Hatet är framgångens pris

(Sporthästen)
”Ser jag detta igen spyr jag.” ”Jag hatar kvinnan.” ”Jag skulle spotta framför hennes fötter.” ”Hon borde slås ner från hästen”. ”Djurplågare.” Varifrån kommer detta hat mot Anky van Grunsven?

Läs mer...

Sv: Hatet är framgångens pris

Ja själv tycker jag inte om henne. Tycker det är hemskt det hon håller på med.
Ett ord : Rollkur

Fast det här är ju sjukt, så kan man ju inte hålla på emot en person oavsett hur illa man tycker om hennes träningsmetod.

Håller med. Visst att dom kan säga att dom tycker illa om hennes träningsmetod, sure men att angripa henne personligt, då får dom ju tagga ner.

Med kandisskap kommer inte bara avundsjuka utan aven kritik...

Valjer man som "forebild" att nyttja tekniker som i mangas ogon raknas som djurplageri sa kanske man borde ta till sig en del av det.. men att hota hennes person, eller herr Kittels for den delen (ja, jag har sett videon och Nej, i mina ogon ar det ingen vacker ridning) ar att ga over gransen.

Det ar ju, nagorlunda vedertaget, att rollkur raknas som djurplageri av manga och att trotts patryckningar envisas med att fortsatta visa upp sadan ridning kan val jag tycka ar en aning ...tjurskalligt. Det finns ju andra satt, sa varfor i hela fridens namn, inte tanka till och tanka om?

Manga sag upp till Fru van Grunsven, manga av dom slass nog med en hel skeppa besvikelse. Som idol och forebild tar man, tyvarr, steget ut i offentligheten - att liknas vid hollywoodstjarnorna som inte har mkt till privatliv... Det ar nog en tung ryggsack att bara...

Fast jo, personliogt får hon faktist ta det...
Det är hon som rider på högsta nivå och som (om jag inte minns fel?) faktist har "tagit fram" denna träningsmetod.

Sedan tycker jag meningen "Varifrån kommer detta hat mot Anky van Grunsven?" är extremt korkat... Vart tror journalisten att det kommer ifrån? Vem får inte arga känslor av djurplågeri?

Sedan tror jag faktist att det inte är frågan om hat, utan en djup besvikelse, en känsla av maktlöshet att någon gör såhär mot hästar, att känna att "man" som person inte kan stoppa det osv. Det är inte hat, men det väller fram lika starka känslor ändå, och de kan få en att häva ur sig saker i frustration.

Jag skulle inte försöka ta hennes liv om jag mötte henne, men jag skulle deffinitivt inte respektera henne, och ja, jag skulle förakta henne för hur hon tränar.

Sen undrar jag vad www.sporthasten.se vill med denna artikel?

Senast ändrad:

Fast, huruvida hf klassas som djurplågeri är ju tämligen omdiskuterat. Hade så rent faktiskt varit fallet enligt någon lagstiftning någonstans hade nog Fru Grunsven redan varit polisanmäld.

Låter lika oseriöst att skrika djurplågeri om hf som att kalla det mord att slå ihjäl en fluga. Att ridningen säkerligen behöver följas upp osv är en annan sak, men jag köper inte hela "vi skriker djurplågeri för att folk skall lyssna"-grejen.

Jag vet lika lite om hur hon rider bakom stängda dörrar som resten av eliten, därför dömer jag inte utifrån annat än det jag ser/hör. Hennes ridning som hon förklarar den på clinics osv är ungefär så långt ifrån "djurplågeristatus" man kan komma.

Fast jo, personliogt får hon faktist ta det...
Det är hon som rider på högsta nivå och som (om jag inte minns fel?) faktist har "tagit fram" denna träningsmetod.
Hot och förtal behöver ingen ta. Hon rider på högsta nivå för att hennes hästar är i träning och arbetas på ett träningsmässigt korrekt sätt. Tyska hoppryttare "uppfann" metoden. Testa att filma en vanlig framridning för internationell hoppning där är rollkur betydligt vanligare än på dressyrsidan. Doock kritiseras inte hoppryttarna eftersom de vet att man måste variera formen för korrekt träning.

Sedan tycker jag meningen "Varifrån kommer detta hat mot Anky van Grunsven?" är extremt korkat... Vart tror journalisten att det kommer ifrån? Vem får inte arga känslor av djurplågeri?
Fast eftersom det inte är djurplågeri är det en befogad fråga. Varför hata någon som bara tränar sina hästar bättre än vad du själv gör?

Sedan tror jag faktist att det inte är frågan om hat, utan en djup besvikelse, en känsla av maktlöshet att någon gör såhär mot hästar, att känna att "man" som person inte kan stoppa det osv. Det är inte hat, men det väller fram lika starka känslor ändå, och de kan få en att häva ur sig saker i frustration.
Okunskap och trångskalligt.

Jag skulle inte försöka ta hennes liv om jag mötte henne, men jag skulle deffinitivt inte respektera henne, och ja, jag skulle förakta henne för hur hon tränar.
Återigen ett bevis på okunskap och fördomar.

Så bara för att det inte finns någon lag emot det så betyder det att det inte är djurplågeri?

Det är en fråga om att mentalt bryta ner hästen, precis lika elakt som att TAPpa hästen.
Att lagstifta mental djurmisshandel är svårt iom att den inte går att ta på.

"The Ministery of Interior Affairs, Germany:

Pain and harm, induced by excessive flexion is an offence against animal welfare.

And there is the German law for the protection of animals, paragraph 3, 1b:

"It is forbidden to use methods on an animal,
either in training or competition,
which are associated with pain, suffering and harm and which can influence their achievement potential""

Dr.Ulrike Thiel har gjort ett par videor som iallafall för mig förklarade rätt bra om rullkur.

http://www.youtube.com/watch?v=lZdGBf_9IT4
http://www.youtube.com/watch?v=otlXo3u-yAE
http://www.youtube.com/watch?v=Kza7bweyFUw
http://www.youtube.com/watch?v=Ow9UAFr1KgQ
http://www.youtube.com/watch?v=otlXo3u-yAE

Hennes hemsida:
http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=8

Senast ändrad:

Fast, huruvida hf klassas som djurplågeri är ju tämligen omdiskuterat. Hade så rent faktiskt varit fallet enligt någon lagstiftning någonstans hade nog Fru Grunsven redan varit polisanmäld.

Gamla rutiner är svåra att bryta, etablerat mentalt våld som etablerats då det itne fanns bättre kunskap är ännusvårare att bryta av flera orsaker.
För det första är mentalt våld svårt att bevisa. För det andra är det "så många som använder det så det kan inte vara fel".

I england har de flera tävlingar per år där vuxna människor rider shettisar i galopplopp. Det är förvisso ingen stor sport utan mer lokalt, men det sker.
Ska man följa ovanstående sätt att tänka så är det ok med vuxna som rider stackars små shettisar (somliga är av den amerikanska typen som ser ut som miniaraber).

Låter lika oseriöst att skrika djurplågeri om hf som att kalla det mord att slå ihjäl en fluga. Att ridningen säkerligen behöver följas upp osv är en annan sak, men jag köper inte hela "vi skriker djurplågeri för att folk skall lyssna"-grejen.

Så du vill jämföra hf med att slå ihjäl en fluga?
Tycker du inte det är viss skillnad i det?

Jag vet lika lite om hur hon rider bakom stängda dörrar som resten av eliten, därför dömer jag inte utifrån annat än det jag ser/hör. Hennes ridning som hon förklarar den på clinics osv är ungefär så långt ifrån "djurplågeristatus" man kan komma.

Så bara för att hon inte gör annat fel än hf på klinics så innebär det att hon inte gör fel övht hemma? Eller att hf är rätt bara för att hon i övrigt säger sig ta avstånd från plågeri?

Senast ändrad:

Ja, självklart vill jag jämföra hf med att slå ihjäl en fluga. Precis som mitt uttalande ovan verkligen innebär att hon aldrig gör fel hemma. :crazy:

Vad jag vill åt är att jag inte uppskattar att man skriker Djurplågeri när det inte ens finns grund nog för att polisanmäla för just det brottet. Det är att nyttja en polemik som är oseriös i mina ögon (precis som "kött är mord" = nej, det är det inte, mord gäller bara människor). Det är lätt att gömma sig bakom "djurplågeri" som ett rött skynke som rättfärdigar vilka konstiga reaktioner som helst (som att just t.ex hota en människa, hota hennes familj, hota misshandla henne osv) bakom en fana av "djurplågeristatus".

Jag skrev att jag inte VET vad hon gör hemma bakom stängda dörrar, jag vet således inte om hon är bättre eller sämre vad gäller djurskydd än resten av eliten. Därför kan jag inte döma utifrån vad några människor tillskriver henne, det är inte rättskydd i mina ögon. Det innebär inte att risken är utesluten att hon gör fel hemma, det innebär bara att jag inte tänker ställa upp på något äckligt drev pga vad folk Tror sig tycka och kunna.

Oavsett i vilken gren man tävlar i och framför allt när man tävlar i denna nivå, så innebär det att man som ryttare ALLTID skall framgå med ett gott exempel.

Det är ett ansvar som varje ryttare borde få inpräntat att man blir en form utav idol för yngre ryttare, och det får bara inte förekomma frågetecken om användning utav rollkur, eller inte.

Kritik måste man tåla, men det får inte bli ett rent person angrepp eller hotelse.

Det finns så många BRA ryttare man aldrig hör något illa om, och som alltid ställer upp; tex Ulla Salzgeber.:idea:

Det går väl inte att jämföra=( Gymnastik väljer människan själv att uttöva men inom ridningen krävs en till inblandad -nämligen hästen, som inte har en chans att välja om han ska vara med på detta eller inte.

Det går väl inte att jämföra=( Gymnastik väljer människan själv att uttöva men inom ridningen krävs en till inblandad -nämligen hästen, som inte har en chans att välja om han ska vara med på detta eller inte.

Ja så är det inom gymnastiken också, det är barn som startar annars får man inga överrörliga människor. Vad har ett barn att säga till om i så fall? Iså fall brukar man alltså våld mot dem med?

Jag kan inte se varför detta gör personer så upprörda att det uttalar sådana saker. Rikta energin där det verkligen behövs. Se er omkring så finns betydligt värre saker, t ex slakttransporterna.
Visst jag kanske inte tycker att det verkar vara optimal träning, men att gå på så här mot en person tycker jag är att riva upp storm i ett vattenglas. Peta på det ligga och blunda för det stora.

Alla djur har väl rätt att ha det bra? Det finns dem som protesterar mot slakttranporter (vilken hästvän gör det inte?) och det finns de som protesterar mot taskiga träningsmetoder (vilken hästvän gör det inte?).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag fick jag en notis om att jag varit på buke i 15 år. Nu hade jag förvisso ett nick även innan dess, plus att jag hängde på stallet...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25