Hatet är framgångens pris

(Sporthästen)
”Ser jag detta igen spyr jag.” ”Jag hatar kvinnan.” ”Jag skulle spotta framför hennes fötter.” ”Hon borde slås ner från hästen”. ”Djurplågare.” Varifrån kommer detta hat mot Anky van Grunsven?

Läs mer...

Sv: Hatet är framgångens pris

Bra inlägg..
Säger sig själv att det inte är bra.:confused:

Musklerna blir uttänjda på ett mycket onaturligt vis.
Förstår inte hur någon kan tro att hf är bra.

Hästar som får gå på detta vis får otroligt spända käkar och nackbasen blir stel, samt långa halssträckaren. Tillslut påverkan över kors och ländrygg också.

Jag tycker som du, alla har rätt till bra behandling. Det jag vänder mig lite emot är intesiteten och personangreppen - prata om hat, att slå ner någon från hästen = själv ta till våld. Jag tycker inte hennes sätt att rida motsvarar riktigt det, utan det finns andra situationer där hästar (och andra djur) far betydligt mer illa och verkligen skulle behöva det engagemanget som Ankys ridning skapat. Jag anser absolut att tränings- och tävlingsmetoder ska diskuteras, granskas och regleras. Men det ska underbyggas av fakta som bygger på objektiva studier och forskning - inte av personligt tyckande eller personangrepp.

Ja så är det inom gymnastiken också, det är barn som startar annars får man inga överrörliga människor. Vad har ett barn att säga till om i så fall? Iså fall brukar man alltså våld mot dem med?

Håller med dig här... Valfritt vet jag inte.... :angel:

kl*
Får jag fråga, vad gör ni andra om ni ser någon i er närhet/stall som använder sig av rollkur metoden? Säger ni ifrån (hur isf) eller tittar ni åt ett annat håll. Jag vet inte riktigt själv hur jag skall reagera.

En del männsikor bär på en massa hat, så är det

det ramlar nog rätt jämnt fördelat över både Djurplågare och kritiker av dessa djurplågare

Ingendera är det okey

Att bli indignerad över djruplågeri är en rätt sund reaktion tycker jag.

Men därifrån att gå till reglerätt angerpp?

har någon gjort det? Eller är det bara ett sätt att uttrycka denna indignation. på samma sätt som någon kan skrika jag skall mörda dig din djävel - utan att göra det.

Därmed inte sagt att olaga hot är okey. Hur jag ställer mig beror väldigt mycket på i vilken maktposition den som uttalar det befinner sig Våld eller hot om våld kan ofta vara ett uttryck för vanmakt

En nyss nedslagen misshandlad person som säger jag ska mörda de djävlarna tolkar jag helt annorlunda än en kriminell som säger det iskallt

Jag tror folk säger mycket för att de inte kan hindra vare sig Anky eller Patrik - och det gör ont och väcker säkerligen känslor av vanmakt

Då de förmoldigen själva varit utsatta för våld och misshandel och därmed tar hästens parti

hellre det än den andra reaktionen på samma bakgrund - bli likadan själv :eek: och upprepa våldet.
Kan man tala om sina känslor behöver man inte agera ut dem

men ingen del av detta är okey

jag bara svarar på frågan vart hatet förmodligen kommer ifrån

Senast ändrad:

Som jag skrev innan så tvivlar jag på (men jag ahr ju inte sett allt som skrevs) att det verkligen var menat att de hotade henne personligen eller hennes familj.
Men "jag skulle spotta henne i ansiktet" antar jag kan, enligt lagen, räknas som ett personligt hot.
Men ärligt talat, hur allvarligt är det att skriva en sådan sak?
Det är ju inte i den normala människans kategori av "hot", inte i min iallafall...

Jag tycker det var att överdriva att jämföra en ihjälslagen fluga med HF, det är inte i jämnvikt med varandra.

Att slå ihjäl en fluga är inget många reagerar på medans HF är mental misshandel av ett djur.
Som jag skrev, precis som TAP är och TAP är vi nog (de flesta) på buke rörande överens om att det är mental misshandel av hästen.

Att så få reagerar på HF är troligast för att de inte förstår vad som egentligen händer, och även för att vi bara ser de hästar som redan accepterat metoden.
Jag skulel gärna vilja se hur en häst reagerar mot HF när den introduceras för HF.

Du säger att du tycker det är fånigt att folk skriker djurplågeri, men du tycker det är helt ok att de säger att det är hot mot henne, hennes familj mm fastän det i sig verkar vara(?) saker som "spotta på henne" mm...

Sen är det hon hålelr på med mentalt djurplågeri, och det är svårt att se, men i mina ögon räknas även mentalt djurplågeri till just djurplågeri.

jag såg den filmen och oavsett om personen som gör så mot sin häst är känd eller inte skulle jag inte tycka om den...

att få en häst att gå från hundra till noll behövs ingen rollkür. kolla stacey westfall på youtube....

Jag tycker den där sporthästen verkar vara en väldigt udda "tidning" (vad man nu ska kalla det), de flesta artiklar verkar gå ut på att smöra in sig hos eliten. Har aldrig sett en mer partisk journalistik annat än i diverse extremisters tidningar.
Man kan bara skratta åt många artiklar när man ser hur de håller vissa bakom ryggen, vad är syftet med "tidningen"? Att leka kompis med stjärnryttarna eller att återge fakta utan att den är bräddfull med personliga åsikter?
Saklig journalistik är den långt ifrån iaf, "tur" att Anky och Kittel har sådana förkämpar. :grin:

Jag håller med dig, den är väldigt partisk!
Och precis som du säger uppfattar jag det med som om de smörar in sig, de har ju inte en egen vilja eller åsikt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag fick jag en notis om att jag varit på buke i 15 år. Nu hade jag förvisso ett nick även innan dess, plus att jag hängde på stallet...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25