Häva köpet?? Försäkringfråga, triangelmärkning??

H

Havregryn

Min kusin köpte sin drömhäst för lite mer än ett år sedan, ganska fort fick hon problem med en gammal skada på henne efter en bilolycka som gjorde att hon inte kunde rida, hon hittade en medryttare som tagit hand om hästen under hela tiden.

Till lsut har hon bestämt sig för att sälja hästen och medryttare ville så klart köpa denna häst, de tog plåtar på hans ben vilket visade sig att han hade spatt i ett bakben som funnits där länge (enligt vet.), dock har inte de alls märkt av detta alls under hela tiden.

Så klar vill inte medryttare köpa hästen mer, vilket jag förstår.

När hon köpte honom var han (ursäkta "uttrycket" korkad enligt mig som inte bad dem plåta hästens ben och rygg, men nå väl gjort är gjort då hon nöjde sig med en gårdbesktning, inget annat kom på tal) enlig då säljaren fullt frisk osv, han ska ha gått 140 hoppning osv i hemlandet.

Finns det på något sätt hon kan häva tillbaka köpet då spatten funnits där när hon köpte honom.

Jag är själv mkt lite insatt i allt med köp och sälj osv, men någon kanske kan ge oss ett litet mer klartecken.

Sen en lite följd fråga, spatt som inte idag är "aktivt"! Hur ser ett försäkringsbolag på de hela? Menar vet. har då sagt att han inte kommer funka som tävlinghäst på högre höjder som var menat när min kusin köpte honom, hennes tanke är då triangelmärkning?? Hur fungerar de med spatt, osv??

Sv: Häva köpet?? Försäkringfråga, triangelmärkning??

Man kan inte triangelmärka en häst bara för att den inte klarar högre tävlingsklasser, man triangelmärker om den inte klarar av normal motion, vilket inte kan jämföras med msv eller svåra klasser.

Man kan tycka att det var köparens undersökningsplikt att låta röntga en häst på den nivån innan köp, emn jag vet personligen inget om vad gäller spatt på hbl.
Jag har islandshästar & där skulle man inte kunna hävda att spatt var ett dolt fel då det faktiskt syns om man låter röntga hästen.

Sedan borde man röntga hbl av andra orsaker, tex för att upptäcka ev lösa benbitar & andra åkommor som är vanliga just för ridhästar.

varför hon inte tagit plåtar innan hon köpte kan jag inte svara på, hennes eget val, trost att jag var på henne, men hennes eget val så att säga, gjort är gjort!

Ja men jag tänker lite så, en häst som har spatt som sedan "bryter" ut, är den då inte klassad som kass för vanligt tävlande? Alltså triangelmärker man den för hästens bästa?

Kan hon bevisa att hästen hade spattförändringar när hon köpte honom? Eller är det "bara" en stark misstanke?

OM det går att säkert påvisa att felet fanns redan när hon köpte hästen, kan det möjligen räkna som dolt fel förutsatt att det inte fanns några särskilda skäl att begära fördjupad undersökning (röntgen). Frågan är helt enkelt om hon har fullgjort sin undersökningsplikt.

Finns det misstanke om att säljaren visste om problemet, och undanhöll den informationen? I så fall kan det gå att häva köpet, då har säljaren inte fyllt sin upplysningsplikt. Men det är jättesvårt att få igenom detta, hur kan man bevisa att säljaren vetat om problemet?

Hästen kan bli utdömd om den inte håller för den ridning den var inköpt för att klara av. Förutsatt att hästen har en försäkring som godkänner den typen av förändringar (A1 t ex).

Det finns många högt tävlande hästar med diagnosen spatt, det går med säkerhet runt åtskilliga hästar som har spatt fastän att det inte märks. Just denna åkomma kan komma mycket snabbt, för att sen hamna i vilande läge. Om hästen känner av det eller ej är olika, det hänger på hur aggressiv inflammationen är vilket är det som orsakar smärtan i allmänhet.

Att man generellt skulle T-märka en häst som har spatt med är besvärsfri tror jag inte på, det är nog knappast något försäkringsbolag som skulle gå med på det.

"Man kan inte triangelmärka en häst bara för att den inte klarar högre tävlingsklasser, man triangelmärker om den inte klarar av normal motion, vilket inte kan jämföras med msv eller svåra klasser"

Nja,det är väl lite från fall till fall.Står det att hästen är köpt som tävlingshäst och den efter en skada enbart håller för promenadridning kan den bli triangelmärkt enligt vissa bolag har själv varit med om det.

Står det att hästen är köpt som tävlingshäst och den efter en skada enbart håller för promenadridning kan den bli triangelmärkt enligt vissa bolag har själv varit med om det.

DET beror ju helt på vilken försäkring du har! En A1:a täcker detta, men det är ju långt ifrån alla hästar som har en A1:a.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara om man har en A1 försäkring som man kan triangelmärka. Jag har en A2 (+ vet) och får bara ut pengar om hästen dör av sig själv eller måste avlivas pga djurskyddsskäl. Dvs jag får ut pengar om hästen tex bryter benet eller får tarmvred och måste avlivas.

Skulle hästen däremot inte hålla för ridning, men det inte finns något som säger att den kan leva ändå, får jag inte ett ruttet öre. Alltså kan jag inte triangelmärka hästen. Det är väl det som gör den ofantliga premieskillnaden mellan A1 och A2.

Triangelmärkningen är väl bara ett tecken på att pengar betalats ut för hästen och inget som alla sjuka hästar måste märkas med.

Du har helt rätt. För att kunna triangelmärka hästen måste du ha en användbarhetsförsäkring ridning (A1 i de flesta bolag).

Jag är inte säker på vad som händer med en häst som har en användbarhetsförsäkring avel om den visar sig vara ofertil.

Jag antar det är häst av halvblodstyp. De kan få infl i hasled vid ca 6-18 månaders ålder utan att något märks, en hasled kan då förbenas och om det läker bra blir det en utläkt spatt, som hästen inte har ont av, annat än möjligtvis vid stor samling då böjligheten i den led som är angripen inte längre finns.
Att reklamera en häst med utläkt spatt, om det nu är det, och hästen inte har några som helst bekymmer med detta, förstår jag inte varför man gör.
Är den utläkt händer inget, och om man vill försäkra sig mot ett sådant fel vid köpet, då får man väl röntga själv.

Jag antar det är häst av halvblodstyp. De kan få infl i hasled vid ca 6-18 månaders ålder utan att något märks, en hasled kan då förbenas och om det läker bra blir det en utläkt spatt,

Nu måste jag fråga, du blandar inte ihop äpplen med päron nu?
Hasledsinflammation är en sak och spatt en annan, den sistnämnda drabbar hasledens glildytor och är inte att jämställa med en hasledsinflammation.

Spatt är en kroniskt tillstånd, den läker inte ut men kan hamna i ett vilande läge där inflammationen ej är aktiv.

Nu måste jag fråga, du blandar inte ihop äpplen med päron nu?
Hasledsinflammation är en sak och spatt en annan, den sistnämnda drabbar hasledens glildytor och är inte att jämställa med en hasledsinflammation.

Spatt är en kroniskt tillstånd, den läker inte ut men kan hamna i ett vilande läge där inflammationen ej är aktiv.

Det är möjligt att jag blandar som vanligt... och förklaring jag fått till min hästs spatt kan vara fel, men han är röntgad flertal gånger, inte p.g.a. hälta utan vid en försäljningsröntgen, när detta upptäcktes.

Klinikveterinären förklarade att hästen kunde få spatt för att den aktuella leden en gång fått en yttre påfrestning, de gav ex som halkat omkull, vilket i sin tur orsakade inflammation, som då gjorde att just den leden växte samman. Detta var en form av spatt och vad jag förstod inte så väldigt vanlig, eller rättaresagt, det vet man kanske inte då många går med det utan att det upptäckts eftersom ingen synlig hälta behöver finnas.
Fick fortsätta röntga och tillslut menade de på att spatten var utläkt, deras uttryck, och att det med detta inte skulle påverka hästen vidare annat än det jag skrivit förut.

Eftersom det var flera som granskade plåtarna och jag känner två privat ser jag ingen anledning att inte tro på dem, om det nu inte är så att det på senare år framkommit annat genom studier. Detta var för sju år sedan.

Enligt. vet har han haft det länge. Hon har nu tagit och meddelat förra ägaren om situationen och han skulle tänka över allt.

Han är A1 försäkrad.

Boj: Nu menar jag inte att hon idags läget vill ha honom Tmärkt utan om han får besvär av de i framtiden för att inte hålla för hoppning.

Vad jag fått förklarat för mig av en vet. är att de inte finns ngt som heter utläkt spatt då det inte finns någon som helst garanti att den inte börjar besvära hästen, spatten kan när som helst bli aktiv igen.

Vad jag fått förklarat för mig av en vet. är att de inte finns ngt som heter utläkt spatt då det inte finns någon som helst garanti att den inte börjar besvära hästen, spatten kan när som helst bli aktiv igen.

Olika källor tydligen, men min hästs förklarande veterinärer menade på att den var helt utläkt och avstannad i sin process, enligt dem kunde de se detta på återföljande inom viss tid röntgenplåtar, och i just det fallet har det visat sig stämma. Hästen har efter det i Sverige tävlat upp till Intermediere, därefter i ett annat land.

En hasledsinflammation läker ut, spatt är ett kroniskt tillstånd som hamnar i vilande läge. I övrigt kan jag hålla med, då jag känner till flera högt tävlande hästar som har spatt eller tävlat med åkomman under sin karriär.

Havregryn: Vad grundade veterinären sitt uttalande om att spatten var gammal? Det räknas inte som dolt fel, då åkomman är lätt att upptäcka vid en vanlig röntgen. Röntgenplåtar äldre än 14 dagar accepteras inte av försäkringsbolget vid en ev försäkring, detta speglar väl kanske hur snabbt åkomman kan slå till. Så därför undrar jag vad veterinär grundade sitt uttalande på?

En hasledsinflammation läker ut, spatt är ett kroniskt tillstånd som hamnar i vilande läge.

Så därför undrar jag vad veterinär grundade sitt uttalande på?

Eftersom du är intresserad kan jag svara på i mitt fall.
Veterinärerna menade att det syntes på plåtarna att skadan, förbeningen var av äldre datum.

Eftersom jag haft hästen i hela mitt liv då, och han aldrig varit halt, det fanns tävlingsresultat varje år, så drog de slutsatsen att det var denna speciella? spatt som uppkommer i den ålder ovan nämnts. Om spatten uppkommit senare menade de på att hästen skulle blivit halt en längre period och då var det också sämre prognos.

Jag fick också röntga honom några gånger med några månadsintervall varje gång efter upptäckten, och fick till slut förklarat för mig, även på intyg, att den var utläkt, något som även f- bolaget accepterade (hur det skulle gå idag vet jag inte).

"Man kan inte triangelmärka en häst bara för att den inte klarar högre tävlingsklasser, man triangelmärker om den inte klarar av normal motion, vilket inte kan jämföras med msv eller svåra klasser"

Nja,det är väl lite från fall till fall.Står det att hästen är köpt som tävlingshäst och den efter en skada enbart håller för promenadridning kan den bli triangelmärkt enligt vissa bolag har själv varit med om det.

Om hästen bara klarar av promenadridning som i VÄLDIGT lätt motion är det en annan sak.
Men enligt försäkringbolag jag talat med så gäller det inte om den inte kan tex tävlas eftersom det är så att alla hästar inte klarar att tävlas fast de är friska oxå eftersom det är en ansträngning över vanlig motionering enligt dem.
Varför jag vet detta var för att jag ringde & kollade vad som skulle gälla en häst med kronisk bronkit, hästen i fråga kunde inte ridas vissa perioder eftersom den blev dålig & tävling som hästen var köpt för var inte att tänka på , men försäkrigsbolagt sa att det blir svårt med triangelmärkning på denna häst då den anses kunnas motioneras, emn inte för mkt.

Just eftersom förändringen i hasen finns kvar på hästen så syns den vid röntgen & det är därför jag tex hävdar att det inte är ett dolt fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 485
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 037
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka