Hästskötarens roll...

Bowman

Trådstartare
...i en hästverksamhet kan se väldigt annorlunda ut beroende på var hon eller han jobbar. Det kan vara väldigt nära "kärnverksamheten" som det ofta är i ett galoppstall eller långt från den om han eller hon jobbbar på en ridskola. Hur ser ni på hästskötarens roll i verksamheten? Är det något att vara rädd om eller bara en kostnad som man gärna kunnat vara utan?

Sv: Hästskötarens roll...

Jag tycker hästskötarens roll är viktig! På de arbeten jag haft har jag och mina hästskötarkollegor varit de som har absolut bäst koll på hästarna. Stallchefer eller gårdens veterinär må ha längre erfarenhet och högre kunskapsnivå, men fortfarande, det är vi hästskötare som ser individerna varje dag. Vi ser oftast tidigt när något avviker i hästens beteende eller hälsa. Hästskötaren är väl lite länken mellan hästen och "ledningen".

Jag tycker hästskötarens roll är viktig! På de arbeten jag haft har jag och mina hästskötarkollegor varit de som har absolut bäst koll på hästarna. Stallchefer eller gårdens veterinär må ha längre erfarenhet och högre kunskapsnivå, men fortfarande, det är vi hästskötare som ser individerna varje dag. Vi ser oftast tidigt när något avviker i hästens beteende eller hälsa. Hästskötaren är väl lite länken mellan hästen och "ledningen".

Jag kan bara instämma! :bow:

...i en hästverksamhet kan se väldigt annorlunda ut beroende på var hon eller han jobbar. Det kan vara väldigt nära "kärnverksamheten" som det ofta är i ett galoppstall eller långt från den om han eller hon jobbbar på en ridskola. Hur ser ni på hästskötarens roll i verksamheten? Är det något att vara rädd om eller bara en kostnad som man gärna kunnat vara utan?

Förstår inte riktigt hur du menar med nära kärnverksamheten. I ett trav- eller galoppstall så är kärnan löp. Före och efter är hästskötaren viktig, men inte när pengarna (förhoppningsvis) hämtas. På samma sätt är en hästskötare på en ridskola viktig före och efter men är inte delaktig när pengarna (=ridlektion) hämtas in.

Självklart är det stor skilland på arbetsiuppgifterna om man jobbar på stuteri eller i tävlingsstall, på samma sätt som det kan skilja massor bara genom vilken tränare/ryttare du jobbar för.

I en affärsverksamhet är man gärna utan alla kostnader, om priset är lägre än värdet som skapas är det värt det, annars inte. En bra arbetsgivare är självklart rädd om sin personal. I arbetsmiljölagen finns regler om skyldigheter för arbetsgivare att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.

Kan h*n mena att hästskötarna i trav och galoppstall tränar hästarna betydligt mycket mer än vad de gör inom ridskoleverksamhet. Inom ridskoleverksamhet så är min erfarenhet att det är sälland ridskolehästarna går andra pass än ridlektionerna, även om de borde utbildas och kontrollridas mer.

Inom trav/galopp så har ju hästskötaren som rider direkt påverkan på inkomsten hästarna gör iom att de tränar hästarna. En ryttare som tränar hästen bra ökar inkomsten.

En hästskötare inom ridskola har som huvudsyssla att göra stallarbetet och att leda hästarna till/från hagen, fodra dom mm. (annars är man ngt annat, som ridlärare eller ridskolechef).

Jag tycker hästskötarens roll spelar en mycket viktig del i alla hästverksamheter. Dock ska stallskötaren ha en god utbildning och en del erfarenhet oavsätt var man jobbar. Även ha en god kemi med ryttare och hästar.

Inom trav/galopp så har ju hästskötaren som rider direkt påverkan på inkomsten hästarna gör iom att de tränar hästarna. En ryttare som tränar hästen bra ökar inkomsten.

Min erfarenhet är att det är tränaren som bestämmer hur hästen ska träna, utom i undantagsfall.

Det är ju skillnad om man är stallförman, beridare eller så men nu gällde ju diskussionen hästskötare.

Roligt att se inlägg i ämnet. Anledningen till inlägget är lite en reklamaffish på Solvalla om kommunal som hästskötarnas fack. Och det fick mig att fundera lite på hästskötarens roll och status...

Kan h*n mena att hästskötarna i trav och galoppstall tränar hästarna betydligt mycket mer än vad de gör inom ridskoleverksamhet. Inom ridskoleverksamhet så är min erfarenhet att det är sälland ridskolehästarna går andra pass än ridlektionerna, även om de borde utbildas och kontrollridas mer.

En hästskötare inom ridskola har som huvudsyssla att göra stallarbetet och att leda hästarna till/från hagen, fodra dom mm. (annars är man ngt annat, som ridlärare eller ridskolechef).

Inom galoppen så har jag upplevt att hästskötaren står väldigt i centrum av verksamheten även om han inte alltid rider. Hos många tränare finns det arbetsryttare som gör detta medan hos andra tränare får man vara både hästskötare och arbetsryttare. Hur som helst, som hästskötare kommer man väldigt nära hästarna och är en kugge i verksamheten. Man kör hästarna till och från träning, man tar ut dem till skrittmaskinen, kollar att hästarna är hela och friska, mockar och fodrar. Man träckar hästarna vid tävling m.m.

På en ridskola kännar jag ibland att hästskötaren har en mycket lägre status. Man kommer sällan i kontakt med hästarna vid andra tillfällen än vid utsläpp och insläpp. Ofta handlar arbetstiden mest mer om mockning och städning. Jag vill nog gärna säga att jag jobbat 60, 70 procent mer med hästarna på de galoppstall jag varit på än vid ridskolorna.

Sedan handlar det om andra saker med. Hur blir du bemött som hästskötare på ett trav eller galoppstall jämfört med på en ridskola? Jag har ingen erfarenhet hur det är på hopp eller dressyrstallen eller hos större uppfödare men det finns det kanske de som kan berätta om?

När det gäller arbetsmiljön i övrigt finns det stora skillnader med. På de många ställen har arbetsgivaren mycket liten kunskap om lagar och regler när det gäller arbetsmiljön. Man saknar ofta arbetsledarutbildning vilket gör att insikten om vilka regler som gäller är dålig och man behandlar de anställda mycket efter egen erfarenhet och vilja. I en del stall är organisationen platt och öppen. I andra stall finns en klar "hierarki" där hästskötaren ibland står längst ner. Hur är den psykosociala arbetsmiljön?

När det gäller arbetsmiljön rent konkret. Hur är det med skyddsronder. Har man en fungerande system för tillbuds och olycksfallsrapportering. Hur ofta finns det omklädningsrum, duschar och handdukar på arbetsplatsen? Hur är det med arbetskläder, skyddsskor och tvättmöjligheter? Sådant som faktiskt är självklart på de flesta arbetsplatser och även är ett krav enligt arbetsmiljölagen...

Skulle vara roligt att se mer inlägg rörande hästskötarens roll och status i hästvärlden! :)

Senast ändrad:

Man kan ju tycka att det är lite märkligt att djurskötare ingår i Kommunal, men de har väl gjort det i över 10 år, sedan Svenska lantarbetarförbundet gick in där.

Jag tror det är få arbetsgivare inom hästnäringen som fullt ut följer arbetsmiljölagen och har koll på vilka AFSar som gäller och vad som står i dem. Hur många hästskötare har sett ett SDB på det linementet de använder varje dag? Inte många.

Utveckla gärna hur ungdomar ska få chansen att skaffa erfarenheten.

Tänk om alla arbetsgivare tänkte så.

Visste att det skulle missuppfattas:):D. Jag menade lite mer att man utvecklas och suger åt sig kunskap på praktikplats och dylikt. (en slags erfarenhet)

Visste att det skulle missuppfattas:):D. Jag menade lite mer att man utvecklas och suger åt sig kunskap på praktikplats och dylikt. (en slags erfarenhet)

Upplever lite att många säkert skulle utvecklats och kunna suga åt sig kunskap vid praktik om man haft bättre förhållanden och arbetsledarkunskaper där praktiken utförs. Men det känns inte som det är något som skolorna kollar upp. Vet ett ställe där elever skulle göra praktik. Man hade bland annat skruvat ut två av tre lysrör i stallet för att spara el och några möjligheter att tvätta arbetskläder fanns inte för att nämna ett par av många brister. Vad får elever för bild av hästskötaryrket om de får sådana erfarenheter?

Upplever lite att många säkert skulle utvecklats och kunna suga åt sig kunskap vid praktik om man haft bättre förhållanden och arbetsledarkunskaper där praktiken utförs. Men det känns inte som det är något som skolorna kollar upp. Vet ett ställe där elever skulle göra praktik. Man hade bland annat skruvat ut två av tre lysrör i stallet för att spara el och några möjligheter att tvätta arbetskläder fanns inte för att nämna ett par av många brister. Vad får elever för bild av hästskötaryrket om de får sådana erfarenheter?

Fast skolor som har denna utbildningen brukar ha rätt bra koll och även rekommendera olika ställen som testats innan av APU elever m.m. Sedan finns det ju ALLTID undantag!!!!

Fast skolor som har denna utbildningen brukar ha rätt bra koll och även rekommendera olika ställen som testats innan av APU elever m.m. Sedan finns det ju ALLTID undantag!!!!

Men när och under vilka förhållanden görs de "testerna" och vem utför dem? Eleverna som saknar utbildning avseende arbetsmiljölagen?

Görs de tidigt under mörka vinterförhållanden när man ser hur viktigt det är med arbetsljus. Görs de när det blåser ute så att både hästar och människor skadas av boxdörrar som inte går att låsa fast annat än i stängt läge? Kontrollerar de om några skyddsronder utförts eller om det finns någon fungerande tillbuds och olycksfallsrapportering? Kontrollerarar de hur det är med försäkringar?

Men när och under vilka förhållanden görs de "testerna" och vem utför dem? Eleverna som saknar utbildning avseende arbetsmiljölagen?

Görs de tidigt under mörka vinterförhållanden när man ser hur viktigt det är med arbetsljus. Görs de när det blåser ute så att både hästar och människor skadas av boxdörrar som inte går att låsa fast annat än i stängt läge? Kontrollerar de om några skyddsronder utförts eller om det finns någon fungerande tillbuds och olycksfallsrapportering? Kontrollerarar de hur det är med försäkringar?

Det finns faktiskt en hel del stall som är testade för att ta emot praktikanter och om man sedan väljer att inte ta ett sådant stall är upp till var och en anser jag!!
Detta kallas HYN-godkända stall/praktiskplatser och då kollar dom upp det du pratar om delvis. Där står även hur många praktikanter stallet kan ta emot samtidigt för att inte bli överbelastade, att det finns tillräckligt många kunniga i personlen som kan ge en hjälpande hand,Personalen ska även gått utbildning gällande HYN, man skriver avtal med praktikant, ska finnas en utbildningsplan för varje praktikant, du ska även ha en namngiven handledare!! Finns även särskilda krav för ridskolor, stuteri, galoppanläggningar osv....!!!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17