Hästskötarexamen

LaMaya

Trådstartare
vet inte om jag lägger denna tråd på rätt plats. :crazy:

Det är så här att jag går mitt första år på ett naturbruksgymnasie och ska nu göra mina val inför åk 2-3. Jag ska nu till början läsa NV ämnen fram till sista terminen då det fanns andra alternativ att välja mellan. Nu är det så att jag står mellan två olika val. den först är att läsa hästskötar examen och sen ta den, och den andra är att läsa Historia A. Men nu står jag med det här, vad är bäst att läsa ?
hästskötar examen kan jag ta efter, det vet jag. Men vad är det man ska kunna ? Sen vet jag inte heller om det är häst jag vill jobba med häst efter gymnasiet och då är det kanske bättre att läsa historia A. Sen hur stor betydelse har historia A på om man vill komma in på högskolan ?
Är det nån som gjort liknande val, vad har ni då valt och ångrar ni det ?

Sv: Hästskötarexamen

Tror det är lättare att plugga historia a på komvux än träna inför hästskötar examen.

Det är otroligt mycket man ska lära sig och hålla reda på! Men 95% av dom från min klass som gjorde den klarade sig, en blev icke godkänd och en fick göra om en del, den tjejen som vart icke godkänd valde att läsa en kurs på ett annat gymnasium ;)

Den dagen jag gjorde det provet är en av de värsta i hela mitt liv ;) Och jag är himla glad att jag klarade det.

Det beror nog på hur hästkunnig du är redan nu. Det enda jag pluggade innan hästskötarexamen var foder (det är mycket foderfrågor!), jag gick också på naturbruksgymnasium men ska i ärlighetens namn säga att jag inte lärde mig speciellt mycket där och att plugga på Komvux efter skolan är det inte alla som orkar.

Jag går också på ett naturbruks gymnasium.
Vecka 10 ska jag göra hästskötarexamen *gulp*
det är ju snart! hoppas jag klarar det...

Det går ju och läsa om Hästskötarexamen på Ridsportförbundets hemsida.
Fast jag har hört utav folk att det ska vara jäkligt svårt och klara av provet,
men jag vet ju inte själv eftersom jag inte har gjort - står också in för samma
val som du om jag ska välja hästskötarexamen i åk 3 sen, då jag också går i
ettan nu.

Jag har t.o.m hört att det ska vara svårare att ta hästskötarexamen än att komma in på hippologen, i af så tyckte en utav mina ridlärare på skolan det. Men jag vet ju inte om det stämmer eller ej om det är så i praktiken, men Hon tyckte det i af.

Jag tyckte hästskötarexamen var ganska enkel. Många gjorde ganska grova fel vid vårt provtillfälle och klarade sig ändå.

Precis, men foderfrågorna :eek: otroligt att man blev godkänd för dom var verkligen svåra!!

Och det hade ju våra lärare missat på oxå, de lärde oss helt fel saker :mad:

Men de gick ju iallafall, och det är jag otroligt glad för :bow:

:o På det muntliga foderprovet gjorde jag bort mig totalt på en fråga, nästan alla andra frågor svarade jag rätt på och dom tyckte att jag var "stark" (som de uttryckte det) i foderkunskap men gud vad jag skämdes när de frågade om kalciumfoder... Fast det är ganska kul i efterhand :D :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka