Hästrna ute när det är svinkallt?

sannaaah

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet märkte jag att vissa inte släppte ut sina hästar pga att det var 25 minus ute. Jag klädde på min klippta häst fleecetäcke,thermotäcke och vintertäcke med halstäcke och ut i hagen med hö. Jag tycker hästarna borde tycka bättre om att gå ute så länge dom inte är extremt frusna. Hur gör ni?

Sv: Hästrna ute när det är svinkallt?

När det är över 20 grader kallt eller extremt dåligt väder är hästarna inne.Vi har vår ponny i ett privatstall.Eftersom dom inte hat tillgång till hö hela tiden när dom år ute så får dom vara inne vid extrem kyla.Dom var alldeles tossiga en dag när det var 20 gr kallt.hoppade och kickade och for omkring,så vår ponny som går tillsammans med en annan ponny fick sig en törn,så en stor bula på halsen efter en spark troligtvist,det värsta är att det fryser i stallet när hästarna är ute hela dagarna vid kyla.Idag hade vattenkoppen fruset.Dom verkar nöjd när vi släpper in dom,dom har varit ute nu,men fått gå in tidigare.Vet inte vad som är bäst.....men dom dör ju inte av lite kyla,men finns det någon gräns för vad som är FÖR kallt...

Kyla är ingen fara, så jag har alltid haft hästarna ute oavsett gradantal. Ett schysst täcke, mycket mat och varmt vatten ett par-tre gånger om dagen är allt som behövs för att även den mest frusna häst ska klara extrem kyla.

Det beror ju inte enbart på temperaturen. Min häst frös inte alls i sitt täcke när det var -35 men det gjorde hon när det var -26 oxh blåste småspik.
Valacken hade täcke först vintern som treåring. Vintrarna innan hade det varit ganska så kallt men han frös inte alls i sin föl/unghästpäls.
Lyckligtvis kanske jag ska säga för han nille inte alls ha något på sig(hingst då).
Givetvis hade de vindskydd.

mina hästar är frusna. jag skulle inte släppa ut dem en hel dag iaf
om de var -20. troligtvis skulle de få vara ute mitt på dagen en
stund, men sen skulle de ställa sig vid grinden och vilja gå in och då
skulle de få göra det. även fast de har massa täcken och skydd mot vinden. hade vart en annan sak om jag haft tåliga islänningar med vinterpäls och fri tillgång till hö, men nu är inte läget så.

Eftersom mina hästar bor i utebox får de vackert stå ut med kylan när den kommer. Och jag tror att de har det bättre ute i hagen än instängda i boxen, åtminstone så länge det inte blåser ishavsvindar och styv kuling.
Täcken efter väder, och massor av hö i hagen, så klarar de sig ute.

Immer

kyla tycker inte jag är någon fara, emn kyla kombinerat mer regn eller blåst tycker jag är värre

Nä det har du rätt i - utan grovfoder klarar de sig dåligt i extrem kyla.

ang dubbla täcken så hjälper det marginellt - dubbla täcken ökar värmen med 15%, det är allt... bättre med ett riktigt riktigt fodrat täcke isåfall - det håller dem varmare. de funkar inte som vi, att lager på lager ofta värmer oss bättre.

Våra går lätt ute i -20 grader, även om det sällan blir det här. De fodras mitt på dagen med ordentlig högiva och går ute till 16.00 då de får hö igen. Totala grovfoder givan är 4 ggr/dag, beroende på häst så är givorna allt från "normala" till i princip fri tillgång för de som funkar bäst på det.

Här går de ute varje dag oavsett väder. okej om det är full storm (typ som den i fjol), då är de inne pga risken för träd som faller i hagen...
Men vid massa minusgrader blir det rejält täcke, och mycket mat som gäller. De går ute från nio till fem.

ikväll så är det -22 grader här och jag har precis släppt in min häst.hon har varit ute sen halv 7 i morse. Hon har fri tillgång på mat i hagen. visa av familjens hästar går ute dygnet runt. dom har givetvis ett vindskydd med halmbädd i och fritillgång med mat.

hm. vi har en gräns i stallet där jag jobbar då vi inte släpper ut hästarna. och det enbart pga att vattenledningarna fryser sönder. det är inte kul med vatten i hela stallet.

I kyla går mina hästar ute.
De senaste dagarna från 8 till 16.30.
Med flera mål ute.

Däremot vid kallt regn och blåst, brukar de vilja gå in vid lunch.

Här får vattnet frysa, hästarna ska inte stå inne för det, men jag har ju bara 5 så det är överkomligt.

Min häst är extremt tålig mot kyla. Nu när det är 10- här i sthlm så går hon med 1 täcke ute. Och har inte ett enda täcke på sig inne. På kvällarna blir det runt 17- och hon kommer in vid 8-9 men hon klarar sig.

I vårt stall har det hänt att hästarna bara fått varit ute någon timme när det varit neråt -25 grader några dar i streck.
Inte pga att hästarna fryser, utan att vattnet i stallet fryser.

Så länge hästarna har hö att tugga på ute så klarar dom sig bra. Så länge det inte stormar eller så dvs.

min häst går ute i ur och skur och kyla minst 12 timmar per dag. Skulle aldrig drömma om att ta in henne för att det är 25 minus ute, det är ju hästar vi talar om..

hon kommer bara in tidigare vid snöstorm, ihållande iskallt regn och nyår samt valborg!:bump: :bump:

Här går hästarna ute från tidig morron till sena kvällen oavsett väderlek, med fri tillgång till foder. Vid ösregn och blåst har de regntäcken på sig och hittills så har jag inte märkt att de skulle frysa nångång. Skulle vi ha en köldgräns på -20 här så skulle de ju inte komma ut på flera veckor under vissa vintrar..:cool:
Det finns värmekablar att köpa till vattenledningar och -koppar så de inte fryser, funkar alldeles ypperligt!!!;)

Man ska aldrig igentligen ha mer än 2 täcken på hästen, för att har man fler än 2 kan hästen inte reglera sin kroppsvätska och värma, och blir då inte varm, utan får klara sig på den luften som ligger mellan kroppen och täcket....vilket inte är speciellt varmt, och hästen mår igentligen då inte bra.

Hörde av min veterinär på ATG att han varit med på något försök när de kört hästar i -40 och hästarna har det aldrig varit problem för utan det är menniskorna som frysit. Det finns ju alla varianter men täckar man dem ordentligt ovch ger dem hö så är inte kyla något problem värre tycker jag det är med regn kombinerat med blåst, mina skulle bli helgalna över att få stå inne även om det var -30 Hortensias matte

Är det kallare än - 25 C går våran ute halvdag. Mildare än så är de ute heldag, vi har ju jämt så här kallt och - 35 C är inte något ovanligt.

Släppte vi inte ut våra hästar när det vore kallt så skulle dom ju stå inne jämt...

~Ingrid (från Älvsbyn, låååångt upp i norr)

Här går de ute- täckade om så krävs - oavsett hur kallt det är. Och de går ute sina 12-16 h/dygn ändå.

De har fri tillgång på grovfoder oavsett väder.

Enda gången de går in tidigare är väder med nederbörd, vind och kring nollan i kombination. Det är också enda väder de FRYSER i trots täcken och mat.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 001
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 965
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar