Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att "prata med hästar" på telepatisk väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

IngelaH

Trådstartare
Vad grundar du din åsikt på? Läst i tidningen, lyssnat på skivor, band, läst på internet, läst böcker, gått på kurser, sett på TV, egna erfarenheter.

Ja, kom igen nu.

Våga nu stå för ER åsikt om hur, vad, varför man kan/inte kan tala med hästar.

Senast ändrad:
Sv: Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att prata med hästar

Ja, jag anser att man kan prata med hästar och andra djur. Jag hänvisar till andra trådar i detta ämne som diskuterats under årens lopp här på "stallet.com/bukefalos.com".

Jag kopierar in mitt senaste svar i frågan...

Nej, jag har aldrig anlitat djurtolk, men jag "känner" några till namnet, läst en hel del böcker av djurtolkar, samt har ett par CD-skivor, för egen träning.

Jag upptäckte nämligen för några år sen att en av mina katter väckte mig flera nättre i rad, fast jag inte var vaken och visade på sin "brinnande mage". Jag kastrerade henne ett år tidigare dels pga vätskecystor som skulle torka ut efter kastrering och att hon inte skulle ha några kattungar. Jag kände på tidigt stadium på mig att det inte var "bara vätskecystor" redan före kastrering. Så tredje natten vaknade jag på riktigt och tittade, men såg ingen "brinnande mage" på katten, vätskecystorna fanns där, men inget annat direkt. En vecka senare tog jag dock mod till mig och åkte iväg med katten till veterinär, det var fredagen den trettonde. Jag fick ingen katt med mig hem, det var långt gångna cancertumörer.

En annan gång var för två år sen, när jag gick förbi mammas o pappas sovrum och såg bokstäverna "L-e-j-o-n-k-u-n-g-e-n" snirklade framför ögonen. Jag gick ut i köket och tänkte inget mer på det. Sen gick jag in i datorrummet igen, med en smörgås och på vägen förbi sovrummet såg jag bokstäverna "S-i-m-b-a" snirklade och då undrade jag vad sjutton det var frågan om.

Mer rubbad än vänligt, eller??? Då låg min katt därinne, det hade ag ingen aning om. Han brukade ligga i källaren när det var varmt ute. Jag var tvungen att hämta kameran.

Att jag sen inte haft riktigt samma "språkliga förmåga" när det gäller våra hästar, så känner jag ändå att "vi" blir glada när vi möts. Hästarna brukar ha full koll, när jag kommer från bussen, eller när vi kommer med bil. Då möter de upp vid grinden och gnäggar. Härom dagen gick jag av vid fel hållplats och kom från fel håll. Jag kom nerför en backe från baksidan av hagen. När jag ropade tittade hästarna uppe vid grinden men såg mig inte. När jag passerade bäcken ropade jag igen, då såg "ledarstoet" mig och gnäggade. När jag klättrade över diket och gick in i hagen, kom de ner och mötte mig, nosade på min handflata och ville bli klappade i pannan alla tre. Alla väntade på sin tur och sen följde de med mig upp till grinden och väntade tills jag kom ut och fyllde på vatten. För det var efterlängat. :love:

I mångt och mycket är alla djurtolkar, vare sig de vill det eller ej. Det beror bara på, hur mycket man vågar tro. Och vad man vill ha förmågan till. Jag är glad, att jag har den känsla jag har. För det är "mina kompisar" det gäller. Men jag tänker inte använda det, i stället för veterinär, eller för att hålla mina djur vid liv, trots att de plågas.

/från tråden Talar med hästar

Jag är född och uppväxt med ett handikapp och var därför emellanåt väldigt ensam, då jag inte alltid hängde med i allt för vilda lekar och experiment. Jag har alltid varit en bokmal utan dess like och även haft en speciell "känsla med djur" har mina släktingar och vänner berättat.

Mamma har berättat för mig när jag var ungefär 4 år, hon satte mig utanför "Valters affär" medan hon gick in och handlade. Jag kunde inte gå ordentligt själv utan stöd. Utan jag blev satt på ett trappsteg. En bit därifrån satt en hund kopplad med långt koppel. Jag vet inte vad som hände sedan egentligen, hur det kom sig att det blev som det blev.
Hundens ägare hade betalat för några varor och sen gått ut ur affären, kommit in med skräckslagen min och bett mamma följa med ut. Mannens hund tyckte inte om barn. Men där satt jag på trappen, med armarna om hundens hals och hundens huvud i knät.
Mannen förmanade mamma att lära mig att aldrig, aldrig, aldrig prata med andras hundar utan att fråga ägaren först.
Mamma förmanade mig länge och jag tittade bara förvånat upp och sa. "Men hunden är snäll!"

Vi var även ofta uppe hos min moster och morbror om somrarna och hjälpte till vid höbärgningen. Min morbror hade kor. En dag hade jag försvunnit och alla letade efter mig. Men jag fanns ingenstans. Så hörde någon, att någon sjöng barnvisor bakom garaget. Min morbror hann först och där satt jag mitt i kohagen under en av kossorna och sjöng. Min morbror kastade sig över staketet och skulle fram och ta mig därifrån. Det var nämligen en ko som både kunde stångas och sparkas om det inte passade. Mycket riktigt kossan flyttade sig en bit, så den stod mellan mig och morbror, skrapade med klövarna, sänkte huvudet och hotade... min morbror!!! En halvtimme senare klappade jag "den snälla kossan" och tultade ur hagen.

Jag har senare flera gånger träffat hundar och katter som haft svårt för andra människor. Men de har alltid suttit i mitt knä, vid mina fötter eller på mina fötter.

Jag började inte med hästar förrän jag var så gammal som sex-sju år på allvar. Jag gick då på handikappridning och hade väl inte så mkt av den personliga kontakten med hästar. Utan den kom först senare... Jag var hos grannar, kompisar och så vidare. Den där "personliga personkemin" mellan mig och hästar har funnits där, även om jag inte haft samma respons vare sig hos alla hundar, katter, hästar, kossor eller vad det nu varit. Det har funnits både positiva och negativa kontakter och kommunikationsmissar. Och det gör det än idag.

Men någon form av språkförståelse finns, även om den säkert inte är densamma hos alla. Och att det inte är helt översättningsbart till punkt och pricka.

Jag har läst mycket artiklar, tidningar, böcker, internet, lyssnat på rena avslappningsband och band inriktade på kommunikation och liknande. Och jag känner att det fungerar, om man vågar lita på att "det finns där".

Det finns tvivel hos mig med, det sticker jag inte under stol med. Men jag står för vad jag har berättat nu, tidigare, i upplevelser, tankar och samtal med vänner på nätet och i verkliga livet.

Att grunda sin åsikt emot något, enbart på ett reportageprogram på TV, som kan vinklas precis i den riktning som reportrarna vill utan att ta reda på någon som helst annan information, eller fakta går inte. Man måste se bortom det "fattningsbara".

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag grundar min åsikt på att jag har haft 2 hästar "pratade" med och hon kunde omöjligt veta saker om dom hästarna som jag visste. En tjej fick kontakt med våran döda hund och kunde prata med honom oxå, saker som bara jag o min sambo visste.

Det är lite läskigt men jätteintressant tycker jag. Klart att det funkar!

Jo jag har oxå alltid haft en bra kontakt med djur, förutom en häst som verkade helt blockerad. Det funderar jag mycket på.

Senast ändrad av en moderator:

jag tror inte att det går att "prata" med djuren på det viset att djuren "talar om" vad dom varit med om osv. har vid ett tillfälle deltagit för att se detta fenomen och det den "djurtalaren" fick ut va som jag upplevde det mer ett resultat av "känsla" god "avläsningsförmåga" och "psykologikunskaper" av både hästen och ägaren.

därimot att komunicera genom att kunna "läsa" djurets signaler och att kunna bete sig på så vis att djuret genom ditt beteende och kroppsspråk förstår vad du vill :laugh: det ser jag som självklart och väldigt grundläggande :laugh: som min gamla tränare alltid sa - människan måste lära sig "tänka häst" för hästen kan aldrig lära sig "tänka människa" :D

jag har växt upp med en mor som ofta köpte "svåra/felhanterade" billiga hästar som byggdes upp både psykiskt och fysiskt för att sedan säljas samt jobbat som beridare i många år, ofta med "problem" hästar och har oftast lyckats klura ut hur jag ska hantera situationen för att få hästen att vilja göra det jag bett om.

Jag har varit med om för mycket själv för att avfärda det som nonsens. Min häst och jag babblar ju om det mesta fast det är tyst kommunikation och jag känner nästan alltid vad hästarna tänker och tänker hitta på.
Jag är en veritabel djurmagnet och både hästar, hundar, katter, kossor och älgar,,,,,,,,,dras till mig och vill vara med mig eller i närheten av mig.

Det är alltid lika kul att hämta en häst i hagen som inte gillar karlar, eller inte är att lita på, och sen se ägarens min.:D

Dom roligaste djuren är dom som anses som lynniga och farliga för det är dom som tänker och handlar själva, och dom lynniga hästarna har precis lika sjuk humor som jag själv.:angel:

Nog kan man prata med djuren allt men det gäller att "ha alla dörrar öppna".

KL

Nej, jag tror inte att man kan prata med djur på så sätt att de kan berätta saker som de har upplevt tidigare och liknande. Däremot tror jag att man kan ha olika fallenhet för, och träna upp sin förmåga att "läsa av" ett djur och på så sätt få en uppfattning om dess personlighet. I ett stall där jag stod i min ungdom så kom det ut en tjej och pratade med några hästar. Allt som hon sa hade även jag kunnat säga, skillnaden var att jag visste det för att jag lärt känna hästarna under en tid (inte mina hästar men man leder dem ju fram och tillbaka till hagar och liknande) och hon kunde se det efter en kort stund med hästen.

Som djurägare när man har god kännedom om sitt djur så anser jag däremot att man kan veta väldigt väl vad de tänker och vad de vill i olika situationer. De kan säga väldigt mycket genom kroppsspråket och ögonen tycker jag.

Självklart går det att kommunicera med djur!

Alla djur som är tänkande varelser och som går med på att man får känna in dem.

Endel djur (och människor) blockerar sig så att man inte kan läsa av dem, men de flesta är det inget problem med.

Vad jag grundar min tro på är min känsla, jag har många gånger förstått långt i förväg att något är fel med ett djur, alltså långt innan veterinärer med sin kunskap och prover kunnat säga att något är fel.

För mej är det helt naturligt att kunna läsa av även människor, även om jag aldrig skulle göra det utan människans tillåtelse.

Ett fåtal gånger har jag läst av människor som jag inte har fått tillåtelse av, det har varit i fall där jag själv behöver kunskapen så absolut att jag inte kan blockera de signaler jag får.

Då gäller det sjukdommar som människor är döende i, jag vet att den här människan är svårt sjuk innan den vet det själv:( och jag behöver veta för att kunna gå vidare i mitt liv att det inte finns något jag kan göra.

Tror det finns en hel del kvacksalvare i den branchen, men är helt övertygad om att det finns vissa som kan ta emot signaler/bilder av hästar och se händelser som de varit med om.
Vissa människor har förmågan att öppna sina sinner tillräckligt för att ta emot detta tror jag.

Nej jag tror inte på att man kan prata med djuren. Först och främst lever dom i nutid. Dom funderar inte på vad som hände igår och inte vad som kommer och hända i morgon. Folk är allt för snabba att lägga ord och mänskliga tankar i huvudet på djuren. Att man sen kan kommunicera med kroppsspårk och lära dom olika kommando ord är en helt annan sak. Att en djurägare reagerar på sitt djurs avvikande beteende vid sjukdom osv. är inte heller att djur pratar med oss med ord. Att vissa sk djurpratare som får hästar att diagnotisera sina egna sjukdomar är ren nonsens. Det är mer ren desperation från ägarens sida när veterinärer har gett sin dom.
Däremot finns det folk som är väldigt skickliga med att hantera och kommunicera med djur. Det tror jag till viss del är en medfödd egenskap. Alla kan lära sig och bli bättre men det är få förunnat att verkligen ha det i sig.

Klart att man kan kommunicera med djur!

Djuren kommunicerar ju hela tiden med varandra och med oss.
Sedan måste man ju umgås mkt med djuren för att kunna läsa och förstå vad de säger till oss. Även att se djuren kommunicera tillsammans är viktigt för att förstå.

MEN djuren tänker inte som vi och kommunicerar därför inte heller som vi. De planerar inte för framtiden eller försöker analysera.
De lever bara i nuet.

Min häst kommunicerar hela tiden! Önskar han kunde vara tyst en liten stund ibland...:grin:

:grin: I går, när jag kom ut till hagarna, hörde jag bestämt en röst som sa...-Ge mej vatten ditt pucko! Så jag tittade i hästarna hinkar, och där var tomt åt den lille fuxen...Alltså var det han, som tyckte att jag var ett pucko!

Jag har erfarenhet av bara en hästpratare. Hon har pratat med 3 hästar på vårt stall. I alla tre fall har hon sagt så specifika saker som man bara inte kan hitta på.

Så JA, jag tror att man kan tala med djur.

Nej, jag tror inte att man kan prata med djur, av den enkla anledning att jag vägrar tro på något jag själv inte upplevt. Jag har varit närvarande när bekanta haft ut "hästpratare", men då det inte handlade om något annat än samma cold reading som andepratarna använder sig av, steg inte precis mitt förtroende. Jag hade kunnat få fram samma, om inte bättre resultat hos någon som trodde så blint på hästprataren att denne inte bar på en enda kritisk tanke.

Däremot finns det självklart människor som kan kommunicera med djuren genom att läsa av dem och interagera med dem genom anpassat kropsspråk osv., och sådana personer beundrar jag otroligt mycket. Men att regelrätt kunna prata med djur, nej, det tror jag inte alls på.

Nej, jag tror inte att man kan prata med djur, av den enkla anledning att jag vägrar tro på något jag själv inte upplevt. Jag har varit närvarande när bekanta haft ut "hästpratare", men då det inte handlade om något annat än samma cold reading som andepratarna använder sig av, steg inte precis mitt förtroende. Jag hade kunnat få fram samma, om inte bättre resultat hos någon som trodde så blint på hästprataren att denne inte bar på en enda kritisk tanke.

Däremot finns det självklart människor som kan kommunicera med djuren genom att läsa av dem och interagera med dem genom anpassat kropsspråk osv., och sådana personer beundrar jag otroligt mycket. Men att regelrätt kunna prata med djur, nej, det tror jag inte alls på.

Hålla med!

Jag ser inte dina bilder...vad gör kissen?

Jag tror på att man kan prata emd djur, jag gör det självdagligen :D Jag rider even för en tränare som pratar me ddjur och hon har hjälp mig mycket. Alla har förmågan att prata med djur men alla använder den inte. Jag hat tex frågar grannens shettis ( som jag rider) om han tyckte att jag var förstor. Jag tänkte på en bild och jag tänkte på dne hela tiden att jag satt på shettisen och att benen släpade i marken ( mina ben släpar inte i marken när jag rider honom men jag överdren i bilden) Sedan någon sek efter får jag en bild av att jag sitter på samma ställe där hästen stog och mina ben är halvägs till magen. Ena hästn jag har, han lugnar jag och tänker du fixa det, närhan blir stressad jag frågar honom saker om varför han gör speciella saker.
För några år sedan så drömmde min mamma att våran ena islandshäst hade gått ur boxen, hon blev så orolig och gick ner i stallet och gissa vad som hänt.. där står ena islandshästen och har gått ur boxen :S.

Tror det finns en hel del kvacksalvare i den branchen, men är helt övertygad om att det finns vissa som kan ta emot signaler/bilder av hästar och se händelser som de varit med om.
Vissa människor har förmågan att öppna sina sinner tillräckligt för att ta emot detta tror jag.

Exakt! Precis så tänker jag med.

Det som då gör mig så ledsen är att alla "gamar" drar alla oliktänkande över en kam och anser att alla, som "sysslar med sånt" är kvacksalvare.

Han ligger o sover... *S* Vänder ut och in på sig själv, kurrar och myser. Han var en äkta myskatt.

Det finns, för mig, ett jättestort frågetecken beträffande detta med hästprateri.
Om det existerar, måste orsaken ju vara att hästarna har "bildspråket" för sin egen kommunikation och att vi människor s a s halkar in på den kanalen.
Men varför använder då hästarna inte denna kommunikationsmöjlighet sins emellan vid tillfällen, när behovet är uppenbart??

Att vi kan kommunicera med hästarna via kroppsspråk, olika läten o dyl är en helt annan sak.

LIA, som försöker ha ett öppet sinne

Har inte läst inläggen, vill bara göra en inflik.

"Prata" med låter oftast....fel.

Kommunicera är egentligen mer korrekt.

Kommunicera Telepatiskt är ännu mer rätt.

Prata, då tänker vi oftast på den mänskliga, verbala formen, och enligt våra referenser så berör det ju just talcenter, något som inte har med Telepati att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 252
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar