Hästtransport och vikter???

M

Midnight_Rose

Hjälp jag kanske har fattat fel. Blev stoppad igår med tomt släp, polisen sa att jag bara fick lasta 80kg till min uppnådda vikt på bilen, fattar inte riktigt vad han menar. Punktar lite vikter:

* Släpets totalvikt 1360, tjänstevikt 677kg, maximilast 683kg
Tjänstevikten är väl när den är tom? och lastvikten hästen?

* Bilen får dra 1440kg på B-kort, 1500kg på BE

* Kör man upp till 100kg för mycket får man böter (bara)?

Vad väger en stor häst av halvblodstyp 1,60 cm normal kroppsbyggnad ca?

Hoppas någon kan svara! :rofl:

Sv: Hästtransport och vikter???

Knepigt, oavsett om du har B eller BE så får du lasta fullt, dvs 683kg. Om de uppgifter du skriver är riktiga så måste polisen ha snurrat till det :D Hästen du beskriver väger förmodligen inte mer än 600 iaf, så du kan ju tom lasta lite utrustning.
Böterna har jag ingen aning om, kanske någon annan kan svara på?

Ja för vad jag fattade det så får jag lasta utöver dessa 683kg max 80kg till, men man får ju aldrig lasta mer än maximilasten... Han måste ha varit liiite snurrig :rofl:

Ja, du får lasta 683kg i din transport (häst, ev foder/utrustning). Överstiger du maxlasten blir det böter o det finns en gällande skala på det precis som polisen har fortkörningsböter..
Kör du för fort går ärendet vidare till länsrätten för utredning om ev indragning.. likadant med ev överlass..

Du kör iaf lagligt med det ekipaget så länge du håller din maxlast.

Har kontrollvägt släpet? Många släp väger (tjänstevikten) mer än vad pappret säger å den dan du blir stannad är det vad vågen säger inte pappret... :angel:

Något som folk inte tänker på är att bilen har oxå en maxlast så om man lastar bilen med 5 personer o hästens utrustning (för att tjäna vikt i släpet..) så blir det överlast på bilen istället :angel: å därmed väger ditt ekipaget över 3500kg=överlass ändå....

Bilens maxlast gäller ju oavsett om du kör med släp eller inte... Tullen väger ju numera ev bilar som varit i tex Tyskland å fyndat sprit/vin/öl å då åker dom på överlass istället... Det är många som blivit av med sina körkort eller fått det tillfälligt indraget pga det...

Senast ändrad av en moderator:

Han mena nog att om du har ett släp som får lasta 1360 och bilen får ha totalt 1440, så får du lasta 80 kg i bilen (inte i släpen). Alltså att bilens maximala last/släp vikt gäller både det du drar och det du lastar i bilen?

Släpets totalvikt får inte överstiga bilen tjänstevikt på B-kort :o
Det innebär att om du lastar fullt i släpet så får du inte ha ngt annat än föraren (tror den räknas som 75 kg dag..) i bilen för då väger ekipaget över 3500kg i alla fall....:crazy:
Vissa bilmärken kan även ibland skriva en vikt på "högsta totalvikt för släp på B-kort" men sen sätter dom en begränsning på vad bilen max får dra och den kan vara lägre....:( så dubbelkolla alltid dessa uppgifter... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Högsta totalvikt på B-körkort är 1440kg :d Då är det väl lugnt?

Ja, om bilens inte har en begränsning från tillverkaren utan "högsta tillåtna släpvagnsvikt på B-kort" gäller.
Då släpets totalvikt är mindre än vad din bil får max dra enligt reg.pappret så har du ju tom lite "tillgodo". :banana:

*KL*

Han menade med största sannolikhet att du får lasta max 80 kg till i BILEN, och att du ska tänka på det. Alltså med det släpet på kroken måste du tänka på att du inte kan lasta bilen full också.

Det här med vikter är en värre djungel än sadeldjungeln... :crazy:

Har kontrollvägt släpet? Många släp väger (tjänstevikten) mer än vad pappret säger å den dan du blir stannad är det vad vågen säger inte pappret... :angel:
Lite "kuriosa" ang tjänstevikter på pappret....
Jag hörde en trafikpolis prata på lokalradion är för några veckor sedan. Han hade varit med och kontrollvägt två stycken V70 av nyaste årsmodell. Den ena vägde 200 kg MER än vad tjänstevikten var på registreringsbeviset och den andra vägde 180 kg MER. Det innebär i praktiken att den lastkapacitet som står på regbeviset inte gäller. Varför det är så här kunde han inte svara på......

Så, det är alltså inte bara transporter som kan vara felvägda utan även bilen....vilket krånglar till saken ännu mer!

//Alice

Enligt en äldre trevlig herre på bilprovningen så nya bilar vägs i serier, man väger var femte bil eller så. Lärde migd et när jag skulle väga upp min förra bil, och han började med att tycka att 'kontrollväg den först, äldre bilar samlar på sig väta och smuts osv och kan väga mer än på pappret'

Min anorektiska bil vägde MINDRE än det stod i regbeviset. Det var då han förklarade att det som anges i regbeviset från tillv är en 'snittvikt', och att det därför kan diffa med X kg.

Sant eller ej vet jag inte, men min bil hade iaf gått ner ca 100kg i vikt från tillverkningsdatum iaf om man skulle tro regbeviset =/

oj, vad har den tappat då? :o lite rör och relän och en bit av bensintanken kanske? :angel:

hrmm, är inte tjänstevikten utan inredning? minns att jag har hört nått sånt dumt och att vid uträkning med inredning fick man bara lasta max en b-ponny i ett visst släp.. :o

KL

:eek: Det har jag aldrig ens funderat på!!
Men om man kör som följer:

Volvo 945
Totalvikt 1920 kg
Max lastvikt 420 kg
Max släpvagnsvikt B-kort 1500 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg

Släpet då
Totalvikt 1360 kg
Lastar 670 kg.. Vi kör EN häst på max 600 kg.

Men vi är ju alltid 3 pers på ca 70 kg/person i bilen! Innebär..?

:mad: Du måste ge den mer grovfoder!

;)

Men såklart. Den är dock i bilhimlen nu efter en synnerligen otäckt fallskada under arbete :devil: Men jag kanske ska åka och väga 'nya' bilen pronto, och räkna om foderstaten åt den. Den kanske inte klarar sig på bara diesel, utan behöver tillskott med ;)

*kl*
Jag är glad att jag stoppades i en rutinkoll med tomt släp i höstas. En gammal, rutinerad trafikpolis som kollade vikterna och allt var frid och fröjd :) Själv blir jag helt knollrig och orolig trots att jag vet att jag kör lagligt.

hrmm, är inte tjänstevikten utan inredning? minns att jag har hört nått sånt dumt och att vid uträkning med inredning fick man bara lasta max en b-ponny i ett visst släp.. :o

Tjänstevikten är bilens faktiska vikt inkl schablonvikt för förare (minns inte exakt, tror det är 70 kg), med viss utrustning, t ex reservhjul, och du får ha en 5 l reservdunk, en liten uppsättning verktyg som kan anses rimliga (INTE stora tunga verktygslådan), du får ha en atlas och lite så. Fick många bra tips på vad man fick ha/inte fick ha i bilen vid tjänsteviktinvägning. Är det få kilo som diffar kan man 'bara' byta ut vägatlasen mot en tung inbunden t ex, och så. Full tank ingår också i tjänstevikten.

Passagerare och last ingår INTE.

Lastvikten tar hänsyn till eller hur man ska säga, på hur mycket 'bagage' du får lasta in efter att du har fullt med passagerare. Så t ex när jag vägde upp min bil så 'rök' ju en passagerare, jag fick bara ha tre passag istället för egentliga fyra, eftersom med tre passagerare räknat på schablonvikt blev det för lite lastvikt för bagage kvar.

För att KOMPLICERA har vissa (ffa franska, men inte enbart) en maximal tågvikt/maximal bruttoviktsbegränsning från tillverkaren. Den kan ligga på under 3500 kg, och påverkar då hur mycket du får lasta i bilen om du har släp.

Enligt migg regbevis får jag dra 1490 kg på B-kort, 1500 kg på E. Det får jag INTE göra om bilen är fullastad (dvs har fullt antal passagerar samt full last), för då blir tågvikten för hög. Dvs jag får ha olika mycket på kroken (men aldrig mer än 1490 på B såklart) beroende på hur mycket jag lastar i bilen. I mitt fall är maximala tågvikten satt till strax under 3500 kg och påverkar minimalt i verkligheten. Men det finns bilar där max tågvikt är satt till t ex 2500 kg, och du kan ju gissa hur mycket det då gör för vad man får hänga på kroken....

Polisen har sällan koll på tågvikter, men påpekandet om 'får lasta bara 80 kg i bilen' kan mycket väl vara ett påpekande av någon som kan det där med tågvikter, och tyda på att ekipaget har en max tågviktsbegränsning från tillverkaren.

Max tågvikt/max bruttovikt är den faktiska vikt som ekipaget just då belastar vägbanan med. Dvs en max tågvikt på 3500 kg gör att du ALDRIG, oavsett vad regbeviset säger, oavsett vad du har för körkort, lagligt kan ha ett ekipage vars sammanlagda faktiska vikt just då överstiger 3500 kg.

Det är en nedra djungel det där med vikter,r egler, undantagsregler, vägverksregler kontra tillverkarregler etc..

KL

:eek: Det har jag aldrig ens funderat på!!
Men om man kör som följer:

Volvo 945
Totalvikt 1920 kg
Max lastvikt 420 kg
Max släpvagnsvikt B-kort 1500 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg

Släpet då
Totalvikt 1360 kg
Lastar 670 kg.. Vi kör EN häst på max 600 kg.

Men vi är ju alltid 3 pers på ca 70 kg/person i bilen! Innebär..?

Ingen fara alls.

Du får lasta 420 kg. Det är exkl förarens 70 kg som är med i tjänstevikten. Så två passagerare a 70 kg = 140 kg. Du har 420 - 140 = 280 kg kvar att lasta i bilen. Så såvida du inte proppar den full med last så.

Vad gäller släpet så är ju släpets totalvikt ordentligt under vad du får dra för B, och du har dessutom inte maxlastat det. Om vi för säkerhets skull drar av 100 kg eftersom släp ofta är felvägda, så är det ändå långt ifrån att ligga och pressa gränserna.

Så såvida du inte skulle ha en låg tågviktsbegränsning, men det tror jag inte Volvo har, så är du väl inom gränserna och ingen fara alls.

Nja, du får faktiskt dra från kultrycket också, det går på bilens maxlast. Så 280 kg - 70 kg, det blir 210 kg kvar att lasta i bilen. Det lär väl vara reservhjul och lite grejor i trunken, sedan är det klart...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Har snöat in på lastvikter och kultryck! Eventuellt behöver jag byta släp.. men vill bara ha allt klart för mig först. Är innerligt...
Svar
5
· Visningar
1 779
Senast: fio
·
Utrustning Börjar bli dags att byta hästtransport. Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för...
Svar
17
· Visningar
1 893
Senast: super
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 383
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar