Sv: Hästtandläkare?!?!
Jag är kluven kring frågan hästtandläkare.
Har inte förtroende för veterinärer när det gäller tänder. Inte efter att en veterinär misstagit hingstbetar för vargtänder
Ska inte dra alla över en kam men den händelsen satte sina spår.
Har med nuvarande häst varit på tandvårdskliniken hos TL. Var mycket nöjd (men fattig) efter besöket.
Ett och ett halvt år senare kommer en annan tandläkare till stallet och kollar på hästen, denna kom uppifrån landet och skulle vara mkt kompetent.¨
Han menar på att de fel som fanns i hästens mun inte kan ha uppkommit på 1,5 år utan var äldre än så. Alltså menade han indirekt att TL inte hade gjort ett bra jobb.
Jag har svårt att säga vem som har rätt, den som undviker att raspa så långt det går och som använder små verktyg, eller den som använder rasp och så raspar mer än vad tidigare ansåg nödvändigt.
Har inte efter något tandläkarbesök känt av någon markant förändring vid ridning eller hur hästen äter.
Självklart har jag haft problem som med tiden har försvunnit men hur vet man om det beror på åtgärdat tandproblem eller om det bara är att man går framåt i ridningen?
Kan erkänna att jag inte är den som tycker att det är viktigt att kolla hästens tänder varje år. Upplever jag problem söker jag tandvård för hästens skull men annars så kan jag passa på om det kommer en vettig tandläkare till stallet och jag anser att det kanske kan behövas..