Sv: Hästsäljare stämd för tredje gången
Det är så denna försäljare brukar göra. Erbjuda en annan häst. Och om det inte finns någon som passar köparen så är det köparens fel.
Det har funnits många trådar på Buke om henne och henns affärer.
Tre gånger i tingsrätten
bara i år. Låter inte så bra va?
Utan att på något sätt försvara denna försäljare så är det inte helt ovanligt att hästförmedlare har erbjudande om bytesrätt. Inget unikt - jag vet flera stycken som har det så. Detta brukar också köparna upplysas om innan de köper. Själv skulle jag aldrig köpa häst på det viset - vad garanterar att det finns någon annan häst man tycker om?
Sen kan jag tycka att eftersom det rör sig om ett försäljningsstall så innebär det att säljaren knappast kan känna hästen riktigt ingående. Det är säkert ingen längre tid hästarna befinner sig där. Det borde man som köpare förstå och ta hänsyn till.
Att en häst sedan "förvandlas" och uppför sig illa efter en tid i nya hemmet borde inte förvåna en hästvan människa.
Min egen häst var hur trevlig som helst när jag provade honom hos säljaren (privat säljare) ett flertal gånger och likadan var han första tiden hemma hos mig. Men efter ett tag när han "landat" började han med en del fasoner som t ex att vägra gå från gårdsplan, ta bettet och sticka etc. Han började också bli lite väl knuffig och bufflig.
Detta tolkade inte jag som att jag köpt en dålig och elak häst utan som ett försök till att testa mig - om jag verkligen var "chefen".
Kan tillägga att nu är han samma trevliga häst som jag en gång fastnade för hos säljaren.
Jag vet också vem denna försäljare är men jag vill poängtera att jag inte känner henne och aldrig har handlat av henne.
Jag vet inte hur mycket man egentligen kan skylla på henne men det är lite sneddrivet när det bara är kritikerna som "öser på". Det finns även nöjda kunder men de hör man inte.