Sv: Hästtandläkare?!?!
KL
Jag har alltid bara använt vanlig Vet.
Men när hästen blödde ur munnen igen en vecka efter att de vassa kanterna som gjort slemhinnesår tagits bort- fick jag nog.
Haffade en kille-en hästtandterapeut via goda vitsord som tittade på hästen omgående o fann att den bet sig i gommen- med de båda främsta tänderna i underkäken.
Åkte till Söderköping o där filade man minimalt på dem o tyckte att jag inte skulle rida o komma på ÅB om en mån. á 3625 SEK
Man rensade även foderinpackningar på ena underkäken.
De påstod att hästen hade blivit sparkad av annan häst över käken pga av frakturer på den andra sidans underkäke. Vilket jag VET att den inte blivit, men de envisades.
Tittade på fotografierna tills jag blev blå o ringde terapeuten- ville inte kalla sig tandläkare US- utbildad då förstås
Han klankade inte alls på det tidigare jobbet, utan sa bara att det skiljer sig ngt i hur man tänker.
Han kunde både förklara VARFÖR dessa foderinpackningar uppstog o då även fixa till bettet. Det hade man inte korrigerat ngt tidigare
Den ena sidan av underkäken blev mest sliten på utsidan - tänderna lutade ngt inåt o överkäkens tänder tryckte då ner gammalt foder ii tandköttet. 2 cm djupa
Den andra sidan var mer sliten o rördes inte.
Fixade även till bettet fram som var lite snett.
Båda Vet. som har varit med är mkt impade av denne.- Jag med kan jag väl tillägga. Han kollade hästen efter 2 mån. o visade att det hade bildats nytt tandkött där fickorna hade varit
De frakturerade tänderna var ett år senare OK då det var mest ytligt.
Efter dennes framfart åt hästen på ett helt annat sätt.
Har haft honom i 3 år nu till mina hästar- är supernöjd.
Den andra lite äldre hästen hade en tand i vardera underkäke( tror jag) som var längre än övriga o gick upp i motsvarande tand i överkäken o skapade en låsning.
Den är numera bra o ridbar.
Anser inte alls att denne tar för mkt, utan bara ger en förbättring av själva bettet o ger hästen en bättre förusättning för att kunna klara sig i ett längre liv. Tuggytorna rör han bara fläckvis- om käken låses av det.
Jag kanske har haft stor tur
- inte vet jag.
Kan ju tycka att om nu TL är en av de få som anses kompetenta- varför går det inte in under vet. försäkringen.
Har svårt att se likheten mellan en humantandläkares kunskap hos djur- fullt ut