Sv: Hästtandläkare
Alldeles korrekt i att vi inte får utöva operativa ingrepp eller ge sedering. Vi får lov att dra vargtänder enligt jordbruksverket OM det blivit delegerat av en veterinär som är med under ingreppet. Jag brukar undvika det för att det blir en otrolig merkostnad för kunden att ringa ut en veterinär också samt att det inte alltid går att få dit en veterinär samtidigt som jag är där och då måste en ny tid bokas då ägaren ska betala mig på nytt samt veterinär...
Inte för att det har med ämnet att göra, men hur många hovslagare, uppfödare, ryttare, hästägare tror du någon gång gett en spruta fastän de inte "får"? Särskilt inom travet, så det är inte hästtandläkare som är att skitkasta som yrke för att vissa tyvärr gör detta trots att de inte får. Menar, att det är många personer som gör det men bara en kategori anses som oseriös för att några utövare sederar själva?
Det finns rötägg i varje bransch dessutom så jag antar att man kan ha träffat på vilket som men jag blir trött på att behöva försvara andras dumheter och misstag, detta är inget som vi lär oss på skolan att göra (fördärva hästar eller bryta lagar alltså)