Jag har inte pratat med säljaren än, ville ha lite mer kött på benen innan jag gjorde det, om det är lönt att fundera över att reklamera.
Hästen är försäkrad, och livförsäkringen täcker.
Gäller inte konsumentköplagen när det står skrivet i kontraktet fast vi är företag?
Jag tror att det är huvudsakligen säljarens näringsstatus som avgör lagstiftningen men är osäker.
Så långt jag förstått, handlar det är om köplagen i och med att säljaren var privatperson.
Utifrån det du skriver borde det kunna handla om dolt fel och då finns ett ansvar i tre års tid hos säljaren - rent juridiskt. Fullständigt absurt, kan jag tycka men det är en åsikt och inte lagen...
Utifrån det du skriver tycker jag nog inte att reklamation är rimlig - moraliskt sett.
Du köpte en häst som har fungerat hos säljaren och som fungerade hos dig i ett halvår.
Därefter blev hästen halt. Utredning med MR har visat någon förändring som inte kunde synas på annat sätt (jodå jag är mycket medveten om att det kan vara så) och som ska ha funnits i minst 1½ års tid.
Hästen kanske behöver avlivas för felet.
Hästen är försäkrad och försäkringen täcker.
Dolt fel, ja, visst.
Men antagligen inget som säljaren varit medveten om.
Det rimliga är väl att följa vet rekommendation och få ut försäkringspengarna.
Juridiskt kan det möjligen ställa sig annorlunda.
Å andra sidan: om du reklamerar nu så gör du det mer än ett halvår efter att felet (hältan) uppstått i september och då ligger du antagligen pyrt till.
Reklamation ska göras så snart felet upptäcks, knappast åtta månader senare.