Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är inte riktigt bra.
Kan du få någon hjälp med att hantera det?
Så att du får till det så att du kan göra egna saker även om barnet är med?
Jag hade så mycket att göra när mina var små så jag hann inte falla in i 100% barn fällan.
De var tvungna att vara med på mitt för annars så skulle det inte ha fungerat.
Hästgård på gott och ont liksom.
Hästarna måste ju ha mat oavsett.
Men varför måste träning kosta pengar?
Ut och spring med barnvagnen.
Hitta en bra lekpark och lyft barnet upp och ner ur klätterställningen o.s.v.
Om du inte kommer på något bra att göra så kan även det vara tecken på depression.
Depression är så handlingsförlamande.
SäKerligen kan du ha varit deprimerad länge utan att du varit medveten om det. På tiden då att du tar tag i det? Så du kan börja göra saker med glädje istället för utav tvång?
Jag har precis börjat på Sats jag. Jobbet betalar. Svindyrt annars ju.
sådär har jag alltid gjort också och gör fortfarande (tyvärr) men som många andra säger, sök hjälp och dra inte på det, gör det NU.
Kanske kan räcka med lite, men ta tag idet.
Jag borde gjort det när jag var hemma med vårt första barn. Gjorde det inte och hur det gick har jag inte lust att gå in på här
Men snälla, utmana dig själv och investera i att komma till rätta med det.
*kl*
Efter att jag fick min son för 10 år sen fick jag fibromylagi. Sämsta perioden gjorde jag inget annat än sov... lämnade på dagis och fick sätta klockan på ringning för att inte försova mig när han skulle hämtas. Sen sov jag när han sov...
Hade ingen lust till något, ville inte planera något. Blev i samma veva ensamstående dessutom.
Bröt en del av mitt beteende genom att bestämma med en kompis att vi skulle ut och gå vissa dagar, eller simma eller bara göra något.Visst lusten och orken fanns inte när var dags, men det var svårt att säga nej när hon stod klar i dörren och väntade!
Sen när man väl kommit utanför dörren så kom glädjen och energin. Samma var det när det gällde ridningen. Jobbigast var att ta sig ut i hallen och klä på sig, efteråt var jag en helt annan människa.
Tycker du ska ta hjälp av vården och även försöka planera in lite mera egen tid på helgen.
En timme ensam eller med andra än den närmsta familjen kan ladda batteriena för resten av dagen!
Lat? Du har ju varit hemma och tagit hand om en bebis månader i sträck, du behöver väl helt enkelt lata dig. Min gissning är att du har lite slöande att ta igen, helt enkelt, efter att ha haft jour dygnet runt en längre period.
Däremot låter det inte riktigt normalt att vara så trött, jag är ingen psykolog, men för en lekman låter det som att du är deprimerad, just detta att du inte har lust med något, gråter mycket och vill sova så mycket.
Däremot tycker jag inte alls du ska ha dåligt samvete (för det låter som att du har det) för att du vill ta det lugnt och slöa lite, eller för att du inte orkar umgås med sonen hela tiden när du är hemma. Han klarar sig, han har ju en pappa också.
Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. För mig är det så att jag har svårt att få till balansen mellan att ta energi och ge energi. Det ÄR ju jättesvårt när man är småbarnsförälder, man kan inte bara dra iväg på bio när man behöver tänka på nåt annat. Man kan inte ens ta en kvällspromenad med sin man, i alla fall inte på impuls. Min tanke är att folk är olika bra på att finna sig i föräldrarollen. För egen del harjag en känsla av att jag måste stå ut under den här perioden i barnens liv då så mycket handlar om praktisk omsorg. Jag kommer att vara en bättre förälder ju mer det kommer att handla om relationen och det mänskliga mötet. Förra året tog jag stora dottern som då var 3 och åkte till Göteborg vi två, det var fantastiskt kul att göra saker ihop på bägges villkor. Men det är svårt med mindre barn, det är jättebra om man har såna intressen att det passar att ta med en plutt på dem men i de allra flesta fall passar det inte särskilt bra. Min 1,5-åring är tex måttligt intresserad av att sitta i vagnen längre studner, han vill helst bäras. Bara det gör ju att tillvaron begränsas drastiskt om man inte har lust med att stå ut med gråt och tandagnisslan. Det måste vara helt okej att tycka att det är trist och krävande under perioder.
Jag tycker att man hör var och varannan dag om killar som brutit sin föräldraledighet för att de tyckte att det var för jobbigt/tråkigt/inte trivdes, men om en tjej anser samma sak så anses hon redo för en terapeut, för att hårddra resonemanget i denna tråd. Sen är det säkert aldrig fel att snacka med en terapeut men enligt min åsikt så är det faktiskt inte så himla konstigt att man lackar till och tycker att det är skittråkigt med all denna omsorg och hushållsarbetet.
Visst är det jobbigt - men det skall inte kännas som att man bara vill dö.
De riktigt små barnen släpar man med sig som paket om man får till rutinerna.
Aktiva 1.5 - 2 åringar kan vara ganska så påfrestande men samtidigt så är det en ålder då man kan börja kommunicera rent språkligt med barnen.
Jag är ganska så säker på att en del av problemet är att den förälder som mår dåligt i sin roll inte fått till den del där barnet är med föräldrarna på föräldrarnas villkor i ställer för att fölräldrarna försöker att följa barnet på barnets villkor.
Små barn vet inte hur livet skall levas.
Det är fel att göra livet till en barnanpassning.
Vuxna skall visa sitt liv för barnen.
Och i det läget kommer de vuxna att känna att de lever sina egna liv och inte barnens liv.
Det där kan man få hjälp med.
T.ex. genom BVC så finns det Föräldrautbildningar för sådant.
Om man inte som jag har äldre släktingar (Tack till min Ex-svärmor) och en underbar Dagmamma att lära av.
En tanke bara...
Hur mår du i övrigt? Under graviditet händer ju massor med hormonerna i kroppen och ibland kan det bli knas efteråt. T ex kan man få en störd funktion utav sköldkörtelhormon efter en graviditet. Detta kan bla ge depression och trötthet. Ett enkelt blodprov hos läkaren kan visa om din sköldkörtel funkar bra.
Givetvis kan det ju "räcka" att ha ett litet barn för att bli trött och psykiskt tärd, men det kan ju vara bra att utesluta något kroppsligt som är i obalans.
Har du känt dig trött, frusen? Okoncentrerad, deprimerad? Gått upp/ned i vikt trots god aptit/sämre aptit? Frusen? Förstoppad? Fått hesare röst? Ledvärk? Det behöver inte vara alla dessa symptom! Det är lätt att missa en underproduktion av sköldkörtelhormon hos dem som tex enbart har symptomen lätt depression, trötthet, ledvärk och okoncentration. Tidiga symptom kan vara enbart trötthet och depression.
Bara en tanke!
Hoppas du får en vändning i ditt mående snart
Nej det måste det inte egentligen, jag är bara så värdelös på att hålla motivationen uppe om jag inte "tävlar" med andra - som i gruppträning.
Lite dåligt samvete får man ändå, kanske för att man vet att man vill men inte har lust eller orkar jämt. Då känner jag mig lat och egoistisk.
Varför det? Får du dåligt samvete för att du är mänsklig?
Det låter som att du har orimligt höga krav på dig själv att du alltid ska vilja vara med ditt barn, varför skulle det vara så? Jag tycker om min man också och vill inte vara utan honom, men det är ändå trevligt när han är borta någon kväll ibland och jag kan vara själv hemma och göra vad som faller mig in.
Det är väl ganska självklart, tycker jag, att man inte har lust eller orkar jämt. Det är ju därför man är två om föräldraskapet, för att man inte alltid ska vara tvungen fast man inte har lust och orkar, utan kan bytas av lite.
Nej det måste det inte egentligen, jag är bara så värdelös på att hålla motivationen uppe om jag inte "tävlar" med andra - som i gruppträning.