häva köp på soffa

corzette

Trådstartare
Har köpt en ny soffa på ett större möbelbolag, betalat den (23/1) och fick då en beräknad leveranstid på 6-8 veckor.
Hörde av mej 12/2 och frågade hur det "går" om det finns chans att få den tidigare. Får då till svar den 13/2 att den är beräknad leverans till v 13. Dvs en från början väntetid på 9 veckor.
Har haft koll på blocket då jag letar andra saker till min nya lägenhet och hittar nu en likadan (begagnad) soffa betydligt billigare. Som jag ju dessutom kan få "direkt" .. Har jag rätt att häva köpet och få tillbaka mina pengar med ursäkten att den tar längre tid att få hem än från början utsagda tid ?

Sv: häva köp på soffa

Nja 1 vecka mer än specificerat kan knappast ses som ovanligt, tror faktiskt det blir svårt att häva köpet.

Är soffan dessutom tillverkad för dig så blir det än svårare, finns trots allt en anledning till varför man betalar handpenning på mkt här i världen...

mnja soffan är en ordinarie i deras katalog och inte en utgående modell eller nåt ... Så man tycker väl snarare att om jag skulle ha rätt att häva köpet så innebär det att nån annan får sin soffa snabbare ;) eftersom det uppenbarligen ändå är en "poppis" soffa då de antagligen fått fler beställningar än de trodde på den så den tar längre tid att göra ...

Men det är ju mitt synsätt ;)

Kolla deras hemsida, ofta har de redan där någon upplysning om vad som gäller för beställningsvaror. Annars kanske det står på ditt kvitto?

Konsumentköplagen har också en del att säga:
Avbeställning
37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.
---

Skadestånd
41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Senast ändrad:

Meh nu får du inte va sådär smart och hänvisa till hemsidan ;)

Nu sa hemsidan inte så mkt om vad som händer om jag ändrar mej när jag "ändrat" mej men inte fått varan, men däremot så har de leveransgaranti, och iom att jag har på kvittot att den ska levereras 6-8 v kommer jag få 200/vecka tillbaka om den kommer senare... Det va ju lite mer "tillfredsställande"...

Min fundering va nämligen även att om jag fortföljer köpet (lutar åt de iaf) så kan den ju rent krasst komma ÄNNU senare än tidigare "bestämt"... Och då blir det ju en väsentlig skillnad... Inte kul att vara utan soffa i 4 veckor till och då inte veta om den kanske dröjer ännu mer lockar inte... Jag saknar verkligen en soffa ...

Tänk såhär, det är säkert en massa vägglöss och annat snusk i Blocket-soffan, så då är det bättre att vänta tills du får den nya! ;)

/Erica

Jag antar att du fick någon form av kvitto/avtal när du beställde och betalade? Vad står det där?

Det beror ju lite på om du beställde soffan på plats i möbelvaruhuset eller om det var via nätet eller liknande. :)

Det beror ju lite på om du beställde soffan på plats i möbelvaruhuset eller om det var via nätet eller liknande. :)

Beställde och betalade i affären, så de va inte internetköp.
Men även om det varit internetköp gäller ju bara ångerrätten på distans i 14 dagar och det har ju gått 4 veckor...

Men varför frågar du inte affären? Då får du ju ett svar och frågan kostar inget!

Men varför frågar du inte affären? Då får du ju ett svar och frågan kostar inget!

Nja just mitt i matten är det ju ingen där... Men nu så väntar jag in min soffa... Bara 4 veckor kvar, varav jag jobbar 14 dagar av dem..

På mitt gamla jobb såldes även möbler, inga gigantiska möbler men vissa fåtöljer, soffbord och liknande. Så länge vi inte skickat varan till kunden utan att den stod på väntelista hos oss (dvs vi väntar på att den ska anlända till vårt lager) kunde kunden häva köpet när som helst och få pengarna tillbaka om han/hon redan betalt, inga problem. När varan redan skickats ut till kunden (även om den inte var framme) var det däremot för sent att ångra sig och man fick då vänta på att varan kom fram och sedan skicka den åter som en vanlig retur och betala returfrakten.

Liknande trådar

Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 483
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 298
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?