Hästtandläkare?!?!

Sv: Hästtandläkare?!?!

I grannbyn finns det en veterinär med "tandklinik" hemma.
Det sägs att hon är utbildad just på tänder och verkar vara
flitigt anlitad. Jag har dock inte sett några papper på hennes
utbildning så jag kan inte säga säkert till 100%.
Jag blev lite paff när hon hade lagt på flourlack eller likn. på tanden till en kompis häst.
Visste inte att sånt förekom.

Finns det? Yrket hästtandläkare?
Vad jag vet så är det bara ett fåtal som tituleras så, och de kan ju inte ta alla hästar i Sverige. Vi andra får ta veterinärer med tänder som intresse, eller veterinärer utan. För det verkar vara ett våldsamt motstånd mot dom utbildade i USA bl.a. Men alla dom kan väl inte vara klåpare? Eller?

Alla eller ingen får titulera sig hästtandläkare. Det är ingen skyddad titel. Nej alla USA-utbildade är inte klåpare, men alltför många kör den hårdföra metod som kallas "performance floating" o som ridmässigt ofta ger bra resultat men i vissa fall gör att hästen slutar äta(jag känner till ett fall som fick avlivas) samt troligen minskar den period i livet hästen har fungerande tänder. Vidare gör vissa olagliga ingrepp.
PL

Vad jag vet är flourlack inte relevant i hästpraktiken men det är knappast skadligt.
Jag är lite nyfiken på vad som pågår o grannlänet så PMa gärna namnet.
PL

Men hur skulle ni göra då, vill man bli hästtandläkare och inte vill eller har möjlighet att läsa till veterinär först så måste det ju vara bättre att läsa de utbildningar som finns än att göra som många andra, åker runt och kallar sig tandläkare/vårdare och inte har någon utbildning alls. Går man sedan som lärling får man ju också mer erfarenhet. Många tandisar samarbetar ju också med veterinärer, det måste väl vara ett tecken på att de vet vad de gör om vet godkänner det också?

Jag anlitar en veterinär med stor kunskap om tänder, dessutom får han sedera om det skulle behövas. Han har alltid varit väldigt noga med mina hästars tänder.

Jag och mamma har en hästtandläkare när det gäller våra hästars tänder som ska kollas.
Han är inte bara trevlig utan kan sitt yrke. De flesta vet nog vem han är, han har ganska många hästar som patienter.

Min hästtandläkare är utbildad i USA, har sedan jobbat som lärling i flera år och har många års erfarenhet. Han jobbar ihop med några olika veterinärer, är bl a på en klinik en dag i veckan.

Han är mycket duktig och dessutom fantastisk på att hantera hästarna.

Men hur skulle ni göra då, vill man bli hästtandläkare och inte vill eller har möjlighet att läsa till veterinär först så måste det ju vara bättre att läsa de utbildningar som finns än att göra som många andra, åker runt och kallar sig tandläkare/vårdare och inte har någon utbildning alls. Går man sedan som lärling får man ju också mer erfarenhet. Många tandisar samarbetar ju också med veterinärer, det måste väl vara ett tecken på att de vet vad de gör om vet godkänner det också?

Ta kontakt med TL och hör vad det finns för möjligheter för icke-veterinärer att få någon form av utbildning inom hästtandvård. www.djurtandvardskliniken.se

jag har min vanliga veterinär som tandis till mina hästar. han är jätte bra och det har aldrig varit några konstigheter

Efter att ha läst, pratat och funderat så är jag, som med allt annat, mycket skeptisk till alla som kallar sig hästtandläkare och pratar, funderar och ifrågasätter mycket. En veterinär skulle jag aldrig ta ut. Det är obehagligt för hästen och innebär i regel alltid raspning, vilket troligen är fullständigt onödigt många gånger.

Hej!

Jag har haft ute en USA-utbildad tandläkare två gånger till min. Hon hittade vågbett och hakar och nåt mer.. Ingen bedöving ges och hon raspar med rasp-precis som vet. gör när han fixar tänderna. Vet har desutom en skojig liten "el-rasp" som jag inte sett hos "tandis".

Huruvida tandraspningen är onödig eller ej är svårt att säja, USA-tandläkaren vill raspa min 2 ggr/år, det känns kanske lite överdrivet?? Eller vad vet jag.

Tandutbildade vet. jag hade ute hittade bara hakarna och tyckte inte jag behövde raspa så ofta alls. Men jag kan som sagt inget om tänder.

Det jag mest reagerat på är hur mycket skit USA-tandit snackar om vet-tandläkaren, samt att USA-tandis slår ut vargtänderna och sjer att "resterna trillar av".. Jag har uppfattat det som att det gör dom inte alltid??

Summa summarum, jag vet inte vad jag ska tro eller tycka, det är iaf billigare att ta ut vet än USAtandis.

/ Lavinia, som inte märker nån skillnad på pålle oavsett vet som raspar

Jag åker till en veterinärklinik som har en veterinär som är vidareutbildad på tänder (vet ej var) och har detta som specialintresse.

Jag bor med i Småland. Har du lust att PMa vem veterinären är och var han jobbar?

Angånde tråden:
Jag skulle aldrig anlita en sk hästtandläkare om det inte är en veterinär. Jag kan också tänkta mig en humantandläkare som samarbetar med veterinärer men vad jag vet finns det bara en sådan i Sverige och han håller inte till där jag bor vad jag vet.

Hej!
Det jag mest reagerat på är hur mycket skit USA-tandit snackar om vet-tandläkaren, samt att USA-tandis slår ut vargtänderna och sjer att "resterna trillar av".. Jag har uppfattat det som att det gör dom inte alltid??
Jag skulle då aldrig anlita en person som medvetet utsätter hästen för smärta och utför olagliga ingrepp på en häst. Att "slå ut" vargtänder räknas som ett operativt ingrepp och får endast utföras av veterinär eller under veterinärs övervakning. "USA-tandläkare" får inte heller ge sederande och jag skulle inte vilja få mina egna tänder "utslagna" utan bedövning. :crazy: Jag kommer anmäla ev "tandläkare" som gör ngt sådant på en häst och jag ser det. :devil:

Jag skulle då aldrig anlita en person som medvetet utsätter hästen för smärta och utför olagliga ingrepp på en häst. Att "slå ut" vargtänder räknas som ett operativt ingrepp och får endast utföras av veterinär eller under veterinärs övervakning. "USA-tandläkare" får inte heller ge sederande och jag skulle inte vilja få mina egna tänder "utslagna" utan bedövning. :crazy: Jag kommer anmäla ev "tandläkare" som gör ngt sådant på en häst och jag ser det. :devil:
:bow:Håller helt med dig!

Tidigare raspades tänderna av veterinär. Numera kommer det en hästtandläkare som är veterinär i botten och fixar pållarnas tänder. Alltså är hon behörig att sedera.

KL
Jag har alltid bara använt vanlig Vet.

Men när hästen blödde ur munnen igen en vecka efter att de vassa kanterna som gjort slemhinnesår tagits bort- fick jag nog.

Haffade en kille-en hästtandterapeut via goda vitsord som tittade på hästen omgående o fann att den bet sig i gommen- med de båda främsta tänderna i underkäken.
Åkte till Söderköping o där filade man minimalt på dem o tyckte att jag inte skulle rida o komma på ÅB om en mån. á 3625 SEK
Man rensade även foderinpackningar på ena underkäken.
De påstod att hästen hade blivit sparkad av annan häst över käken pga av frakturer på den andra sidans underkäke. Vilket jag VET att den inte blivit, men de envisades.

Tittade på fotografierna tills jag blev blå o ringde terapeuten- ville inte kalla sig tandläkare US- utbildad då förstås:grin:

Han klankade inte alls på det tidigare jobbet, utan sa bara att det skiljer sig ngt i hur man tänker.
Han kunde både förklara VARFÖR dessa foderinpackningar uppstog o då även fixa till bettet. Det hade man inte korrigerat ngt tidigare:confused:
Den ena sidan av underkäken blev mest sliten på utsidan - tänderna lutade ngt inåt o överkäkens tänder tryckte då ner gammalt foder ii tandköttet. 2 cm djupa:eek:
Den andra sidan var mer sliten o rördes inte.
Fixade även till bettet fram som var lite snett.

Båda Vet. som har varit med är mkt impade av denne.- Jag med kan jag väl tillägga. Han kollade hästen efter 2 mån. o visade att det hade bildats nytt tandkött där fickorna hade varit
De frakturerade tänderna var ett år senare OK då det var mest ytligt.
Efter dennes framfart åt hästen på ett helt annat sätt.
Har haft honom i 3 år nu till mina hästar- är supernöjd.

Den andra lite äldre hästen hade en tand i vardera underkäke( tror jag) som var längre än övriga o gick upp i motsvarande tand i överkäken o skapade en låsning.
Den är numera bra o ridbar.

Anser inte alls att denne tar för mkt, utan bara ger en förbättring av själva bettet o ger hästen en bättre förusättning för att kunna klara sig i ett längre liv. Tuggytorna rör han bara fläckvis- om käken låses av det.

Jag kanske har haft stor tur:banana:- inte vet jag.

Kan ju tycka att om nu TL är en av de få som anses kompetenta- varför går det inte in under vet. försäkringen.
Har svårt att se likheten mellan en humantandläkares kunskap hos djur- fullt ut

Senast ändrad:

Min ordinarie veterinär har specialkompetens på just tänder, är vidareutbildad till tandläkare och har 20 års erfarenhet som veterinär i baggaget. Han sederar alltid, slipar ner med speciell maskin och raspar lite efteråt också. Tar absolut inte för mycket på tänderna vilket är ett stort problem i dagsläget bland andra USA-utbildade hästtandläkare.

Allra bäst är det att åka till hans klinik där han har speciell upphängningsanordning för huvudet - naturligtvis är hästen ordentligt sederad.

Tandvård går som allmän vård, dvs det du ska göra på din häst för att inte få försäkringsproblem. Även om vården är dyr, så kostar det att ha häst och allt kan inte tillfalla försäkringen. Om det gjorde det, skulle premierna vara lång mycket högre än va de är idag även fast de är dyra. Kanske något vi ska vara glada för.

Fast en vanlig raspning som görs av Vet. eller liknande är ju underhåll.

Rotfyllningar eller trauman- ska det oxå betalas till 100%?
På hundtänder gäller förs. för det.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 946
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka