Sv: Hatar min häst!
Min erfarenhet är att dom hästarna med mest personlighet är dom som testar nya ägare mest. Så orkar man bara att vänta ut dom så verkar det vara värt besväret.
Köpte själv en fullblodsvalack förra sommaren, som varit mkt. svårflörtad. Hans bakgrund är kanske lite annorlunda då han varit på olika träningsstall, & haft en hel del olika människor omkring sig som ridit & tävlat honom. Så jag lät bara honom vara. Så fort man gick fram till boxsörren & ville klappa honom så for huvudet upp & öronen bak.Så jag har ridit honom & försökt att vinna hans förtroende långsamt, utan tvång, & possitivt tänlkande. Enda jag bannat är då han sparat med bakbenen vilket han gjorde mkt när han kom, idag har han slutat med det & börjar bli mer gossig. Han har en stor personlighet, så han kommer nog att bli favvohästen om ett år till.
Har ett annat halvblod som jag rider på med, vilket gör att jag inte behövt störa mig så mkt. på honom, utan gett honom tiden på att bo in sig. Mitt sto ÄLSKAR honom.
Tänk på att en häst som bytt ägare ofta el. haft mkt. människor omkring sig inte tar emot all med öppna famnen, Tre månader är inte lång tid. Det brukar ta den tiden för att dom ska börja visa vem dom är . Flera av mina hästar har inte visat sitt rätta skinn förrän just efter 3 månader !
Så jag tycker du har för stora förväntningar, & jämför honom med din förra hästen. Kanske du inte kommit över honom & tar ut det på den nya hästen som uppenbarligen har en större personlighet än den förra.
Om du känner agg mot hästen så måste du komma över det snabbt el. sälja hästen. För han känner det i hela ditt kropps språk & ger igen. Du blir behandlad som du förtjänar.................som ordspråket lyder..............................
En häst jävlas inte bara för ATT, det finns ALLTID en anledning. Krukset är att ta reda på VAD......................
Lycka till hur du än gör