Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det fanns ett utanför Uppsala. Minns inte vad det hette men det floppade totalt har jag för mig. @lil-sis kanske minns?
Edit, Julmyra heter det. Verkar ha blivit enbart travinriktning nu.
Ja precis. Dyrt, för långt ut i ingenting och två motarbetande läger som skulle samsas.Ett av problemen på Julmyra tror (minns ej helt säkert) jag var blandningen av trav och ridning. Och i form av 'ridhästar får inte vara på travslingan, de bara förstör' och dylikt.
Dessutom var väl placeringen i relation till städer lite sådär? Julmyra är rätt långt från Uppsala..
Finns flera liknande försök, vad jag vet har inget av dem fungerat, och i flera fall har det slutat med konkurs och tragedi för byggherren.Hej! Jag arbetar som fastighetsutvecklare i Skåne och överväger att bygga ett hästrelaterat boende (cirka 50-100 hus) med gemensamma funktioner för hästintresserade. Känner någon till något liknande projekt i Sverige som jag skulle kunna inspireras av?
/Peter
Problemet är nog ofta att de som planerar den typ av byggen inte har umgåtts med många hästmänniskor med olika inriktning samtidigt och sett alla dispyterna som uppstår om allt och inget. För min del skulle jag aldrig i livet vilja bosätta mig i något som har potential att bli ett bostadsområde som i princip är ett jättelikt kollektivstallsprojekt utan chef.Finns flera liknande försök, vad jag vet har inget av dem fungerat, och i flera fall har det slutat med konkurs och tragedi för byggherren.
Vet inte om söderby hästby finns kvar.
Vad menar du med gemensamma funktioner? Kommer det vara lägenheter/ villor och finnas stall för boende att hyra in sina hästar där eller kommer det säljas ut små hästgårdar och finnas gemensama ridbanor och tillgång till hästbutik och veterinär?
Ska det vara som det första så tror jag inte på det, det blir för stort och för många som ska samsas. räkna med att varje hushåll vill troligen ha mer än 1 häst om det flyttas till ett sådant ställe.
Det andra kan möjligen funka. Tex 100 hektar som styckas upp på 25-30 smågårdar och sedan samfällighet på ridhus, paddock, gräsbanna och ridslingor.
Det är alternativet med gemensamt professionellt stall som inte gått att driva, vad jag sett. Folk vill kanske inte ha sina hästar just där, de vill ha sina hästar på just det sättet, de vill kanske sälja hästen, så hus med inbyggd stallplats verkar svårsålt. Folk vill inte binda upp sig såpass, särskilt när man ska bygga huset och lägga ut pengar för det, och verksamheten inte kommer att fungera förrän tillräckligt med hus sålts. Dvs att man bygger husen vartefter de säljs, för att minska risken för byggherren att stå med tomma, osålda hus.Jag tror tvärt om, för att det ska fungera så tror jag att det behöver vara en stor, väldriven ridanläggning med staller, och möjlighet för att köpa/hyra lägenhet eller bygga hus i nära anslutning. Viktigt att själva stalldriften drivs som en professionell verksamhet.
Det andra alternativet är väl precis det som provats flera ställen och inte fungerat/gått att realisera?
Det är alternativet med gemensamt professionellt stall som inte gått att driva, vad jag sett. Folk vill kanske inte ha sina hästar just där, de vill ha sina hästar på just det sättet, de vill kanske sälja hästen, så hus med inbyggd stallplats verkar svårsålt. Folk vill inte binda upp sig såpass, särskilt när man ska bygga huset och lägga ut pengar för det, och verksamheten inte kommer att fungera förrän tillräckligt med hus sålts. Dvs att man bygger husen vartefter de säljs, för att minska risken för byggherren att stå med tomma, osålda hus.