Hästsäljare stämd för tredje gången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsäljare stämd för tredje gången

Är det den jag tänker på så kommer det ytterligare en stämning snart...

Ja det är den du tänker på, och samma som sålde häst till Flicka93 (hur har det gått för dig förresten Flicka93?)

håll oss gärna uppdaterae vad som händer.

Samma hästhandlare försökte sälja en bekants fd häst, det var traingelmärkt och hade absolut inte varit ridbart skick på föera för mer än möjligt vis några enstaka kortare skrittpromenader då och då, den försökte hon sälja som allround häst.

Ja det är den du tänker på, och samma som sålde häst till Flicka93 (hur har det gått för dig förresten Flicka93?)

håll oss gärna uppdaterae vad som händer.

Samma hästhandlare försökte sälja en bekants fd häst, det var traingelmärkt och hade absolut inte varit ridbart skick på föera för mer än möjligt vis några enstaka kortare skrittpromenader då och då, den försökte hon sälja som allround häst.

Vad har hänt med Flicka93 ?? Är hon i tvist ?
Som sagt jag är på gång med en stämning nu så nu kör jag på och hoppas på det bästa !!

Hejsan, Det har väll gått skapligt. Vi fick hem en ny häst, + att vi fick betala 15 tusen. Hon vägrade betala tillbaka pengarna och vår jurist trode det skulle kosta oss mer att gå vidare med fallet. Dock får vi skylla oss själva som inte provred men den hästen var inte i närheten av det hon sa.

Den gick ex inte att leda till och från hagen och vi kom bara upp på hästen innan vi åkte av.

Jag tror jag vet vem det är.
Jag praoade hos henne i september, och det var inte det bästa stället att bo på precis.
Hästarna fick mögligt hö, jag och den andra som också var där fick slita sönder medans hon satt inne vid datorn.
På nätterna åke vi runt inne i stan 220 km/h.
Veckan efter jag hade åkt hem kraschade hon sin nya bil.

Så här skriver hon på sin hemsida apropå den missnöjda köparen:

Folk som ringer och säger att dom ramlat av sin häst typ 3 gånger på ett ridpass o ch sedan är det mitt fel att ungen inte klarar av att rida världens snällaste läromästare. Ta ridlektioner eller köp en gunghäst borde man då svarat!

Trevlig inställning till kunder hon har. Undrar om hon upprepar de orden i tingsrätten.:angel:

Hon vägrade betala tillbaka pengarna och vår jurist trode det skulle kosta oss mer att gå vidare med fallet.

Kanske läge att passa på nu när hon har några aktuella fall i tingsrätten?

Och idag står det på Ridsports hemsida:

Hästförmedlare anmäld för vanvård

En hästförmedlare i Helsingborgstrakten, som tidigare blivit stämd av missnöjda kunder, har nu även anmälts för vanvård av några kunder.

Anmälan är baserad på vad kunderna har sett på gården och gäller magra hästar med tovig och raggig päls, vilket tyder på misskötsel enligt anmälarna. De såg även minst sex hästar gå ute dygnet runt utan vare sig regn- eller vindskydd eller torr liggplats. Det skriver Helsingborgs Dagblad.

- Vi har ännu inte hunnit åka ut för att titta, men ska naturligtvis göra det, säger en miljöinspektör i Helsingborgs kommun till tidningen.

Det allvarligaste, enligt miljöinspektören, är uppgiften att hästar går ute dygnet runt, vilket de inte får så här års. Inspektören påpekar även att inga av de klagomål som kommit in tidigare mot hästförmedlarens hästhållning har varit befogade.

"Det allvarligaste, enligt miljöinspektören, är uppgiften att hästar går ute dygnet runt, vilket de inte får så här års."
Visst är det underbart. Att lydnaden för regelverk är viktigare än realitet.
Säg mig ni som kan detta, när är det värst för en häst att vara ute?
När det är +8 grader i december eller när det är +8 grader i september? Eller tillochmed i Juni när det har varit minus grader?

Ja, eftersom jag bor i Helsingborgstrakten precis som denna säljare skulle jag säga att värsta tiden är just nu. Innan det blir minusgrader. Det regnar mer eller mindre oavbrutet här och det blåser som fan. Hagarna är blöta och leriga och hästarna kan inte lägga sig och vila någonstans utomhus. Kyla är inte det värsta väder som kan drabba en häst. Tvärtom. Fryser det så blir det torrt.

Men du brukar ju ha lite egna regler vad det gäller hästhållning. Med alla dina nick.

Det är ju jättebra att de skriver sånt i tidningen innan de åker ut, då kan man ju rätta till alla felen....

Lånar sista knappen.

Jag har ganska länge förundrats över vad detta är för typer, inte bara just den nu aktuelle utan det finns fler i dennes krets.

Om man läser på hemsidorna så verkar det vara mycket för syns skull, man skriver vitt och brett om sina köer på praktik, köer på visningar etc.

För mig känns det hela lite "något man lekte som barn"

När jag var liten så lekte jag att jag hade ridskola, jag gjorde scheman, hästlistor, lektioner, planeringar osv. Allt på papper och låtsades att jag verkligen var ridskolechef.

När jag läser på dessas hemsidor så slås jag av tanken att det hela skulle kunna vart ett av mina projekt som barn, dvs en dröm.

Nu är ju den stora skillnaden att här handlar det ju faktiskt om riktiga levade hästar och riktiga hästköpare.
Jag uppfattar det som om att dom leker, fast på riktigt!

Att köpa in ett gäng billiga hästar utomlands för att sedan sälja dom dyrt till ofta okunniga första häst köpare det är ju inget nytt, sådant kommer ju alltid att finnas.

Jag vet att det går att göra riktig klipp utomlands, har själv erfarenhet av sådant, men allt som oftast är det dessa handlare handskas med rent skräp.

Tänk om hästköpare kunde inse det och inte ryckas med i tanken av att de får en ruskigt fin häst/ponny med stor kapacitet för 30 laxar.

Tänk om dom kunde förstå att om nu denna häst hade den enorma kapacitet så skulle prislappen vara mycket högre.

Jag skulle vilja råda första häst köpare, speciellt barnfamiljer att kanske i första hand vända sig till sin ridskola när de ska köpa ponny, få råd av sin instruktör. Kanske inns det någon ridskoleponny som ska säljas efter trogen tjänst eller kanske vet din instruktör om någon ponny lämplig för just dig.

Om föräldrarna skulle börja i den änden så tror jag att många första häst erfarenheter skulle bli oerhört mycket mer lyckade.

Barnen får en bra start på sitt egenhästliv och kan sedan avancera i sin ridning.

Men det är ju bara vad jag tycker!

Hej snälla pm mig vilket stall det är. Blev nämligen rek att lämna min unghäst som jag hade proböem med och som bara kastade av mig för försäljning för hon skulle kunna fixa till honom och sen sälja honom. Hon svarade knappt aldrig på mina sms eller när jag ringde svarade hon så var allt bra. Men det visade sig efter 1 1/2 månad så tog hon kontakt med mig att han kastat av en prov köpare och undrade vad hon skulle göra med honom och då visste hon om dessa problem innan hon fick honom. Så jag tog hem honom men jag betalade 7500 för ingenting och hon hade problem med honom redan från början berättade hon när hon lämnade honom. Då frågade jag redan från början om hon hade problem och hon erkände ej det. Så det hade varit intressant och veta om det är denna. Hon körde också honom till helsingborg djursjukhus där jag mötte upp för jahg ville ha ryggen kontrollerad och hon hade närmare än han behövde åka 30 mil med mig och hon hade 15 min dit. Då var det hennes pappa och en praktikant som kom med honom för hon kunde inte:angel:. Hade varit intressant och se om det är samma människa. Yrbin

Och idag står det på Ridsports hemsida:

Hästförmedlare anmäld för vanvård

Anmälan är baserad på vad kunderna har sett på gården och gäller magra hästar med tovig och raggig päls, vilket tyder på misskötsel enligt anmälarna. .

Jag känner inte denna människa överhuvudtaget, har varit i kontakt med henne endast men som sagt, känner henne inte.
Däremot vill jag säga att bara för att man har magra och toviga hästar hemma betyder inte att det är hon som har fått dom till det skicket.
Jag har många många många gånger fått hem hästar i USELT skick, Hovarna går att förbättra på en gång av en utbildad hovslagare, däremot hull kan ta tid på vissa hästar. Mina hästar äter så mkt hö dom orkar, och vissa blir lite rundare ganska snart. Men dom magraste kan ta tid att få upp i hull.

Jag tycker det är tråkigt att det blir så mycket påhopp på en hästförmedlare. Vi kommer inte ha några kvar som vill sälja hästar och ponnier i priser runt 25 - 40 000 kr. Min erfarenhet är att folk förväntar sig att få väldigt mycket för de pengarna. Oftast ganska orealistiska önskemål som bygger på okunskap hos köparna. Ofta har köparna även en orealistisk syn på sitt eget kunnande både som ryttare och hästmänniskor. Kan det då hänga samman med ponnyns/hästens dåliga uppförande!? En ponny testar, det vet vi ju alla. Sen har vi andra omständigheter som mat, utevistelse, motion mm. Jag har varit i kontakt med köpare som tycker att ponnyn ska fungera perfekt även om den bara rids 2-3 ggr i veckan och med en "nybörjare" på ryggen så att den aldrig blir ordentligt avrastad. Här har ju även köparen ett ansvar. Men visst, säljaren har också ett ansvar att säga nej till köpet om hon inte tror att det blir bra och det kanske hon bör göra oftare, för sin egen skull. Men jag tror inte att hon har tvingat någon att köpa...
jag tycker även att köpare ska vara noga med provridning, gärna flera gånger. De flesta säljare har öppet köp, utnyttja det, trots att det kostar lite. Det kan det vara värt i längden och säljaren tar inte de pengarna för att bli miljonär. Det kostar att få tillbaka en häst och man vet inte i vilket skick den är i när den kommer tillbaka. Det går att förstöra en häst väldigt mycket på 3-4 veckor. Dessutom är inte vinstmarginalen så stor på en häst som kostar lite. Säljaren blir inte miljonär...
Jag säljer också ponnier, i mindre skala, och holländska ponnier, då jag tycker de är fantastiskt trevliga och så rätt i typen. Jag tycker så mycket om mina små "godingar" och jag brukar tänka att det är mitt ansvar att ponnyn kommer rätt och jag ska kunna leva med försäljningen. Känns det inte rätt för mig så får det vara. Men jag har också slutat med de billigare ponnierna!!!! Den kundkategorin är inte lätt att tillfredställa även då det finns många trevliga spekulanter också. Eloge till er!:bump:

Tänk på ordspråket: det är aldrig ens fel att två träter....

*KL*

Av ren nyfikenhet letade jag upp sidan, där påståendet om 'köp gunghäst' finns. (Och fick en liten chock när jag såg kompisens hyfsat nysålda häst till salu där..). Jag har dock ingen aning om det är den säljaren som är omskriven i ridsport, utan där går jag bara på vad som sagts här på buke. Men om vi talar om den förmedelaren så visst är att vara hästförmedlare ett slitigt yrke, men dels tycker jag inte riktigt om hemsideägarens attityd, men ffa så om man lyckats bli stämd tre ggr samma år, då ÄR det något som inte är riktigt som det ska. Då bör man verkligen se över sitt yrkesval, för då har man upprepade ggr misslyckats med att på rätt sätt beskriva aktuell häst och/eller på rätt sätt bedömma köparen.

Tre gånger är inte otur om man frågar mig.

men ffa så om man lyckats bli stämd tre ggr samma år, då ÄR det något som inte är riktigt som det ska.

Tre gånger är inte otur om man frågar mig.

Precis. Jag handlar inte själv med hästar men har en kompis som lite då och då köper in ponnyer billigt utbildar dom och sedan säljer hon dom vidare till nya hem. Iregel har hon ponnyer i de billigare prisklasserna dvs ponnyer för "hemmabruk" och för tävling i lättare klasser.

Hennes ponnyer är INTE dyra precis eftersom hon a/ inte är en gnidig person b/ hon tycker att vanliga familjer inte ska behöva betala 50 000 för en promenadponny. Hon har företag men hon har vare sig hemsida eller annonserar ut sina ponnyer. Hon säljer på djungeltelegrafen och har byggt upp ett bra rykte. Har hållit på i sådär 10 år med denna verksamhet ( som inte är hennes huvudinkomst). Det började med att hon sålde när hennes egna barn först växte ur sina ponnyer och sedan tröttnade på hästar.

Men hon har inte blivit stämd EN enda gång och har haft mycket få missnöjda kunder.

Så nog finns det hästhandlare och hästförmedlare som är ärliga, serviceminded och gör ett förbaskat bra jobb.

(Observera att jag tog upp detta som ett gott exempel och jag kommer inte förmedla min bekantings kontaktuppgifter till folk som läser detta eftersom det ej är en annons...)

/KT

Jag har suttit och läst hästannonser för mitt eget höga nöjes skull de senaste åren, och jag har varit inne på den stämda kvinnans hemsida flera gånger och förvånats över omsättningen av hästar. Finns det verkligen någon rimlig chans för en försäljare att bilda sig en uppfattning om den häst man säljer och att den passar ev köpare på så kort tid som högst någon vecka? Jag har oxå reagerat på ordval som "prisdumpning", "först till kvarn " etc ,vilket i mina öron inte klingar speciellt seriöst.
Jag förstår ju att det finns mindre och mer seriösa försäljare ( jag antar att terese är en ponnyförmedlare vars hemsida jag besöker i stort sett dagligen för att se på bra bilder och filmer(tolkningsfilmen på russet var himlans bra!) )men på det hela taget är jag skeptisk till näringen som sådan. De som lever på att sälja hästar har ju räkningar att betala varje månad precis som vi andra och är man då inte stadd vid ordentlig kassa av födsel och ohejdad vana, har en rik make/maka eller ett välbetalt jobb vid sidan av så är man ju beroende av att just sälja hästar. Och då är det i mina ögon fullt möjligt att det säljs hästar till människor som inte borde ha köpt häst överhuvud taget för att pengarna måste in....Och naturligtvis även att det säljs hästar som överhuvud taget inte borde säljas....Åtminstone inte till det syfte som står i annonsen.
Jag tycker att man som köpare skulle ha dragit öronen åt sig redan vid annonsformuleringen . En sån fantastisk och bra ponny finns nog bara i sinnevärlden , och nog inte för det priset ens där....

Har också varit inne på denna hästförsäljares hemsida och läst och kan till viss del hålla med henne. Det finns köpare som har orealistiska förväntningar eller som hon själv skriver "man får inte en Briar eller Flippan för 20-30 tusen". Men jag tror att det är väldigt viktigt, i synnerhet när man säljer billiga hästar, att vara övertydlig och inte undanhålla eller skarva i sin hästbeskrivning. För vet man varför hästen är så billig så kanske man sänker sina förväntningar.

Har själv köpt en häst av denna tjej och kan väl säga att så här i efterhand är jag rätt nöjd men....den var ju inte direkt det kap jag trodde den var :smirk: Hästen var mager och hade en total avsaknad av muskler, den var BETYDLIGT lägre än vad som uppgetts dessutom visade det sig att hästen var B-reggad pga pappan ej var godkänd. Detta var inget som framgick av säljarens beskrivning. Man kan väl säga att jag fick vad jag betalade för, knappt. Tror inte att jag skulle få mer för den idag trots att jag fodrat upp den samt jobbat med den. Hade trotligtvis kunnat få en häst i samma ålder och utbilningsgrad som varit både normalstor, i hull och med rena papper, för samma pengar. Det är en jättetrevlig liten häst men hade jag haft all information från början så hade det kännts schysstare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Helgens tvåstjärniga tävlingar har gett flera placeringar till svenska ryttare med tredje plats på 1,40-höjder för Ida...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
769
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
874
Senast: Ylva86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
1 028
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama