Sv: Hästtransport och vikter???
hrmm, är inte tjänstevikten utan inredning? minns att jag har hört nått sånt dumt och att vid uträkning med inredning fick man bara lasta max en b-ponny i ett visst släp..
Tjänstevikten är bilens faktiska vikt inkl schablonvikt för förare (minns inte exakt, tror det är 70 kg), med viss utrustning, t ex reservhjul, och du får ha en 5 l reservdunk, en liten uppsättning verktyg som kan anses rimliga (INTE stora tunga verktygslådan), du får ha en atlas och lite så. Fick många bra tips på vad man fick ha/inte fick ha i bilen vid tjänsteviktinvägning. Är det få kilo som diffar kan man 'bara' byta ut vägatlasen mot en tung inbunden t ex, och så. Full tank ingår också i tjänstevikten.
Passagerare och last ingår INTE.
Lastvikten tar hänsyn till eller hur man ska säga, på hur mycket 'bagage' du får lasta in efter att du har fullt med passagerare. Så t ex när jag vägde upp min bil så 'rök' ju en passagerare, jag fick bara ha tre passag istället för egentliga fyra, eftersom med tre passagerare räknat på schablonvikt blev det för lite lastvikt för bagage kvar.
För att KOMPLICERA har vissa (ffa franska, men inte enbart) en maximal tågvikt/maximal bruttoviktsbegränsning från tillverkaren. Den kan ligga på under 3500 kg, och påverkar då hur mycket du får lasta i bilen om du har släp.
Enligt migg regbevis får jag dra 1490 kg på B-kort, 1500 kg på E. Det får jag INTE göra om bilen är fullastad (dvs har fullt antal passagerar samt full last), för då blir tågvikten för hög. Dvs jag får ha olika mycket på kroken (men aldrig mer än 1490 på B såklart) beroende på hur mycket jag lastar i bilen. I mitt fall är maximala tågvikten satt till strax under 3500 kg och påverkar minimalt i verkligheten. Men det finns bilar där max tågvikt är satt till t ex 2500 kg, och du kan ju gissa hur mycket det då gör för vad man får hänga på kroken....
Polisen har sällan koll på tågvikter, men påpekandet om 'får lasta bara 80 kg i bilen' kan mycket väl vara ett påpekande av någon som kan det där med tågvikter, och tyda på att ekipaget har en max tågviktsbegränsning från tillverkaren.
Max tågvikt/max bruttovikt är den faktiska vikt som ekipaget just då belastar vägbanan med. Dvs en max tågvikt på 3500 kg gör att du ALDRIG, oavsett vad regbeviset säger, oavsett vad du har för körkort, lagligt kan ha ett ekipage vars sammanlagda faktiska vikt just då överstiger 3500 kg.
Det är en nedra djungel det där med vikter,r egler, undantagsregler, vägverksregler kontra tillverkarregler etc..