Såhär var tanken med Hagahill
http://vellinge.lokaltidningen.se/2010-05-28/-Hästanpassat-boende-tar-form-i-Vellinge-90090.html
http://vellinge.lokaltidningen.se/2010-05-28/-Hästanpassat-boende-tar-form-i-Vellinge-90090.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lycka till säger jag bara. Vilken mardröm. 50-100 hästägare i kollektiv....Hej! Jag arbetar som fastighetsutvecklare i Skåne och överväger att bygga ett hästrelaterat boende (cirka 50-100 hus) med gemensamma funktioner för hästintresserade. Känner någon till något liknande projekt i Sverige som jag skulle kunna inspireras av?
/Peter
Dom jag pratar med som vill köpa gård och ha hästar hemma avstår pga att det blir för dyrt med att själv bygga en bra ridanläggning och vill inte lasta flera dagar i veckan för att komma till ridhus och då avstår att köpa minde gård och istället fortsätter att vara uppstallade och/eller väntar tills en mindre gård blir till salu nära en bra anläggning dit det är skrittavstånd till (max 10 min skritt på bra vägar).Jag tror tvärt om, för att det ska fungera så tror jag att det behöver vara en stor, väldriven ridanläggning med staller, och möjlighet för att köpa/hyra lägenhet eller bygga hus i nära anslutning. Viktigt att själva stalldriften drivs som en professionell verksamhet.
Det andra alternativet är väl precis det som provats flera ställen och inte fungerat/gått att realisera?
Problemet är nog ofta att de som planerar den typ av byggen inte har umgåtts med många hästmänniskor med olika inriktning samtidigt och sett alla dispyterna som uppstår om allt och inget. För min del skulle jag aldrig i livet vilja bosätta mig i något som har potential att bli ett bostadsområde som i princip är ett jättelikt kollektivstallsprojekt utan chef.
Jag tänkte inte närmare på siffran innan... Det låter som väldigt många. Och om många har fler än en häst dessutom. Det kommer ju kräva enormt mycket mark för vettiga hagar och flera ridhus/ridbanor, utöver hus och stall. Bra ridvägar önskar väl också de flesta. Och som du påpekar så kan det inte drivas som ett kollektiv. Det måste finnas någon som sätter upp regler, ser till att underhåll sköts och är "chef". Och inriktning (t ex islandshäst, trav eller "vanlig engelsk" ridning) och regler m m måste vara helt klart från början så de som flyttar dit vet exakt vad de ger sig in på. Inte så lätt att behöva flytta från både hus och stall om det visar sig att t ex antal stallpass eller tider för in- och utsläpp ändrar sig mot vad som sagts från början.Lycka till säger jag bara. Vilken mardröm. 50-100 hästägare i kollektiv....
Nä.
Ja, och jag ser fler besläktade utmaningar.Och vad gör man när någon säljer huset och den som flyttar in börjar klaga på hästlukten?