Hästsäljare stämd för tredje gången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsäljare stämd för tredje gången

Svår situation. Även en läromästare kan vara tuff att rida.
Svårt att förstå situationen när man inte sett flickan rida... Många faktorer kan spela in när en häst kastar av en ryttare.
BRÅKIG ponny? BUSIG ponny? En häst som TESTAR gränser? En RÄDD häst?

ja listan kan bli lång...

hmmm en läromästare för mej e en häst/ponny som alla kan rida,har tävlat,e lätt att hantera och lasta( e oftas över 12år).

enligt mej så e detta inte en läromästare om den kastar av sin ryttare 3g.....så jag tycker köparen har rätt....

Hur kan man gå tillväga för att stänga hennes verksamhet både för hästarna och köparnas skull?
Om jag nu tror rätt person..

Jag tror oxå jag vet vem det är.. börjar hon på M?

Tänkte oxå på om de var hon. Men vet inte. Hon har ju inte haft några annonser nu på länge.

Det beror väl på vad man menar med länge. Hemsidan har legat nere några veckor, men det har kommit någon ny saluhäst ändå under tiden.

Immer

Svår situation. Även en läromästare kan vara tuff att rida.
Svårt att förstå situationen när man inte sett flickan rida... Många faktorer kan spela in när en häst kastar av en ryttare.
BRÅKIG ponny? BUSIG ponny? En häst som TESTAR gränser? En RÄDD häst?

ja listan kan bli lång...

Fast i min värld är en läromästare en häst som INTE gör ovan nämnda saker, utan som överser med fel hos ryttaren och försöker hjälpa till.

En läromästare ska inte vara tuff att rida. Sen får man ju givetvis titta till ryttaren. En häst som är läromästare för mig som ridit hela livet kan självklart vara lite mer svårriden än en läromästare för en nybörjare, men för ryttarens nivå ska hästen vara lättriden och kunna mer än ryttaren.

Att en häst har talang och erfarenhet innebär inte att den är lämplig läromästare.

En "superläromästare" ska ju inte bete sig så. Men nu vet vi ju ändå inte vad som orsakade avkastningarna. provreds inte hästen innan köp?? Nu erbjöd hon sig ju byta ut hästen och det borde ju köparen kunna godta.

Jag undrar samma sak. Om ponnyn var så oregerlig så borde den ju ha varit besvärlig under provridningen också?

Sedan har jag genom åren märkt att det jag kallar "åka av hästen" kallar många andra "avkastad av hästen". Så ibland är det lite vem man frågar vad som hänt när häst och ryttare ofrivilligt skiljs åt i ridning.

PM:Ahenns hemsida jag vill bara försäkra mig om att det inte är Madde som jag har anlitat till att få sålt ett fullblod inom familjen.

Nu erbjöd hon sig ju byta ut hästen och det borde ju köparen kunna godta.

Det är så denna försäljare brukar göra. Erbjuda en annan häst. Och om det inte finns någon som passar köparen så är det köparens fel.

Det har funnits många trådar på Buke om henne och henns affärer.

Tre gånger i tingsrätten bara i år. Låter inte så bra va?:angel:

just i det här fallet tror jag mig känna till hästen sedan flera år tillbaka. den såldes till henne i tron att hon skulle ha den livet ut som "rida-i-skogen-häst", och fick den för en betydligt billigare peng än tänkt, just för att hon verkade seriös.
Några månader senare ser vi SAMMA häst TILLBAKASÅLD till vårat län, och utannonserad som "läromästare".. :confused:

De som sålde hästen sålde den just för att den inte längre ville riktigt lika mycket som ryttaren. Vägrarde på hinder och var allmänt bångstyrig.

Fruktansvärt att duktiga människor ska behöva hålla på med sådan handel och sådant lögnaktigt spel!

Hur kan man gå tillväga för att stänga hennes verksamhet både för hästarna och köparnas skull?
Om jag nu tror rätt person..

Det bästa sättet att utrota oseriösa hästhandlare/uppfödare är att INTE KÖPA HÄST av dom, då blir det ointressant för dom att fortsätta i längden!

Billig i inköp betyder allt för ofta dyr i längden:mad:

Det beror väl helt och hållet på vad det är för slags läromästare! = vad det är man ska lära sig. Vill man lära sig RIDA så behöver hästen inte nödvändigtvis vara varken lättriden eller särskilt snäll bara den har förmåga och gör rätt när ryttaren gör rätt. Däremot om man är nybörjare så kanske man vill lära sig att rida hästen i en enklare form och bygga självförtroende. Det var detta köparen påpkade eftersom hon ville ha en LÄTTRIDEN läromästare. Då är denna ponnyn kanske inte så bra.

Däremot har jag svårt att välja sida i denna fråga. Säljaren har säkert klara besked om vad som gäller vid återköp osv som köparen borde ha skrivit under och godkänt. Däremot kanske man kan göra undantag från de reglerna för att slippa stämning? Då har det kanske gått lite väl långt. Har en känsla av att jag också vet vem det här handlar om... hmm:crazy:

Det är så denna försäljare brukar göra. Erbjuda en annan häst. Och om det inte finns någon som passar köparen så är det köparens fel.

Det har funnits många trådar på Buke om henne och henns affärer.

Tre gånger i tingsrätten bara i år. Låter inte så bra va?:angel:

Utan att på något sätt försvara denna försäljare så är det inte helt ovanligt att hästförmedlare har erbjudande om bytesrätt. Inget unikt - jag vet flera stycken som har det så. Detta brukar också köparna upplysas om innan de köper. Själv skulle jag aldrig köpa häst på det viset - vad garanterar att det finns någon annan häst man tycker om?

Sen kan jag tycka att eftersom det rör sig om ett försäljningsstall så innebär det att säljaren knappast kan känna hästen riktigt ingående. Det är säkert ingen längre tid hästarna befinner sig där. Det borde man som köpare förstå och ta hänsyn till.

Att en häst sedan "förvandlas" och uppför sig illa efter en tid i nya hemmet borde inte förvåna en hästvan människa.

Min egen häst var hur trevlig som helst när jag provade honom hos säljaren (privat säljare) ett flertal gånger och likadan var han första tiden hemma hos mig. Men efter ett tag när han "landat" började han med en del fasoner som t ex att vägra gå från gårdsplan, ta bettet och sticka etc. Han började också bli lite väl knuffig och bufflig.

Detta tolkade inte jag som att jag köpt en dålig och elak häst utan som ett försök till att testa mig - om jag verkligen var "chefen".

Kan tillägga att nu är han samma trevliga häst som jag en gång fastnade för hos säljaren.

Jag vet också vem denna försäljare är men jag vill poängtera att jag inte känner henne och aldrig har handlat av henne.

Jag vet inte hur mycket man egentligen kan skylla på henne men det är lite sneddrivet när det bara är kritikerna som "öser på". Det finns även nöjda kunder men de hör man inte.

Senast ändrad av en moderator:

Kan tänka mig vem det är, Och är det hon så fick vi oxå hem en helt annan häst än vad som beskrivits och vår bytes rätt upp till 2 månader tror jag hon glömde bort;)

Håller med dig om att man inte behöver blivit lurad bara för att problem uppkommer med hästen man köpt.
Och härligt att du var medveten om att det nog bara var att jobba på med hästen så skulle du "få tillbaka" hästen du provred! :)

Jag har flera exempel på att hästar kan sluta fungera hos ny ägare utan att säljaren dolt ngt. Och tillika att köparen inte är en dålig hästägare/ryttare på ngt vis.
Tex en häst var förutom mkt lätthanterlig och bussig att rida en sådan där som hoppade på allt. Lugnt och stadigt, massor med placeringar och vinster tom 1,30. Samma ägare hela livet.
Hos ny ägare som red helt ok gick inte hästen runt en enda bana! Det var bara stopp, stopp, stopp! Tillbaka till säljaren, hästen blir rosettplockare igen.
Måste ju i sådana fall vara personkemin som inte stämmer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Helgens tvåstjärniga tävlingar har gett flera placeringar till svenska ryttare med tredje plats på 1,40-höjder för Ida...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
769
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
874
Senast: Ylva86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
1 028
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama