Hästspark!!

B

Bus Lunis

Undrar om de är någon som skulle kunna hjälpa mig.. Har ett halvblod som jag tränar dressyr på.. För ca 2 veckor sen skulle jag iväg och träna... Börjar rida igång henne precis som vanligt, hon kändes pigg och framåt.. Men när jag började trava henne, kändes inte traven ren. Jag ber min tränare kika och håller då med mig om att hon inte vill sträcka ut vänster bak ben... De var bara att packa ihop och åka hem. Väl hemma ser jag att på bakre delen av rumpan, att hon har fått en utgjutning, och förstår då att hon blivit sparkad.
Hon ömmade rejält.

Frågade en vet, och han rekommenderade vila, ett par dagar och sen kunde jag börja skritta.

Hon har nu vilat i 2 veckor, men ännu har inte svullnaden gått ner, hon ömmar inte längre. Skrittade med henne en sväng idag, känns som hon fortfarande inte riktigt vill ta ut steget.

Vet inte riktigt vad jag ska göra? Är de någon som varit med om ngt liknande? Vad har ni gjort i så fall..
Ska man bara fortsätta henne vila??

Tacksam för svar!

// Vilsen..:confused:
 
Sv: Hästspark!!

Jag tycker defenetivt att du ska kontakta vetrinären igen, om det är något allvarligt måste hästen kanske röntgas. Men jag hoppas att det går över! :)
 
Sv: Hästspark!!

Tack! Ja tänkte att jag skulle ringa vetrinären imorgon igen, för att se vad han säger...
 
Sv: Hästspark!!

En av våra ponnyer fick också en smäll där svullnaden inte ville ge sig. Jag blev senare rekommenderad (av equiterapeut) lite försiktig massage i yttre kanterna och nu har svullnaden börjat ge sig. Men kolla gärna med vet - är det ngn inflammation i kanske det inte är bra med massage?
En annan ponny fick en rejäl svullnad på halsen i somras. Där rådde vet mig att smörja med Zon och det funkade jättebra.
 
Sv: Hästspark!!

När hon har vilat vad har det inneburit? Boxvila eller har hon fått gå ute i hage?
Om man jämför med att en människa får en s k lårkaka = inreblödning i en stor muskel. Då blir man stel länge efteråt och det kan bli lite bättre om rör sig en del, typ promenader. Så om din häst stått inne mer än vanligt kan det vara det som gör att det känns stel nu när hon kommer ut.
 
Sv: Hästspark!!

Hon har varit ute i hagen, med en gammal pensionär. Så hon har ju rört sig.... De fick jag rekommenderat när vet. va ute å kikade på de precis när de va nytt...
 
Sv: Hästspark!!

Det är nog en rejäl lårkaka och det kan ju ta sin tid innan det läker. MEN om man har otur kan det ju bli en skada på muskeln, och då kan det ju ta ännu längre tid. Det vet jag personligen då jag blev översprungen av en häst för några år sedan. Fick en bakhov i låret och fick åka till sjukan. Där kunde de konstatera att muskeln nästan var av. Det var alltså inget sår utanpå, "bara" en lårkaka från knät till höften, men muskeln hade fått ett sår kan man säga.

Det tog nästan 3 månader innan det hade läkt ut.... Om man nu kan jämföra en människomuskel med en hästmuskel.:smirk:
 
Sv: Hästspark!!

Efter har skrivit denna tråden för lite mer än en veckas sen.. ringde jag veterinären... som vart ute och kikat på henne...
Han rekommenderade fortfarande vila.. och såg jag att hon inte rörde på sig så mkt i hagen, skulle jag ut och gå med henne kortare sträckor...
Har ej behövt ut och gå med henne något utan undan för undan har det blivit bättre.. utgjutningen har börjat gå ner... vilket är skönt..har skrittat henne i två dgr nu.. och hon känns mkt bättre!!!
 
Sv: Hästspark!!

massera gärna som någon sa. det ökar blodgenomströmningen och läkningen sker snabbare. (OBS! att man absolut INTE ska massera under de första dagarna, då kan skadan förvärras!)
lycka till!
:love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 669
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp