Hästvård och ny här!

K

Kanonpris

Hejhej! Första dagen här! :p
Skriver nu min första diskussion här på buke! :D

Idag disskuterade jag och min vännina om hur man skulle
göra om det kom in en ny häst till stallet.
Jag tänkte såhär att det finns inte så mycket att planera
egentligen, det vanliga med boxplatsen och hagar möjligtvis
men resten tar man väll som det kommer efter hästen kommit..

men min vännina hon vart helt som galen och sa att man
skulle skriva listor och dona och böka på och planera,
skrattade mest bort det där men vore roligt att höra
era åsikter om hur ni skulle gjort om det kom en ny häst :idea:

Sv: Hästvård och ny här!

Listor etc för vad?
Stallets regler och tidschema gäller väl lika för alla?
Om det är en inackordering så är det väl minst lika mycket den nya ägarens skyldighet att fråga om vad som gäller istället för att de som redan är istallet ska komma springandes med listor det första de gör.

Håller med gulddroppen.Det är väl inget att hetsa upp sig över?Hade jag varit ny själv så hade jag absolut tagit reda på allting(o lite mer) själv.;)

Nu har ju jag eget stall, men inför ankomst av nu invånare så spånas en box upp, renskrubbad vattenhink och krubba sätts in och saltstenen byts ut mot en ny. Och så ser jag till att hästen har den utrustning som behövs om den inte har 'packning' med sig.

Sen, när nya hästen anlänt (jag vill helst det sker på kvällen men är inte överdrivet kinkig med det) så får den komma in i sin nya box, hälsa på sin nya boxgranne och serveras stråfoder + kraftfoder precis som de andra.

Dagen efter släpps den ihop med mina om inget indikerar att det är olämpligt (exvis att hästen är en känd 'sparkare' och det är broddsäsong eller att den pga skada inte ska springa och härja eller andra undantag).

Sen följer den samma rutiner som de andra, och jag håller koll på hur den äter,d ricker och beter sig och gör ev justeringar om så krävs.

Så, jag vet inte riktigt vad man ska skriva listor på?

Listor för vad vet jag inte heller! Haha! Men hon är en liten perfektionist! Gör som er ja, det vanliga sen tar jag det som det kommer med samma rutiner som alltid! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 711
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 845
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka