Nej, jag menar inte användning av pengar för att underlätta handel, när jag säger "kapitalism", jag menar det marknadsekonomiska system som byggts upp egentligen efter medeltiden i västvärlden, där systemet behöver växa i volym och vinster hela tiden.
Alltså det system som vi lever i idag.
Äganderätt, är något som försvararna av det rådande systemet drar upp, eftersom det var något som Marx ville ta upp till diskussion i "Das kapital", Marx ville inom kommunismen dra in äganderätten, och "dela ut" produktionsmedlen.
Hans tänkande var fortfarande kvar i delar av det feodala systemet, där gods, godsägare, adel, och rik borgerlighet (stadsboende med rikedom), var fysiska ägare av produktionsmedlen, som var åkrar, boskap och fabriker.
Inte ens Marx ifrågasatte ägandet av "normala bondgårdar" eller eget hus, eller lägenhet. Det var makt- och kapitalkoncentrationerna han ville åt.
Att sedan Lenin och senare Mao (bl.a.) valde att tolka Marx teorier, som att staten skulle ta över allt, får stå för dem.
Idag är det det lite mer komplicerat, med superrika, som äger immateriella rättigheter, som Musk som äger X (Twitter) eller okända (kinesiska staten?) som äger TikTok, eller stora aktiebolag som som äger andra elektroniska plattformar.
De här "elektroniska diktatorerna" sätter agendan avseende hur vi ens får diskutera och medger gladeligen spridning desinformation, så länge de tjänar pengar.
Så vem ska få lov att äga och administrera informationskanalerna, är en mer relevant fråga idag.