Hästsjukhuset Strömsholm.

BusBarro

Trådstartare
Eftersom min häst blev så dålig en fredag kväll var Strömsholm det bästa alternativet. På lördagsmorgonen lastades hon in och vi åkte de 15 milen dit.

När vi kom dit var det inge folk där (?). Jag hade ringt och sagt att jag kommer runt klockan nio. Efter en stund kom någon och öppnade och harplade ur sig: "oj, kommer det en häst?".

Bra information till personalen med tanke på att dom typ var 4 st som jobbade den dagen.
Det tog en himla tid innan vi fick hjälp och sen bestämdes det att hon skulle stanna kvar.
Senskada var den aktuella diagnosen, senan spolades rent och det skulle inte vara något mera med det.
Efter 3 dagar hittade dom en till skada, en mekanisk hovskada.
Detta åtgärdades efter 1 dygn och efter 5 dagar fick hon komma hem.
Hon har inte blivit ett dugg bättre och dom verkar inte alls ha någon koll på sjukhuset.
Var där på återbesök igår (för fjärde gången) och dom kunde inte ställa någon diagnos varför hon fortfarande inte kunde gå på höger bak eftersom hovslagaren konstaterade att hoven var helt bra.

Ultraljud gjordes av senan och leden efter mycket tjat från hästägare (jag). Vet hittade ingenting på ultraljudet men något fel måste det vara annars skulle hon inte vara halt!
Det jag tycker är riktigt dåligt med Strömsholm är att dom är väldigt slarviga och man får jättedåliga instruktioner om hur man ska agera efter besöket med hästen.
Visst, vi hästägare måste ta egna initiativ och fråga själva men ligger det inte i veterinärens intresse att hästen ska bli bra och tas hand om på rätt sätt?

Detta återbesök gjorde mig ännu mer förvirrad än vad jag var från början.. Det går inte att prata med dom heller för frågar man något om vad dom tror det kan vara så säger dom: "Vi spekulerar inte i det nu".

Jag blir så ledsen för jag tycker så synd om hästen eftersom hon gått skadad i fyra veckor nu och får inte njuta av sitt andra sommarbete...

Vad tycker ni? Hur ska jag göra för att få ett svar eller för att få hältan utredd?

Vad har ni för erfarenheter av Strömsholm?

MVH Frida

Jag har bra erfarenheter av själva hästjukhuset men jag gillar inte en veterinär som jobbar där. Men efter att jag följt med en i tjej i stallet till en annan veterinär där så tycker jag att det är kanonbra.

Det får man väl inte diskutera på forumen, men jag kan ju skicka ett pm.

Usch. Ryser när jag läser ditt inlägg.

Har dåliga erfarenheter, vill inte gå in närmare på just det 'fallet' jag tänker på men personalen struntade totalt i hästen och var mest sur för att dom varit tvungna att åka in dit och operera (nattetid). De 'glömde' viktiga saker som att ge hennes föl mjölkersättning (trots flertalet påminnelser från oss) och liknande.

Händer det nåt liknande igen och hästen klarar av en lite längre transport så åker vi hellre till Skara i så fall.

Jag har mycket bra erfarenheter av Strömsholms hästsjukhus. Jag har varit där med min unghäst för hältutredning 2 gånger + många återbesök. Har alltid blivit bra bemött och stött på trevlig personal! ;) Kan alltid ringa "min" veterinär för rådgivning.

Hej.

Jag förstår dig. Jag blev bara så ledsen när inget hände.
10 000:- helt åt helvete kändes det som..
Jag ångrar mig så fruktansvärt att jag inte åkte till Ultuna..
Men nu åker jag utomlands en vecka och är hon inte bättre när jag kommer hem tänker jag åka till Ultuna.
Vet du om dom kan skicka journalen till ett annat sjukhus?

MVH Frida

Du måste begära ut journalen, eller iaf skriva på ett medgivande att de får skicka den vidare till annan klinik. De kan inte vägra att skicka journalen vidare om du som ÄGARE kräver det.

Knepigt det där med veterinärer och kliniker hur olika folk kan uppfatta dem. Själv åker jag helst inte till Ultuna pga egna dåliga erfarenheter och samtidigt har jag EN vet. på "min" klinik som jag helst inte åker till så det är ju oftare enskilda veterinärer man har haft dåliga erfarenheter av än en hel klinik....

Jättetråkigt med din häst!!

Själv är jag överlag mkt nöjd med mina erfarenheter av Strömsholm. Det finns dock vad det gäller alla kliniker folk som är missnöjda, säkerligen i många fall med all rätta. Någon skriver i denna tråd att de hellre åker till Skara nästa gång. Det skulle inte jag göra, för därifrån hat jag dåliga erfarenheter. Alltså tror jag att det har väldigt mkt att göra med dels vilken vet man får och dels hur alla andra omständigheter är huruvida man känner sig nöjd och väl emottagen osv, och både nöjda o missnöjda kunder finns nog hos alla kliniker. Man får lita på det man själv tycker funkar, o de veterinärer man själv känner förtroende för.

Något jag tycker är både tråkigt och jobbigt är att man ofta, på nästan alla kliniker jag varit på, o jag har under årens lopp testat många (S-holm, Skara, Mantorp, Ultuna, Mälarkliniken samt ett par mindre ställen), måste stå på sig så mkt för att de verkligen ska undersöka ordentligt o engagera sig (Mälarkliniken var det mest positiva undantaget i detta fall, TYCKTE JAG, de engagerade sig verkligen i min häst utan att jag behövde tjata :) ). Jag upplever det som om många veterinärer gärna vill hitta enkla lösningar och sedan nöjer sig där (jag menar nu inte att det inte finns några enkla lösningar på något, för som tur är gör det ju det oxå). Jag har med två hästar fått tjata till mig vidare utredningar där man faktiskt har hittat felet efter grundligare undersökningar, men troligen inte hade gjort det förrän i ett betydligt senare skede om jag själv inte stått på mig o krävt mer.

Detta lär man sig ju till slut, men jag tycker inte det ska behöva vara på hästägarens ansvar att tjata till sig en ordentlig undersökning (o inte bara en tuppkamsspruta i kotleden...). JAG kan tjata. Jag är vuxen, har lång erfarenhet och är dessutom inte rädd för att stå på mig. Det är en enorm skillnad mot en fjortonåring som kommer med sin första ponny som blivit halt, och har sin lindrigt hästkunniga pappa med sig som chaffis o moraliskt stöd...

Tycker alltså att veterinärer rent generellt ( sedan finns det ju alltid undantag- heder åt dem!) skulle engagera sig mer, och att inte engagemanget skulle bero på vem kunden är, hur mkt h*n kan o hur högt h*n skriker... DE är proffs... VI som hästägare ska kunna lita på att de gör sitt yttersta för att ställa korrekt diagnos och ge en bra behandling. Det är det vi och försäkringsbolagen betalar för.

Hoppas det går bra med din pålle!!

Min häst fick åka in akut på Strömsholm i oktober, buköppnas, var kvar 13 dagar och fick sen till slut även somna in där. Jag tyckte att personalen på Strömsholm var väldigt bra och trevliga och fick intrycket av att de gjorde allt för att hjälpa min häst och "ta hand" om mig och berätta vad som hände osv. Jag är väldigt nöjd!

/ Maris

Jag måste få berätta om en postivit veterinärhistoria som inte har med Strömsholm att göra utan ett annat hästsjukhus i landet.
Jag hade en längre tid haft hältproblem med min häst utan direkt förbättring. Efter en längre konvalecens ringde behandlande vet en SÖNDAG KVÄLL och undrade hur det gick "för du borde väl ha satt igång hästen nu?"...

Tala om dedikering! Till saken hör att aktuell veterinär inte lyckades ställa diagnos, det gjorde till slut den urduktige Jonas Tornell - men ändå!

Du har helt rätt.
Alla upplever juh sakerna individuellt.

Mälarkliniken har jag bara bra erfarenheter (förutom hovslagaren, men det är en annan lång historia).
Dom är väldigt trevliga där och BRYR sig verkligen. Kanske beror det på att det är en mindre klinik (?) vet ej.

Jag HOPPAS verkligen att Flamma är bättre om några veckor och att vi inte behöver lägga ut mera pengar på veterinärbesök, jag tycker det har blivit för mycket nu.
Jag har varit på Strömsholm 6 gånger med min nuvarande och endast EN gång har dom ställt rätt diagnos och hästen blev återställd. Det tycker faktiskt jag är dåligt eftersom Strömsholm ska ha den bästa tekniken i Sverige när det gäller veterinärundersökningar (enligt Ridsport och dom själva).

MVH Frida

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar