Hästrädd i lopp/träning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

vad är det för typ personlighet hos travaren som uppvisar en sådan läggning?

Är detta en läggning som är medfödd?
Och hur vet du isf det före hästen pressas så mycket att problem uppstår och blir svårt att korrigera?

Förklara, och forstätt gärna sedan med att tala om vad ni som hästkännare göra åt saken? :smirk:

Jag har min egen teori, men väntar med att lägga ut den...:p

Sv: Hästrädd i lopp/träning

Min teori är att den är uppvuxen ensam och inte haft tillgång till kamrater... Jag anser att föl och unghästar ska ha minst en jämnårig kompis, helst flera, och lösdrift som unghästar...

Om det helt plötsligt uppstår en hästrädsla hos en häst som inte har varit det tidigare så skulle jag börja leta skador...

Ja just ja, vad jag skulle göra åt saken, stoppa in hästen i en hage med "snälla" kompisar och sedan se till att alltid träna ihop med minst en annan häst för att vänja den. Så vidare det inte är alternativ två, då jag skulle ställa av och gå igenom fullständigt och leta efter varje fel det kan tänkas vara.

Nu handlar det om en häst som är uppvuxen med andra, gått på unghästbeten tillsammans med kompisar.
Byt gärna teori och spåna vidare...

Rikkan skrev:
Nu handlar det om en häst som är uppvuxen med andra, gått på unghästbeten tillsammans med kompisar.
Byt gärna teori och spåna vidare...

Vet att en av våra som gått i flock är rädd..

Så denna tråd ska jag spika..

AM

Rikkan skrev:

Kan det vara en häst som är låg i rang??
Se till att den kan gå med hästar den har övertaget på, för att styrka självförtroendet?

Starta bara från spår så du kan få ledningen... så springer den utav bara ...den.:angel:

Allt beror ju på hur det visar sig...Och hur den är att hantera iövrigt. Många visar det ju på så olika sätt.

Om det bara är i lopp den visar det, kan det ju vara något som har hänt i lopp...

Är den alltid lite rädd för andra?

Här kan man ju fundera på massor av orsaker.Håller med föregående inlägg.
Och lägger till:Kanske hästen ser dåligt?

Nu är jag barnfri och på jobbet och har tid för datorn!!!! Återkommer till dig med hästuppdatering.
Magnesiumbrist ger de symptomen du beskriver.
Men det finns fler. Smärta tex, överkänslighet utanpå kroppen (ifs oxå magnesioumbristsymptom) Bakknäproblem etc.
Man måstege hästen harmoni innan man testar att träna den igen.

I sådan fall gissar jag lite som Giffan att den är ranglåg... Men hur beter den sig? Vill inte vara nära andra hästar, spänner sig eller vad gör den? Har det överhuvudtaget något med andra hästar att göra? Det kan ju vara körningen, ont någonstans osv...

Svarar kort: Nej, detta är inte en häst som är låg i rang. Detta är en individ som dom flesta bara kan drömma om, men något har gått snett.
Den har inte heller synfel.

Vad är det vi människor gör när vi inte stannar upp tids nog, låter hästen springa på denna rädlsa till den blir så stor och domerande att hästen tillslut inte kan trava? Naivitet, arrogans?

Hur ska en häst som blivit travkörd på detta sätt återfår ett förtroende för människan och sedan kunna funka med dom andra hästarna?

Varför uppmärksammas inte detta fenomen tidigare?

Inget speciellt har hänt i lopp.
Hästen är inte rädd för andra hästar annars. Harmonisk.

Bingo!
Du är inne på nått där. Harmoni.
Men varför behöver denna fantastiska tävlingsindivid harmoni, när den är född med en stor portion av den varan och trivs annars ganska gott här i livet?

Tja, om vi människor kräver att den ska tävla så får vi ju ge den nått tillbaka. Harmoni behöver alla hästar och människor.

Just denne individs drivkraft, löpskalle, är av Mental typ-
d v s. ivrig, lättlärd, aningen ofokuserad, konkurrans prägad, osjälvständig, lite splittrad. Därför är denne beroende av ett solidariskt och mentalt stöd från någon annan som ger trygghet för att själv vara i balans. Dennes löpskalle är som en astrologisk tvilling, luftelement eller ett metall i TCM.
Förtroendet är raserat. Hästen känner inte längre någon tillit till människan.

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
vad är det för typ personlighet hos travaren som uppvisar en sådan läggning?

Är detta en läggning som är medfödd?
Och hur vet du isf det före hästen pressas så mycket att problem uppstår och blir svårt att korrigera?

Förklara, och forstätt gärna sedan med att tala om vad ni som hästkännare göra åt saken? :smirk:

Jag har min egen teori, men väntar med att lägga ut den...:p
Kan du förklara mer om hur du menar att hästen är hästrädd? Vad gör den? När och hur märker du att den är rädd för andra hästar?

Kan ha missat svaret trots jag läst tråden :o

Den får panik och galopperar eller skenar...

Denna löpskalle (livsenergi) av mental typ av är kvick och lätt att pressa för mycket, eftersom inget reellt motstånd finns -varken het eller lat, bara en mental önskan om en kommunikation.
Det är ingen buffel som bara dånar fram, inget vulkanutbrott som bara vräker sig omrking, utan en smart en som har tanken som sitt vapen och kan tänka hur saker och ting bör vara i sin drivkraft framåt.
Det är anledningen till oro, ångest och en växande känsla av hopplöshet, panik och tillslut apati eftersom förståelsen inte finns och hästen inte längre har någon som vägleder den. MEN detta är något som kan vara svårt att urskilja eftersom det är en del av personligheten som lätt kan överses. Lätt att skylla på yttre saker...

Har haft hand om en häst som var hästrädd när man körde honom. Han var uppväxt på lösdrift med massa jämngamla kompisar och visade inga tecken på att vara hästrädd. Men efter inkörningsperioden (när det gick att köra honom själv) så kördes han alltid ensam för att han varit lite bakrädd. Så under ca 3 månaders tid kördes han aldrig ihop med sällskap. När jag fick honom som passhäst var han fruktansvärt spänd och på tårna när man körde med sällskap, han var helt enkelt rädd för den andra hästen som kördes brevid. Jag började med att köra i rygg tills han gick avslappnat där, sen brevid fast fortfarande bakom tills han var lugn där. Sen smög vi längre o lägre fram tills vi var helt brevid. Tillslut gick det att köra positionsträning med honom utan att han höll på att dyka ner i diket. Han har idag tjänat 240 000 på 9 starter. (inte min förtjänst då jag "blev av med honom" strax innan debuten tyvärr)

Ganska mkt din förtjänst måste det ju vara iaf... Du har ju tränat bort hans rädsla ju, tänk om du inte gjort det;)

det kan inte vara så att hästen är döv vilket gör den osäker?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 265
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 466
Senast: Wonna
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 887
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka