Hästskor som inte glider?

huggabugga

Trådstartare
Ni bukefalosare som är duktiga på det mesta. :)Har ni tips på bra hästskor som jag kan tänkas sko min häst med som gör att han inte glider på asfalt med? Han har vanliga skor i dagsläget men då han glider och halkar mycket med bakhovarna som inte är bra då han har en skada runt ena bakknät måste jag hitta ett bättre alternativ för att han ska funka optimalt och bli frisk. Jag kan tyvärr inte komma ifrån asfalten och att vara barfota är inte ett alternativ.

Jag har hört att det finns gummibeklädda/gummiskor är dem bra?
Tacksam för alla svar.

Limsko kanske kan vara ett alternativ? Har inte erfarenhet av det själv, men skorna verkar vara gummiklädda. Ett plus är att man inte gör hål i hoven heller :)

Limsko kanske kan vara ett alternativ? Har inte erfarenhet av det själv, men skorna verkar vara gummiklädda. Ett plus är att man inte gör hål i hoven heller :)
Limsko har jag aldrig hört talas om. Funkar det bra? Jag menar om de sitter kvar som de ska. Kan vara värt att kolla upp.

Det där är ett svårt problem. Att en häst inte kan gå på asfalt utan att glida och halka har enligt min erfarenhet med hästens steg att göra och att sätta på skor som ska förhindra att de halkar och glider kan istället leda till förslitningar för att det naturliga glidmomentet upphör. Mitt tips är att kontakta någon duktig klinikhovslagare som Björn Berg t ex och diskutera problemet.

Jag hade gärna testat det på mina, men har inte hovslagare till det
https://www.teamalutorp.se/product/glushu
De skorna är vad jag har förstått inget man rider med utan används på konvalescenter som behöver skydd och avlastning när de är relativt stilla. Eventuellt i hagen.

Diverse olika gummerade skor som är menade till ridning har kommit och gått genom åren men som sagt, att glidmomentet försvinner/minskar ökar risken för skador. Hästar behöver ett visst glidmoment och utan det ökar risken för förslitningsskador. Det kan bli som att rida med vinterbrodd hela året.

Ni bukefalosare som är duktiga på det mesta. :)Har ni tips på bra hästskor som jag kan tänkas sko min häst med som gör att han inte glider på asfalt med? Han har vanliga skor i dagsläget men då han glider och halkar mycket med bakhovarna som inte är bra då han har en skada runt ena bakknät måste jag hitta ett bättre alternativ för att han ska funka optimalt och bli frisk. Jag kan tyvärr inte komma ifrån asfalten och att vara barfota är inte ett alternativ.

Jag har hört att det finns gummibeklädda/gummiskor är dem bra?
Tacksam för alla svar.
Inom travet använder vi coromantskor (även kända som guldskor) en hel del för att de är hållbara och har en liten greppkant runt om. Bra eller inte för just din häst får du nog avgöra i samråd med vet/hovis.

På körhästarna använde vi roadnails när de skulle jobbas mycket på asfalt, just för att hjälpa till att mota halkrisken lite.

Roadnails är inte skor utan söm med hårdmetallkärna. Dock är de flesta hovslagare inte jätteglada i att slå i sådana.

Jag hade också testat road nails. Rider man mkt på asfalt så slits ju sömskallarna på vanliga söm fort och blir hala.

Det har jag aldrig hört faktiskt.

Men som andra sagt redan så får du följdproblem om du tar bort glidfasen.
Jag skulle inte bara prata med veterinären utan också hovslagaren.

Den härdade kärnan är mycket hårdare än vanlig söm och är därför, tydligen, inte så rolig att arbeta med. I värsta fall kan det gå flisor ur hammaren.

Dessa har jag hört väldigt bra om!
Screenshot_2020-06-17-06-26-38-324_com.android.chrome.webp

Det kom ju en gummiklädd sko som blev populär tills alla hästarna blev halta.
Det är just glidmomentet de behöver för att inte ta upp vridningen i lederna.

Det var den gamla modellen av Öllöv som gjorde hästarna halta, vet inte om det är samma problem med den nya modellen.

Däremot är det flera distansryttare ink. jag själv som använder duplo och easyshoe, gissar att dessa är mer "plastiga" än "gummiga" och därför har ett visst glidmoment jämfört med gamla Öllöv.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 900
Senast: Centaur
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·
Utrustning Min ena häst är riktigt duktig på att skada sig i hagen. Han rispar sönder sig på båda insidans bakben (skenbenen) vilket resulterar i...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: Buck
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 992
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar