Nu är det några år sedan jag gjorde hästskötarexamen, så det kan ju ha ändrats lite, men mitt bästa tips är att läsa på så mycket du hinner, och inte bara i "Hästhållning i praktiken" utan alla böcker du kommer över; "Håll hästen frisk", "Hästens biologi" och "Hästens Näringsbehov och utfodring" är väldigt bra. Tänk också på att vara noga med de praktiskt bitarna, ffa säkerhetsmässigt. När jag gjorde examen såg det ut så här:
1. Två skriftliga prov på sal, ett om foder och ett allmänt hästkunskapsprov.
2. Förbereda en häst för ridning, knoppa och linda frambenen, på max 40 min.
3. Ridning på den hästen man gjort i ordning, plus en till.
4. Visa häst vid hand med hästen man red på först. (Kom ihåg att ta av dig sporrarna, om du red med det!)
LUNCH
5. Longering
6. Muntliga prov. Vi fick svara på de frågor vi ev missat på det skriftliga foderprovet, och sedan välja utifrån grovfoderanalyser vilka grovfoder vi ville köpa in till olika typer av hästar. Nästa muntliga prov gick ut på att vi fick beskrivet symptomen på en häst som inte mådde bra, och så skulle vi berätta vad vi skulle göra sedan och vilken sjukdom vi trodde att det var.
7. Skriftliga prov, dels om förkortningar för färger och tecken, och dels om karenstider för olika preparat och mediciner, samt ett där man skulle identifiera alla möjliga olika saker som används i ett stall och tala om vad de användes till.
Därefter kom den jobbiga delen, där man fick gå in till examinatorerna en och en, och de frågade "Hur tycker du att det har gått idag?" ;-)
Något som man enligt våra lärare kan räkna med kommer är "Från tugga till träck", dvs man ska kunna redogöra för fodersmältningssystemet. Det var några i klassen som fick det också, istället för grovfoderanalyserna. Dock så ser ju inte proven exakt lika ut från gång till gång och från år till år, men här har du iaf ett exempel. :-)
Lycka till!