning krävs 2 ggr, första gången är det svårt att få till det, både ryttare och häst är spänd.
Andra ggr går det i regel bättre, blir mer rättvist till ekipaget.
Har ändå uppfattningen att många köpare är så ovan vid att överhuvudtaget se och bedömma häst att det händer allt för ofta att köp går till baka el hästar säljs på nytt, och nästan alltid är det säljaren som får stå där med skamkänslan när köparen påstår sej blivit lurad.
Som säljare känner man sej minst lika lurad kan jag säga. Hästen hamnar i kläm mellan folks viljor och i slutänden har både jag som säljare och min häst som inte fyller köparens önskan skapat oss ett oförtjänt dåligt rykte, pga köparens okunskap.

Större krav på köparen för hästens skull, är väl något som alla säljare borde ta på sej.

Hur hårda är reglerna på köparen ?

Om en häst köps till en mkt stor summa pengar så ska det ligga i köparens intresse att med lupp söka efter ev brister innan köpet är till fullo. Köper man en häst för en mindre summa pengar, ja då kanske det finns med i beräkningen att vissa defekter medföljer. Hur som helst så har de flesta hästar någon slags sjukhistoria med sej. Är väl inte så vanligt med hästar som aldrig varit sjuka på ngt vis. Är väl bara att gå till oss själva, ömma muskler och leder är ngt som vissa lever med dagligdags. Ändå kan de flesta sköta jobb och fritid hyffsat bra. Medan de finns människor och hästar som knappt klarar vardagen pga smärta. Och om inte dom bristerna syns på besiktningen, röntgen el med blotta ögat vad gör vi då ?
Ja jag är envist övertygad om att köparen måste ha ett otroligt stort ansvar före köpet, det går inte att komma i efterhand med klagomål om man har svart på vitt före kontraktskrivandet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 572
Senast: cirkus
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka