Hästtransport

N

nalita

Hejsan. Jag satt och tänkte på en sak förut.
Hur länge orkar en häst att stå i en häst transport?
Jag menar, orkar hästen att åka två timmar utan att behöva stanna och släppa ut den?
Kanske dum fråga, men har länge undrat de

Sv: Hästtransport

Det finns regler för hur länge en häst får åka transport. Men det beror säkert mycket på hur pass van hästen är att åka transport vad för slags transport och hur varmt det blir i släpet. Min gamla valack var inga problem att köra 4 timmar i sträck medan mitt fullblodssto tycker att en timme är i mesta laget.

Jag menar, orkar hästen att åka två timmar utan att behöva stanna och släppa ut den?

Det beror på hur hästen är, om det när väldigt orolig osv.

När jag körde ner mitt sto till Tyskland stannade vi var 2,5 timme för att rasta. Det tycker jag är lagom iallafall.
Sedan tycker jag att man ska hålla sig till totalt 8 timmars åktid per dag, raster exkluderat, om man ska köra riktigt långt.

3-4 timmar är inte en ovanlighet när det gäller travhästar, de ska ju tävla efter resan. Sen är det ju också så at de står ju och sover i vanliga fall så att de står i transport är ju inget konstigt.

Mina hästar ligger i "högar" i hagen men det normala är ju ändå att de står och vilar och sover.

har några st som till och med pinkar i transporten när vi är på väg. :p

Däremot kan man stanna och kolla om de är törstiga när man kör LÅNGT, men lasta ur det gör vi aldrig.

Vi har kört två gånger med islandshäst ungefär 6 timmar, inklusive en rast för oss människor, då vi åt och hästarna stod och vilade i transporten, fick lite hö och vatten.
När vi kom fram och lastade ut gick vi en 10 min-en kvart med dem, så att de fick röra på sig lite. Sen tävlade vi inte förrän nästa dag heller, och de fick gå ute i hage länge på kvällen.
Det gick bra för oss i alla fall.

Det är individuellt och beror bland annat på hur pass resvan hästen är.

Om vi åker två timmar eller kortare så stannar vi oftast inte på vägen. Om vi åker 2-4 timmar så brukar vi stanna en gång ungefär efter halva tiden och pausa, men hästen står kvar i transporten och vilar och får mat och vatten. Om vi åker mer än fyra timmar, upp mot 6-8 timmar, så stannar vi och pausar ungefär varannan timme och vid en av rastningarna så försöker vi hitta någonstans där det fungerar att lasta av, så tar vi en lite längre paus där hästen får komma ut och röra lite på sig och beta. Hittar vi inte ett ställe där vi på ett säkert sätt kan lasta av hästen (känns inte så tryggt att göra det på en rastplats tio meter från motorvägen) så får hästen ha den längre pausen stående i transporten istället.

Våra hästar har på detta sätt kommit fräscha till/från de events de varit med på, de är resvana men gör en sådan längre resa oftast inte mer än en gång om året max. Det handlar också om lite äldre hästar som ganska lätt blir stela av att stå stilla för länge.

Jag har nog åkt 4-5 timmar som längst men då har vi stannat 2 gånger på vägen och inte tagit ut hästen men öppnat skötardörren och släppt in lite "ny luft" (även om det är ventilerat bra så...). Och provat om hästen vill dricka och givit den lite äpplen och sådär...

Det har inte varit några problem.

Nu i helgen som var körde jag 3 timmar i ett sträck. Min häst står bra och lugnt i släpet men kan bli lite otålig om man stannar för ofta för han tror vi är framme då och vill ut och börjar trampa lite...

Men han är resvan nu och står fint och lugnt, har hönät i släpet som han pillar i lite och sådär...

Rör det sig om max två timmar skulle jag nog köra i ett sträck om hästen inte verkar orolig, brukar vara lugnast så.

Är det tokvarmt så får man nog stanna oftare och kolla så hästen mår okej.

Vana tävlingshästar kan lugnt stå i transporten mellan 10-18 timmar Åtminstone blandat på vägen och färjan samt lite stillastående.

När jag jobbade som hästskötare åkte vi sällan kortare dagsturer än 12 timmar och stannade ofta bara en eller möjligtvis två gånger... Då är förvisso hästarna vana, står luftigt och bra (det är stor skillnad mot en liten trailer) och har vatten och hö (som inte hänger i näsan). Det går att transportera ovana hästar så länge också... Dock mår dom ju därefter första dan i alla fall... Så det är ju inget att rekomendera...

Transportörer kör ju ofta 8 timmar innan dom pausar (om man inte räknar med lastning av nya hästar) och de harofta både vana och ovana hästar på trailern.

Bara om de är två, annars får de inte köra längre än 4.5 i stöten innan 45min rast.

*kl*

Det är väl också skillnad på om hästen åker i hästtransport eller om den åker lastbil eller stor "transportör-lastbil". De måste ju stå betydligt stabilare i en stor lastbil och inte behöva parera i svängar osv och därmed orka åka längre än om de åker i en vanlig liten hästsläp..

Det beror ju vad som sitter bakom ratten också... Centrifugalkraften existerar även i stora fordon... ;)

Jag försöker undvika i största möjliga mån att stanna och ta ut hästen, det är inte så ofta man har möjlighet att stanna på ett tillräckligt lugnt och säkert ställe enligt min åsikt och jag har ändå en häst med nerverna utanpå, att börja lasta en häst som då reagerar på det runt om kan vara jäkligt trixigt.
Jag körde Kristianstad - Stockholm (Södertälja ungefär) på 8h inklusive tre pauser (tanka, toapause och mat) då hästen fick betforvatten (tänk typ 2 dl betfor+vatten då, just för att få honom att dricka ordentligt) och påfyllning av hö men tog aldrig ut honom och 8h är väl om jag minns rätt max som de får åka på en dag. Känns iaf lagom maxat.
Vanligtvis blir det väl 1-2 timmar i transport när man åker iväg och tävlar eller liknande, då brukar inte jag stanna alls om det inte är så att något kännts konstigt etc. Brukar ge honom vatten när vi kommer fram sen får han alltid komma ut ganska tidigt på tävling för att få känna av atmosfären och gå av sig resan sas.

Åtta timmar i "icke godkänd transport" avseende ventilation och lite sånt. I en godkänd, 14 h 1h rast 14h resa... Rätt mkt.

håller med breccia, att lasta ur är bara dumt om man inte har en 110% bombsäker och transportälskande häst. plus ett bra ställe att stanna. bättre att ta fler kortare raster i transporten där hästen får vatten/mat och man kollar till den så allt är okej.

ska man åka väldigt långt är det bäst att fixa en övernattningsbox någonstans.

Tack för alla svar, ska själv hämta min första häst och det är två timmars åktur så det var därför jag undrade :)

skulle kanske stanna och kolla till hästen kolla om den vill dricka något. men skulle inte lasta ur. :)

Det finns väl enstaka rastplatser med inhägnad paddock? Har för mig jag såg en sådan i skåne någon stans. Eller har jag drömt detta?

Jag körde Malmö-Linköping för ett par veckor sedan och stannade på vägen hem i Klippan för att gå på toa. Där fanns en paddock på rastplatsen, med en skylt "Här kan du rasta din häst". Så du har helt rätt!

Det tog ca 7 timmar, jag stannade 3-4 ggr för att ge vatten o kolla till honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama