S

Silly

Argh!! Det är lera överallt, det tar minns en halvtimme innan jag hittar min häst under det där gråa lagret.. Och när hon är nyrullad.. :crazy: Det är sånt som ger en mardrömmar...

Hursomhelst så har lixom svansen försvunnit helt bland lera, spån och äckligt brunstklägg. Vill helst bara raka av den... Får man verkligen spola hästen när det är snorkallt? De stackars djuren måste fryda ihjäl... Vilket är det bästa hästschampot? Kan ju ge mej på svansen åtminstone...

Sv: Hata!!

Jamen det är ju inte snorkallt, därav den käcka leran. Bra för torra hovar! :D
Jag spolar ben och svans på min häst, men jag badar den naturligtvis inte.

Kom ihåg att det är vi som fryser, inte hästarna.

Ja du tvättar svansen idag och imorgon ser den förmodligen likadan ut igen:smirk:

Jag tvättar enbart min hästs svans om jag ska iväg nånstans med henne, läs tävling och visning, eller om den inte längre går att borsta ut på vanligt sätt utan är helt igengeggad. Vad gör det om de har lite grå svans och päls om de bara går hemma och skrotar iallafall...
Fast brunsglegget är ju inte så trevligt dock... Så tvätta du för så länge du inte släpper ut dem i flera minusgrader så är det ingen fara.

Jag använder förövrigt oparfymerad lactasydtvål och sedan lite pälsglans för att få den lättgenomkammlig!

Malin

Senast ändrad:

Om det bara är svansen du vill tvätta så ta en hink med jummet vatten och schampo i och doppa ner svansen i den och massera in lödder. Sen tar du en(eller så många du behöver) hink med rent vatten och doppar svansen i den och vispar runt den riktigt så allt lödder försvinner. Klart och hästen är varken kall eller blöt förutom i svansen.
Men och andra sidan så är det ju inte speciellt kallt ute om man vill tvätta som vanligt. Har man bara tempererat vatten och ser till att hästen torkar snabbt efteråt, genaom att gnugga läägga på täcke och promenera så är det ingen fara.

Hejsan!
Min skimmel (läs skäck efter dagens rullning.......) såg förskräcklig ut idag, speciellt svansen. Jag gjorde det så enkelt för mig (eftersom jag hade lite små-bråttom) att jag bara doppade ner svansen i vattnet, rörde om lite, tog upp svansen, vred ur, gnuggade det lite med en handduk, i med pälsglans och sedan borstade jag ut det.

Den blev ju inte klinisk vit, men betydligt renare än tidigare, det fungerar faktiskt att bara göra så!

Lycka till, jag förstår precis hur du har det..

Halvkallt och rått ute, tillika halvdant med vatten = Linimentschampo, praktiskt då den inte skall/behöver sköljas ur. Gör därför inget om det är schamporester kvar i svansen.

Skitlätt om du behöver tvätta hela hästen.
Efter svabbning, dra av vatten och skum med svettskrapa, på med täcke över natt.

/P Döben

I dessa lertider är ett ute täcke med hals ett måste för min skitgris. Trots detta tar det minst 30 minuter varje dag att rengöra grisen. Jag spolar benen och svansen varje dag. Flätar svansen så att de inte ska fastna så mkt lera ute i hagen. Längtar verkligen tills det blir snö och minusgrader för att slippa detta.

Japp, dessvärre är det som ni säger minst 30 min jobb med leran trots täckad häst :eek:

Tvättar min med linimentschampoo nästan varje dag, ser ju knappt benen när han kommer in från hagen!! J-ligt irriterande när skorna börjar åka på sne av leran oxå. Fick ta ut hovslagaren en extra gång igår för att rätta till ler-katastrofen.

Bara att kämpa på till snön kommer helt enkelt.

WB

I dessa lertider är ett ute täcke med hals ett måste för min skitgris. Trots detta tar det minst 30 minuter varje dag att rengöra grisen. Jag spolar benen och svansen varje dag. Flätar svansen så att de inte ska fastna så mkt lera ute i hagen. Längtar verkligen tills det blir snö och minusgrader för att slippa detta.

Jag har täcke utan hals, men hellre att jag borstar hals, man och svans än hela kroppen full med lera. Herregud - det skulle ju ta timmar :eek:

/Lizzie

Det är verkligen hemskt med den här leran. Min häst har tre stycken höga vita strumpor som tar VÄLDIGT lång tid att få fram under leran varenda dag. Längtar väldigt mycket tills det fryser och blir snö. men snart är man väl trött på kylan istället.... :crazy:

:eek::confused: :D

30 minuter MED täcke??

Här sitter jag och inser min oändliga tur med häst!
Min har täcke utan hals, och det är sällan jag behöver lägga mer än 5 max 10 minuter på borstning:angel:

Fast då reder jag ju inte ut och tvättar svansen varje dag, sålänge den inte är lertäckt låter jag den vara, och det brukar inte finnas ett endaste litet lerstoft på den;)

Stor kuperad hage och häst som är duktig på att hålla sig ren är mitt bästa tips mot lera!

Oj! Med täcke! :eek:
Tur att man har en renlig liten filur :bow:

Ja, det är ett göre med vissa hästar, men vad gör man?

30 minuter är väl inget, borstar minst 45 minuter - 1 timme varje dag, då är det ändå inte tvätt av svans som är inräknat, utan endast borstning av kropp, svans och man, ben och hovar såklart.

Det är underbart att rida på hösten, men det är ikke roligt att ha häst en i hagen, hehe..

*Kl*

Super lerig hage.. Eller ja, i delar.
Häst som älskar att rulla sig har faktist lyckats
att inte rulla sig i leran. :)
Så kanske 10-15 minuter utan täcke tar det att borsta.. ;)

Inte slåss nu... men min häst rullar sig sällan! :love:

Jag försöker f.ö komma på ett sätt att förbjuda lera...

Berätta det sättet om du kommer på det för det vill jag verkligen lära mig, muhaha! Vad det hade underlättat för matte:devil:

Förut gick min pålle på typ 50 kvm med sjunka-ner-20 cm-lera... Fast då rullade hon sig aldrig (borde klassas som djurplågeri med minihagar...). Nu går hon i världens baotahage men det är lera vid grinden och polaren har lärt henne att lerinpackning ska va bra för huden...

Lagom kul när man ska på träning och hästen ser ok ut på kroppen och så kommer halsen, huvudet och svansen helt gråa. Och mannen!! Shit, de är verkligen värst...

Svansen tycker jag att man kan tvätta året runt. Bara man änvänder varmvatten mest för sin egen skull men så blir svansen renare också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka