Sv: Hästsäljare stämd för tredje gången
Lånar sista knappen.
Jag har ganska länge förundrats över vad detta är för typer, inte bara just den nu aktuelle utan det finns fler i dennes krets.
Om man läser på hemsidorna så verkar det vara mycket för syns skull, man skriver vitt och brett om sina köer på praktik, köer på visningar etc.
För mig känns det hela lite "något man lekte som barn"
När jag var liten så lekte jag att jag hade ridskola, jag gjorde scheman, hästlistor, lektioner, planeringar osv. Allt på papper och låtsades att jag verkligen var ridskolechef.
När jag läser på dessas hemsidor så slås jag av tanken att det hela skulle kunna vart ett av mina projekt som barn, dvs en dröm.
Nu är ju den stora skillnaden att här handlar det ju faktiskt om riktiga levade hästar och riktiga hästköpare.
Jag uppfattar det som om att dom leker, fast på riktigt!
Att köpa in ett gäng billiga hästar utomlands för att sedan sälja dom dyrt till ofta okunniga första häst köpare det är ju inget nytt, sådant kommer ju alltid att finnas.
Jag vet att det går att göra riktig klipp utomlands, har själv erfarenhet av sådant, men allt som oftast är det dessa handlare handskas med rent skräp.
Tänk om hästköpare kunde inse det och inte ryckas med i tanken av att de får en ruskigt fin häst/ponny med stor kapacitet för 30 laxar.
Tänk om dom kunde förstå att om nu denna häst hade den enorma kapacitet så skulle prislappen vara mycket högre.
Jag skulle vilja råda första häst köpare, speciellt barnfamiljer att kanske i första hand vända sig till sin ridskola när de ska köpa ponny, få råd av sin instruktör. Kanske inns det någon ridskoleponny som ska säljas efter trogen tjänst eller kanske vet din instruktör om någon ponny lämplig för just dig.
Om föräldrarna skulle börja i den änden så tror jag att många första häst erfarenheter skulle bli oerhört mycket mer lyckade.
Barnen får en bra start på sitt egenhästliv och kan sedan avancera i sin ridning.
Men det är ju bara vad jag tycker!