Hästtandläkare

N

Nienna top

Hade velat plugga till hästtandläkare,men jag har hört att dt bara finns sådan utb. i USA och i Tyskland.
Är det någon som vet om det finns någon i Sverige?
Är det någon som annars vet vem man kan prata med?
tack :)

Sv: Hästtandläkare

Tyvärr finns det inte någon sådan utbildning i Sverige och de utländska utbildningarna klassas som oseriösa i vårt land. Här måste man antingen vara utbildad veterinär eller tandläkare med vidareutbildning för att få titulera sig hästtandläkare.

Jag vet inte hur du ska göra, men prova att kontakta Djurtandvårdskliniken i Söderköping. Där om någonstans kan de ge dig ett bra svar. (Det går att ställa frågor via deras hemsida; www.djurtandvardskliniken.se).

Tyvärr finns det inte någon sådan utbildning i Sverige och de utländska utbildningarna klassas som oseriösa i vårt land. Här måste man antingen vara utbildad veterinär eller tandläkare med vidareutbildning för att få titulera sig hästtandläkare.

Nej, det är ingen skyddad yrkestitel, så vem som helst kan kalla sig hästtandläkare.

Det gör det till lite av en djungel.

Jag är mycket nöjd med min USA-utbildade hästtandläkare med över 15 års erfarenhet.

Huruvida "hästtandläkare" som är utbildade utomlands klassas som oseriösa eller inte beror nog helt på vem du pratar med. Är själv utbildad i USA och har de senaste åtta åren haft enbart USA-utbildade som får titta på mina hästar och skulle nog hävda tvärtom- at det är de som är seriösa. Satsa så mycket tid och pengar för att utbilda sig till något som ytterst få veterinärer är intresserade av och kunniga på tycker jag är bra gjort och skulle aldrig falla mig in att jobba med om det vore oseriöst.. Det är ju inte riktigt så att man får utbildningen i ett corn-flakes paket... Sök på nätet!

En hästtandläkare må vara hur duktig och seriös som helst, med de få inte utföra operativa ingrepp/ge bedövning/lugnande, det får endast en veterinär göra.

Alldeles korrekt i att vi inte får utöva operativa ingrepp eller ge sedering. Vi får lov att dra vargtänder enligt jordbruksverket OM det blivit delegerat av en veterinär som är med under ingreppet. Jag brukar undvika det för att det blir en otrolig merkostnad för kunden att ringa ut en veterinär också samt att det inte alltid går att få dit en veterinär samtidigt som jag är där och då måste en ny tid bokas då ägaren ska betala mig på nytt samt veterinär...

Inte för att det har med ämnet att göra, men hur många hovslagare, uppfödare, ryttare, hästägare tror du någon gång gett en spruta fastän de inte "får"? Särskilt inom travet, så det är inte hästtandläkare som är att skitkasta som yrke för att vissa tyvärr gör detta trots att de inte får. Menar, att det är många personer som gör det men bara en kategori anses som oseriös för att några utövare sederar själva?
Det finns rötägg i varje bransch dessutom så jag antar att man kan ha träffat på vilket som men jag blir trött på att behöva försvara andras dumheter och misstag, detta är inget som vi lär oss på skolan att göra (fördärva hästar eller bryta lagar alltså)

En hästtandläkare må vara hur duktig och seriös som helst, med de få inte utföra operativa ingrepp/ge bedövning/lugnande, det får endast en veterinär göra.

Det löser en del genom att jobba på en veterinärklinik regelbundet.
"TeamTop" känner säkert min hästtandläkare, särskilt om h*n bor i Kronobergs län.

Svar ja! Han är landets "första" om jag har för mig rätt och åkte hela land och rike runt och "servade" hästar!
Han står på flertalet kliniker faktiskt... Dessutom finns det säkert uppsamlingsdagar då han har en veterinär som finns tillgänglig hela dagen då han samlar ihop hästar han vet måste sederas, det är så man måste göra ju!

Det där med om ni får lov att dra vargtänder med vet närvarande hade isåfall SJV tidigare en annan uppfattning om. Dock påpekade de då att det var en gråzon som inte var rättsligt prövad. Nu finns en anmälan, får se vad som händer.
PL

Det ska tydligen finnas en riktig utbildning i England, om mina källor stämmer. Jag håller mig till utbildade, seriösa veterinärer och TL. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka