Hästtransport!

T

Tiggertjejen

Hoppas tråden ligger rätt!

Hur är det nu med lagen, är det så att man måste ha den övre luckan där bak stängd?

En sak till jag kom och tänka på idag när jag blev omkörd på min moped av en bil men hästtransport. Hästen i transporten hade svansen flätad och den var utanför luckan!

Vad händer om denna hästen halkar till borde inte den bryta svansen? Eller kanske inte, blir yr när jag funderar på det!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästtransport!

Nej, det finns ingen lag som säger att luckan måste vara stängd. Frågan återkommer här då och då, men är inget annat än en av hästlivets många skrönor.

Man kan tänka sig, att hästen bryter svanskotorna om den plötsligt skulle rasa ihop. Troligare är att svansen bara viker åt sidan.

LIA

Tack för svaret!

Har bara hört folk omkring en säga att man inte får ha den öppen längre!

Med öppen baklucka så drar du in alla avgaser från din egen bil direkt in i transporten. Stäng luckan och öppna de fönster och ventiler du har i transporten.

Jag har alltid stängd lucka, även om det inte finns en lag om det!

Jag har fått för mig att man få ha öppen om man vill, men man är skyldig att se till att hästen inte på något sätt ska kunna ta sig ur transporten pga att man inte har den helstängd. Låter logiskt och bra va? ;)

Jag har för mig att det finns lag på det, men jag kanske har fel då :crazy:... jag anser dock att man alltid skall ha luckan stängd, ifall en olycka skulle ske så vill man nog inte att hästen ska flyga upp o fastna...

Men de flesta svenska äldre modeller av transporter måste ha luckan nedfälld för att uppfylla ventialtionskraven.

Jag åker alltid med den nedfälld såhär på sommaren. Pållan står lungt o stilla, dessutom ser hon ju vad som kommer bakifrån..och hur skulle bilens avgaser kunna tas in?

Gott om skrönor! :)

Allmänt:

Det här området har noga och ingående diskuterats i tidigare trådar.
Sök och läs!

LIA

Är det inte lag på det då? Det säger min kompis. Så fort hon ser en hästtransport som inte lucka är stängd på så blir hon skit förbannad, vet om att hon har stannat en bil med släp och skällt ut dom........

När du kopplar en transport efter bilen så sugs avgaserna från bilen in under transporten och upp utefter baksidan på transporten och (om luckan är öppen,) in i transporten. Titta bara på hur dammmolnen rör sig under/bakom bil med släp om du lör på en riktigt dammig väg, då syns luftens väg tydligt.

Så här på sommaren kan jag förstå folk som kör med luckan öppen, men faktum är att i min gamla transport (vv-87:a) så fungerar ventilationen ypperligt med luckan stängd, även varma dagar. I går höll sambon och jag på att avlida av värmeslag i bilen, medan ponnysarna stod i godan ro i en sval behaglig transport. Viktigt att tänka på är dock att så fort du stannar ekipaget så måste framdörren eller bakluckan fällas ner för då fungerar inte ventilationen och det blir väldigt fort "lufttomt" i transporten.

Jenny

Fabbe skrev:
Är det inte lag på det då? Det säger min kompis. Så fort hon ser en hästtransport som inte lucka är stängd på så blir hon skit förbannad, vet om att hon har stannat en bil med släp och skällt ut dom........

Då tycker jag du ber din kompis ta fram exakt var i lagtexten detta står, och ta med sig om hon nu ska stanna folk och skälla ut dem. Hon har nämligen fel och borde sluta bli så upprörd.

Om man läser i Djurskyddslagen under transportering av djur så står det att 20 % av golvytan ska vara ventilation, det krävs alltså en fläkt eller öppen bakucka för att detta ska uppfyllas. Som sagt är det en skröna med att luckan måste vara stängd.

När du kopplar en transport efter bilen så sugs avgaserna från bilen in under transporten och upp utefter baksidan på transporten och (om luckan är öppen,) in i transporten. Titta bara på hur dammmolnen rör sig under/bakom bil med släp om du lör på en riktigt dammig väg, då syns luftens väg tydligt.

jag har åkt i hästtransport med luckan öppen och ja märkte inte att luften blev annorlunda

Detta är tagit från Djurskyddsmyndighetenssida:
Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?
Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige.

Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen. I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.

I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen.

Sker en sådan olycka så stoppas knappast hästen av den lilla tunna övre luckan!

att de är så förstod jag..

de jag menar är att jag tror knappast att de kommer in så mkt att de på något sätt skulle skada hästen.
så att just de blir en anledning till varför man inte kan ha öppet.
hade de kommit in så mkt avgaser så de skulle vara skadligt skulle ja tro att man måste åtminstone känna lukt från de

Och hur ska du kunna veta när det blir så mycket att hästen tar skada? Har hört från travhäst folk att dom faktiskt MÄRKT skillnad på hästens prestation efter att ha kört med luckan nere. Så frågan är varför man ens ska ta risken när ventilationen fungerar utmärkt så länge transporten inte står still?

Dessutom är kolmonoxid luktlöst...

Jenny

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat