Hatar grannarna!

et_flickan

Trådstartare
Våran Rottweilertik blir helt tokig när våra grannar cyklar, går eller rider förbi. Hon kastar sig mot stängslet och morrar, skäller plus att hon reser ragg. Detta gör hon inte mot alla utan endast två personer. Väldigt jobbigt och tråkigt eftersom hunden blir stressad av detta. Vi korrigerar (Stavas det så?) henne genom att säga nej och putta bort henne med handen hårt vilket funkar ett tag men kommer dom tillbaka är det samma visa igen.

Grannarna är för övrigt inga trevliga typer. Dom slår med piskan mot staketet och skriker, spänner ögonen i hunden med mera. Mannen brukar även stanna och vilja hälsa på hunden när han är på fyllan vilket såklart inte går då hunden blir helt stollig. Hunden har inga roliga erfarenheter av dom.Och inte vi heller. Kan det vara så att hon känner våran signaler? Vi tycker inte om dom och får ett viss kroppspråk?

Går jag förbi dom med hunden i koppel tittar hon inte ens på dom.

Sv: Hatar grannarna!

Ni har ju inte korrigerat så eran hund har fattat vad ni korrigerar den för för då skulle hon gett sig:angel:

Svårt o säga när man inte sett det live.

Jag skulle inte korrigera henne då hon är osäker och ger du dig också på henne också för hon hon håller så har hon inget stöd alls från sin trygga del.

Och du bor :angel:

Är hon osäker på människorna eller menar du min korrigering? Vill bara lära mig :)

Hon gör ju inte såhär när jag går, rider eller cyklar eller när våran andra granne som också har stora hästar rider förbi enbart dessa två.

Försök lär dig läsa din hund bättre, du säger ju själv att hon reser ragg när dom kommer det är för hon blir osäker vill göra sig större än vad hon är. Är dom osäkra finns det ju ingen anledning att hon ska behöva få obehag från dig också efter som hon redan ser dom som obehag.

Jag bor i Örebro men tränar ofta i Kil ;)

Ja du menar så.

Jag brukar när dom går förbi kasta/leka med henne med hennes bästa leksak då skiter hon fullständigt i dom. Kanske ska göra det hela tiden men ibland hinner jag inte med att se dom då det går fooort för hunden när dom väl går förbi.

Kil, det ligger inte så långt från Hagfors.

Ulla Barvefjord som har skrivit boken Rottweilern skriver i boken om detta problemet.

När hunden skäller på en person som cyklar eller går förbi huset så fortsätter ju personen cykla, till slut har personen försvunnit och då tror hunden att det är den som skrämt iväg personen och hunden blir kaxigare och kaxigare och tror att den är bäst på att skrämma iväg folk från sitt hem!

Hon menar att man istället ska träna genom att folk kommer fram till grinden, man låter hunden hälsa på dem och går sedan in med hunden. Genom att personerna blir kvar upplever inte hunden att den skrämmer bort dem och blir lugnare.

Kanske något att prova?

Förstår om du inte vill öva med dina not so nice grannar, men ni kanske kan öva med några andra?

Att du inte pratar med grannarna och ber dem ge fan i att provocera hunden först och främst?
Sen kan du ta tag i problemet med hur hunden beteer sig.

Inte heller det som är problemet då hon bara gör så här mot 2 personer. Det har helt enkelt hänt nåt eller hunden ser nåt hos just dom.

Vi har pratat med grannarna det ända vi får till svar är att hålla hunden inne när dom rider, går eller cyklar förbi och vi kan ju inte veta när dom ska till stallet. Dom bor inte brevid oss dom har bara sinna hästar där.

Dom andra grannarna brukar prata med henne. Då skäller hon inte utan står vid grinden och viftar på svansen. Sen när dom går så följer hon bara med och står och tittar efter dom.

Inte heller det som är problemet då hon bara gör så här mot 2 personer. Det har helt enkelt hänt nåt eller hunden ser nåt hos just dom.

Jag såg det nu. Läste visst för snabbt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar