Hästtransport djungeln

Wigge96

Trådstartare
hej!
Då jag letar efter en transport att köpa (både begagnade och splitternya) och de finns hur många märken somhelst så tänkte jag höra med er vad ni rekommenderar för märke? Och vad ni kör era hästar med för och nackdelar.
 
Nu har jag visserligen helt gått över till lastbil. Men den bästa och mest användbara släpen jag har haft är en Boj med kombiramp. Den har fungerat både för att köra hästar och för att lasta hela pallar med foder.
Dessutom har Boj den bästa och enklaste lösningen som hittills träffat på för att utlösa säkerhetbommarna. Man behöver inte några verktyg och om det är en vettig häst så behöver man inte ens lasta av för att både fälla och sätta upp dom igen.
 
Du får börja med att berätta vad du vill ha och behöver. Hur mycket ska totalvikten ligga på? Hur många axlar? Hur mycket lastvikt? Fronturlastning? Material?
 
Du får börja med att berätta vad du vill ha och behöver. Hur mycket ska totalvikten ligga på? Hur många axlar? Hur mycket lastvikt? Fronturlastning? Material?
Då jag håller på med BE kort så spelar inte Totalvikten någon roll utan huryckwt jag får lasta och då har jag att jag vill kunna lasta två stora hästar (halvblod). Frontutlastning hade vart fin men inte något krav, denna ska va så stadig som möjligt både att dra och för hästarna att åka i :)
 
Om du ändå håller på och tar BE och vill köra två stora halvblod, ta då reda på vad dessa halvblod väger, då får du fram vilket vikt släpets lastvikt måste klara, sen är det alltid bra att ligga över den vikten ifall du vill lasta sadel osv på släpet också. Sen behövs en bil som får dra, då totalvikten på släpet kommer sticka iväg.

Vi tar ett exempel, låt säg att hästarna väger 600kg var, då blir det 1200kg som släpet måste kunna lasta, sen säger vi att du har ett släp, där släpet i tomme väger ca 1000kg, ihop skulle totalvikten bli 2200kg och då behöver du en bil som på E-kort får dra 2200kg.

Jag skulle snarare titta på lastvikten och tjänstevikten (den vikt släpet har i tomme) i första hand och sist totalvikten, mest bara för att ta reda på om jag får lasta det jag vill kunna lasta och att totalvikten inte överskrider det min bil får dra.

Boggie är att föredra när det är två stora halvblod som ska åka. Det är dom få tips jag kan komma med. :)
 
Rada upp vad det är du vill ha i den ordningen du helst vill ha det :) t ex;
Totalvikt
Kombiramp
Öppningsbart fönster osv.
Så är enklare att ge tips om märken ^_^. Så folk inte snöar in på frontutlastning t ex om det inte är så viktigt och du hellre har sadelkammare :p.

För mig så var frontutlastning det viktigaste då jag letade släp. Efter det så var det en hög mellanvägg och smidigt bom system. Dvs sållade bort alla med låga mellanväggar direkt och utvärderade hur bommarna skulle fungera. Blev ett släp med frontutlastning och hög mellanvägg men med lagom dumma bommar. Men då jag hade ett par bättre bakbommar så bytte jag ut dem och ska sätta in säkerhets bom fram så småningom.
 
För mig var två saker viktiga när jag letade släp förutom att det gick att fälla bommarna utifrån. Kombiramp / step-up och fronturlastning. Detta för att jag vill kunna köra in pallar och för att hästen är mycket lättare att lasta om hon slipper rampen och släpet går att öppna upp ordentligt fram. Dessutom så vill jag kunna få ut hästen om jag skulle bli påkörd bakifrån.
Nu har jag en Henra Cayenne som helt klart är prisvärt och hästen åker bra i men jag tittade även på Fautras Promax/Provan och egentligen så skulle jag nog hellre ha ett sånt.

Sadelkammare hade varit bra men för att jag skulle fått det också så hade det fått bli ett Fautras Oblic och det ville inte min plånbok att jag skulle ha. :cool:
 
Kan säga att den sista släpen vi hade, som gjorde av med i veckan som gick. Kunde vi lasta två stora hästar lagligt och den hade kombiramp, sadelkammare och garderob. Det var en Boj Bravo med aluminiumplank i golv och ramp som gjorde att den inte vägde så mycket själv. Hade till ock med kunnat väga lite mindre tror jag om det varit mjuk mellanvägg istället för hård.
Den hade totalvikt på 1990 och vägde själv något på 600, kommer tyvärr inte ihåg exakt hur mycket.
 
Rada upp vad det är du vill ha i den ordningen du helst vill ha det :) t ex;
Totalvikt
Kombiramp
Öppningsbart fönster osv.
Så är enklare att ge tips om märken ^_^. Så folk inte snöar in på frontutlastning t ex om det inte är så viktigt och du hellre har sadelkammare :p.

För mig så var frontutlastning det viktigaste då jag letade släp. Efter det så var det en hög mellanvägg och smidigt bom system. Dvs sållade bort alla med låga mellanväggar direkt och utvärderade hur bommarna skulle fungera. Blev ett släp med frontutlastning och hög mellanvägg men med lagom dumma bommar. Men då jag hade ett par bättre bakbommar så bytte jag ut dem och ska sätta in säkerhets bom fram så småningom.
Säkerheten är väll högst upp på listan med säkerhets bommar mm.
Sen så är totalvikten kommer sedan så jag kan köra typ två normalstora halvblod kommer nog inte köra två jätteofta men rätt bra att ha endå :)
Den ska va stadig och stabil sen ljus gärna lite högre i tak ( tycker många är låga)
Sen kommer frontutlastning och andrahandsvärde då man vill ju ha utt så mycket av den om man skulle sälja den :)
 
Säkerheten är väll högst upp på listan med säkerhets bommar mm.
Sen så är totalvikten kommer sedan så jag kan köra typ två normalstora halvblod kommer nog inte köra två jätteofta men rätt bra att ha endå :)
Den ska va stadig och stabil sen ljus gärna lite högre i tak ( tycker många är låga)
Sen kommer frontutlastning och andrahandsvärde då man vill ju ha utt så mycket av den om man skulle sälja den :)
Panikbommar och frontutlastning går inte direkt ihop om man inte vill ha en thule diamant (finns nog ngn boj med frontutlastning men de är ovanliga och de jag sett var inte så stora).
Räker det med säkerhets bom så finns det ju många fler alternativ som är stora höga och med bra totalvikter. Böckmann, ifor williams, ume (?), och sen så går det att sätta in säkerhets lösning i de flesta med den typen av frambommar. Är ju bara en stor ringbult man sätter dit istället så att man kan skruva loss bomfästet från utsidan med ett järn eller liknande.
 
Trådkap
Någon som kan hjälpa mig inför kommande hästtransportköp? Ju mer jag söker desto mer förvirrad blir jag.

Max totalvikt 1470kg med b-kort. Har planer att ta E-kort men det kommer inte att bli detta år. Hur funkar det att typa upp släpet vid ett senare tillfälle?

Fronturlastning och bommar som går att lösa utifrån är ett måste. Aluminiumgolv likaså, antar jag? Bor långt upp i norr och kommer köra mycket på vintern. Är aluminium ett bra alternativ då?
Kombiramp är ett plus.

De släpen jag tittat mest på är Ifor Williams och Cheval Gold touring.
Mina hästar är 2st halvblod, men kör dom aldrig tillsammans. Den ena har problem att åka och har haft som ovana att hoppa över bommen. Därav är säkerheten prio ett.
Köper gärna ett nytt släp för att vara säker på att allt är i bra skick. Alternativt kan bra begagnat också funka men då max ca 2år gammalt. Budget upp till ca 100000, men hittar jag ett för ca 70-80 vore det ultimat.

Har ägt ett umesläp från -04 men var inte speciellt nöjd med det.
 
Trådkap
Någon som kan hjälpa mig inför kommande hästtransportköp? Ju mer jag söker desto mer förvirrad blir jag.

Max totalvikt 1470kg med b-kort. Har planer att ta E-kort men det kommer inte att bli detta år. Hur funkar det att typa upp släpet vid ett senare tillfälle?

Fronturlastning och bommar som går att lösa utifrån är ett måste. Aluminiumgolv likaså, antar jag? Bor långt upp i norr och kommer köra mycket på vintern. Är aluminium ett bra alternativ då?
Kombiramp är ett plus.

De släpen jag tittat mest på är Ifor Williams och Cheval Gold touring.
Mina hästar är 2st halvblod, men kör dom aldrig tillsammans. Den ena har problem att åka och har haft som ovana att hoppa över bommen. Därav är säkerheten prio ett.
Köper gärna ett nytt släp för att vara säker på att allt är i bra skick. Alternativt kan bra begagnat också funka men då max ca 2år gammalt. Budget upp till ca 100000, men hittar jag ett för ca 70-80 vore det ultimat.

Har ägt ett umesläp från -04 men var inte speciellt nöjd med det.
Om du har en häst som hoppar över bommar hade jag kollat på ett släp med riktiga panikbommar, dvs Thule, Boj och deras kusiner.
 
Men som jag förstått det så är det panikbommar eller fronturlastning som gäller? Eller finns det modeller nu som har bägge?
Thule Diamant har ju fronturlastning och panikbommar. Alla Thules har riktiga panikbommar utom den billigaste (Horseliner).
Det är väl mer att de märkena som har fronturlastning oftast är de som inte har panikbommar utan den varianten man vrider med något redskap.
 
Men som jag förstått det så är det panikbommar eller fronturlastning som gäller? Eller finns det modeller nu som har bägge?
Thule diamant har frontutlastning och panikbom.
ifor har frontutlastning och säkerhets bom dvs man skruvar ner från utsidan.
Boj har inte frontutlastning (är i alla fall inget vanligt bland boj släpet) men de har också panik bom.

Men hade jag haft en häst som satt i system med att hoppa över bommen så hade jag valt ett thule släp. Så enkelt att bara dra i en spak så ramlar hästen ner :). Är det däremot typ en gång om året hästen hoppar över så hade jag valt ifor, mer utrymme framför bommen och stabilare släp som de festa hästar trivs i :).

Boj tycker jag inte om lösningarna på så det hade varit en sista utväg typ.
 
Thule har väl trägolv, eller minns jag fel nu?

Den som hoppar över bommen är född -15 och har varit med om en transportolycka som föl. Nu drogas hon vid transportering och jag tror/hoppas hennes hoppande ger med sig efter lite mer rutin. Där är jag inne lite på Ifor, att ett större och mer stabilt släp kanske gör hästen mer trygg.
 
Thule har väl trägolv, eller minns jag fel nu?

Den som hoppar över bommen är född -15 och har varit med om en transportolycka som föl. Nu drogas hon vid transportering och jag tror/hoppas hennes hoppande ger med sig efter lite mer rutin. Där är jag inne lite på Ifor, att ett större och mer stabilt släp kanske gör hästen mer trygg.
De har trägolv, vilket har fördelen att det är lättare att se om det är dåligt och kostar inte en förmögenhet att byta. Svårare att se om ett alugolv är dåligt. Komposit däremot håller väl mot det mesta, brukar vara livstids garanti.
 
Vi har ett Böckmann Big Portax, dras med en Jeep Grand Cherokee så får lätt dra två stora halvblod lagligt på BE-kort. Stort, luftigt, super sadelkammare, lätthanterliga bommar, panikutlösning, galet bra fjädring i hjulen (samma som på en vanlig bil), går väldigt stadigt, bra ventilation.
 
hej!
Då jag letar efter en transport att köpa (både begagnade och splitternya) och de finns hur många märken somhelst så tänkte jag höra med er vad ni rekommenderar för märke? Och vad ni kör era hästar med för och nackdelar.


Hade jag haft en som hoppar över bommen skulle jag tittat på Fautras oblic där finns ingen bom att hoppa över.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
431
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp