Hästrna ute när det är svinkallt?

Sv: Hästrna ute när det är svinkallt?

Grabben får gå ute, som alla sina andra kompisar:banana:
Han har tjockt täcke och fri tillgång till hö.
Så han klarar sig fint.

Vi släpper alltid ut våra hästar hur kallt det än är, däremot så kanske vi tar in dom lite tidigare för att vattnet i stallet fryser.

Jag har lösdrift, så mina går alltid ute. Hitills har de inte på något sätt visat att de mår dåligt av det.

mina hästar åker ut dom. klär på dom mer sedan har mina alltid hö ute nuförtiden så dom klarar sej.

Om det är över 10- så åker mamma å jag upp på morgonen och sätter på dem termotäckena och sätter ut dem i hagen. Om det är under ca 10- så släpper morfar ut dem utan täcken på förmiddagen.För det klarar dom ju självklart av utan att frysa för dom har gått utan täcken hela vintern och har fått en rejäl päls.

är det typ över 18 grader utan sol så får dom stå inne.

Senast ändrad av en moderator:

Mina är ute varje dag. Vid allt för dåligt väder får de komma in tidigare.
Dom har blivit väldigt bortskämda nu när det är kallt. De vill inte dricka sitt vatten dom har inne utan helst varmvattnet de får ute:rofl:
Vissa dagar då det blåser och snöar kan man inte gå förbi hagen utan att de gnäggar och vill komma in...som sagt bortskämda:angel:

min är också lite bortskämd.Står vid staketet och vill in vid ca 1 men då får han lunch i hagen så han får gott vara ute lite till om det inte blåser och/eller regnar. Får gå in ca 3 så rider jag sen blir det inne resten av dagen. Eftersom jag har min häst i ett stall där det är ridskola så måste han gå in senast när dom går in vid 3 annars hoppar han ut och springer in själv :smirk: om han är själv ute.

hur brukar ni rida när det är svinkallt då? Ska jag hoppa eller rida dressyr är jag inne i ridhuset och där är jag även om det är riktigt kallt ute. Annars brukar jag rida ute nästan varje dag. Dock inte hårt om det är kallt.

et_flikkan skrev:
Min häst är extremt tålig mot kyla. Nu när det är 10- här i sthlm så går hon med 1 täcke ute. Och har inte ett enda täcke på sig inne. På kvällarna blir det runt 17- och hon kommer in vid 8-9 men hon klarar sig.

håller med !
men våra tinkrar går utan täcke i 10-15 minus o reagerar inte alls .
om det är kallare än 15- får dom en enkelt regntäcke på sej o dom klarar sej fint och dom står ute 12 timmar eller hela dygnet .
så klart har dom fri tillgång till hö o vatten o vindskydd .
Det är tåliga djur det !:banana:

Mina får gå ut i alla väder. Om det stormar/regnar hårt så kan dom få komma in tidigare. I vanliga fall tar jag in 20.30-21.00 men är det riktigt dåligt väder kommer dom in tidigast 16.00. Är det endast kallt går dom ute som vanligt.

sannaaah skrev:
Idag när jag kom till stallet märkte jag att vissa inte släppte ut sina hästar pga att det var 25 minus ute. Jag klädde på min klippta häst fleecetäcke,thermotäcke och vintertäcke med halstäcke och ut i hagen med hö. Jag tycker hästarna borde tycka bättre om att gå ute så länge dom inte är extremt frusna. Hur gör ni?
Jag är ju en såndär extrem person... :D ;) Min häst går på lösdrift och är ute dygnet runt året om. Hon är ej klippt, men om hon vore skulle jag helt enkelt täcka henne lite extra vid hård kyla. (nu har hon inte täcke). Vi hade förut lösdrift för unghästar och de gick ute utan problem även ner till -30 grader som det var under någon vecka i december det året. När det är såpass kallt ser jag till att vindskydd är ordentligt halmade och vi ger också extra mat vid mer än -15 grader ute. Är det ner till -30 ger vi i princip fri tillgång. De enda gånger jag sett hästar frysa har varit vid blötsnöväder och kring 0 grader; en gång var det på våren när en del av vinterpälsen släppt och det kom blötsnö en hel dag. Då tog vi in dem så att de fick torka. Den andra gången var det en unghäst som frös (litet russto som var yngst i flocken). Hon fick också gå in med sällskap under natten och torkade och var glad o pigg igen.

Ska väl säga att det rör sig om islandshästar också.

Men vänta nu, du sa något i en annan tråd om ylle? eller? vad var det du sa, kan du inte fördjupa dig lite i de här med procenterna:D

Nyyyfiken :p

Våra hästar går ut varje dag oavsett väder.
Dom har mat i hagen och täcke på sig.
Sen kan dom få gå in tidigare om det är riktigt dåligt väder men det är inte många dagar om året.
Tycker det är helt fel att ha hästarna inne bara för att det är kallt. Förra vintern var det -31 en morgon när jag släppte ut hästarna. På med täcke, ut i hagen och ge hö. Inga problem.
I vinter har det hittills inte varit så kallt här.

Jo jag har pratat täckes fakta och procent förr, det stämmer.
På begäran får jag väl upprepa för att svara på din fråga:

Jag sade nog tex: regntäcken som är ofodrade, kyler ner hästen om det är minusgrader/kallt ute, därför att du trycker ner pälsens normala förmåga att resa sig, och erbjuder inget värmande foder i utbyte mot pälsens egen förmåga. med andra ord, ett fodrat täcke i kall temperatur är att rekommendera för att hästen ska ha chans att hålla värmen.

bomullstäcken är 50% av isoleringen jmfrt med pälsens egen isolerings förmåga.

dubbla täcken ökar isoleringen med endast 15%. det är effektivare att ha ett tjockare täcke. dessutom förstörs andas funktionen av dubbla.

Hästen har en komfort zon på 20 grader. alltså har du hittat ett täcke som håller den varm i x temperatur, finns ingen anledning att dutta med olika tjocklekar för att temperaturen ändrats med 5 grader hit eller dit.

Ju högre metabolism och högre kondition hästen är i, desto bättre håller den värmen. Tävlingshästar med andra ord, står emot kyla mycket bättre än en hobby häst i sämre kondition, även om tävlings hästen är klippt osv, än hobby hästen som inte ens är klippt. Dock är det ju oftast tävlings hästen man ser med mest och tjockast täcken på sig.

ja där fick du lite på begäran. :D

Är det inte fler än vi som har hästar som inte VILL gå in?

Oavsett väder, men speciellt nu när det varit kallt!
Vi har dem ute i stor skogshage med fri tillgång, och ofta får vi fjäska in dem på kvällen efter en heldag i hagen. Och varför skulle de egentligen vilja gå in? De har allt de behöver ute. Hästar vill ha mat, vatten, skydd och rörelse, inte en varm säng och en kopp té... :angel:

/Jossan

Mina hästar går ute varje dag vare sig det är 10+ eller 30-. Varmblodet som är lite mer känsligt av sig (fryser när det regnar och blåser samtidigt, behöver täcke då) , klarar sig utmärkt när d t.o.m var -30grader förra vintern, utan täcke. :banana:
Nu i vinter är de ute hela dagarna fr. 06-21.00. Tidigare/senare beroende på dag, och vill helst inte in på kvällarna, visar tydligt att "vi trivs jättebra här ute i hagen matte, vi behöver inte gå in". Dock får de sova inne eftersom jag hyr stall...:(
Kallblodstravaren klarar allt i princip... :love:

//Zsara

Jossan skrev:
Hästar vill ha mat, vatten, skydd och rörelse, inte en varm säng och en kopp té... :angel:
/Jossan
:rofl: :bow: Eller hur.... tänker inte prova o ge mina té, då ska de väl ha det jämt sen. :D

Jossan skrev:
Är det inte fler än vi som har hästar som inte VILL gå in?

Oavsett väder, men speciellt nu när det varit kallt!
Vi har dem ute i stor skogshage med fri tillgång, och ofta får vi fjäska in dem på kvällen efter en heldag i hagen. Och varför skulle de egentligen vilja gå in? De har allt de behöver ute. Hästar vill ha mat, vatten, skydd och rörelse, inte en varm säng och en kopp té... :angel:

/Jossan
Min pålle vill inte heller gå in, oavsett väder. Även om alla är inne så står han utanför och tittar in.
Nu får han gå i lösdrift så problemet är löst.

*knapplån*

Till er som tar in hästarna så att vattnet i stallet inte ska frysa:

Varför måste hästarna in och agera element när det finns andra sätt att se till att vattnet inte fryser?
Jag skulle tro att de hellre var ute om de fick välja själv.

Ingen halshuggning tack! Bara en stilla undran. ;)

sannaaah skrev:
Idag när jag kom till stallet märkte jag att vissa inte släppte ut sina hästar pga att det var 25 minus ute. Jag klädde på min klippta häst fleecetäcke,thermotäcke och vintertäcke med halstäcke och ut i hagen med hö. Jag tycker hästarna borde tycka bättre om att gå ute så länge dom inte är extremt frusna. Hur gör ni?

Nu har jag ju mina hästar i lösdrift, och dom har inte visat något tecken på att dom mår dåligt när vi haft -25 härute.
När jag hade mitt travsto i travträning hade hon fått vara ute även om vi haft det riktigt kallt, som -30...

Mina hästar har på sig regntäcken OM det regnar....Vill inte dom ska få "vattenpöl" i ryggen......Går ända in i ryggmärgen.....:crazy:
Annars är dom UTE dygnet runt oavsett väder.....Dom har ligghallen, och sen så har dom även boxar inne i stallet ifall något akut skulle hända dem.....

Hästarna klarar sig utmärkt oavsett kylan, bara dom har grovfoder i hagen så........Tränade/starthästar ordentligt med täcken o mat, så fryser dom inte.... ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 001
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 965
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar