hästpriser varje månad.

astronaut

Trådstartare
Ungefär vad är det en häst kostar varje månad?

Stallhyran är nog olika per ort och stall så det behöver ni nog ej svara. Men låt oss säga att mat och spån/halm ej ingår.

Sv: hästpriser varje månad.

I sista stallet:

Stallhyra: 600:-
Ensilage: 1,25:-/kg
Havre: 1:-/kg
Betfor: 3,66:-/kg
Lusern: 3,66:-/kg
Halm: 10:-/balen
Försäkring: 169:-/mån
Hovslagare var 10:e vecka verkning: 200:-

Sen tillkom ju bensin till/från stallet, vaccinationerna 1 ggr/år, träckprov, avmaskning och veterinärkostnad, villket inte hände speciellt ofta..men dom kom förr eller senare nångång. Räknar man enbarty på min stallhyra samt mat, strö och försäkring så slutade summan på ca 1500:-/mån...Billigt ;)...

Stallet: 3 mil utanför Göteborg.

Har två hästar och betlar ungefär likande summa för dem;
Det här blir det på två hästar:
Boxar kallhyra 1000:-
Halm 200:- (ska dock få gratis nu, innan var det 7:-/bal)
Hösilage 600:- (1 bal på 400kg=200:-)
Foder 600:-
Försäkring minns inte vad den kostar :o
Hovslagare var 6-8 vecka ca. 500-1025:- (beroende på om valacken skos eller ej)

Sen tillkommer ju en massa annat som Mynta2 skrev!

Kallhyra (just nu) 550 kr
Halm 300 kr/rundbal, räcker för 4 hästar 1 mån
Krafft Nya Groov 1 säck i månaden ungefär
Betfor, säcken räcker flera månader
Hö 2 kr per kg, 8 kg om dagen ungefär just nu
Försäkring betalas per kvartal, men ligger på drygt 2400 om året
verkas var 7e vecka, 200 kr

jag har rätt billig hästhållning :)

räknar med 1000 kr/mån iaf

Senast ändrad:

I stallet där min mor har sin hästr (och där vi kommer att ha vår häst, till typ samma kostnad såklart) är det rätt billigt...

Kallhyra: 600 kr mån.
Hö: 1 kr/kg (man betalar varje månad för så mycket som hästen har ätit), just nu äter han ca 8 kg om dagen + fri tillgång i hagen.
Havrekross: Typ 1 säck var tredje-fjärde månad.
Betfor: En säck räcker nog väldigt länge.
Mineraler: Räcker också i evigheter.
Kalk: Samma sak där.
Försäkring: Ingen, han är gammal och håller inte så länge till...
Spån: Gratis (stallet bor granne med ett sågverk ;) )
Hovslagare var 7-8 vecka: 600-700 kr...typ.

Men det blir väll typ 1000 kr i månaden sammalagt, OM det inte blir några "oförutsedda" avgifter så att säja.

Lite uppgifter om mina två. En A- och en D-ponny.
Eget stall = 0 kr i stallhyra
Hö ca 2 kr kg = 500 kr/månad
Fibergi 150 kr/25 kg = 150 kr/månad
Halm 6 kr bal = 180 kr månad
Hovslagare 700 kr = 350 kr/månad
Försäkring = 350 kr/mån
Sommarbete 600 kr/år = 50 kr/mån

Ehhh det blev mer än jag trodde! Här slutar notan på 1580 kr/mån. Men det tillkommer ju en hel del saker dessutom... Några exempel:
träningar, tävlingar, underhåll stall/hagar/sandbana, utrustning, hästransport, bil, bensin osv. Jag har lån på transporten, betalar ca 800 kr/mån, större bil än vad jag egentligen behöver (Volvo 940) för att kunna dra transporten säkert och lagligt. Bensinkontot blir garanterat högre än med liten bil! Underhåll på stall/hagar/sandbana kan bli dyrt vissa år. Bara anläggningskostnaden för sandbanan låg på ca 10 000 kr och då gjorde vi allt arbete själva. Utrustning är också ett kapitel för sig som kan bli hur dyrt som helst, jag är inne på min tredje dressyrsadel på fyra år beroende på att pållan ändrar sig i kroppen. Just nu hänger de två "gamla" i sadelkammaren, har haft annons ute men ingen verkar intresserad...
//marti - som trots detta tycker att pållarna är värda varje öre!

Min häst kostar mej max 6-700kr/månad och då är ALLA kostnader medräknade (dvs foder, utrustning, hovslagare, vaccinering, försäkring...) förutom ej förutsedda veterinärbesök men de går ju inte att räkna med...
Ska kanske tillägga att jag har honom gratis i mina föräldrars stall så jag har ingen hyra att betala men i övrigt så betalar jag allt han kostar.

Senast ändrad:

Räknat/månad

Stallhyra(kallhyra):670kr
Spån: 70kr (köper i plastsäckar från såg i närheten)
Hö: 500kr (i snitt, det är ju billigare på vintern med hösilage, men dyrare då man måste ge "torrhö")
Krafftfoder mineraler mm: 400kr
Hovslagare:400kr (räknat på att jag skor ca var 7:e vecka för 700kr)
vaccination/avmaskning: 100kr
Försäkring: 500kr
Manegekort: 150kr
SUMMA: 2790 kr/ månad
(sedan tillkommer ev, veterinärräkningar + att jag tävlar för ca 1000kr/månad i snitt)
Har dessutom 2 hästar (detta är räknat/häst), så om jag ska vara allvarlig, när jag räknar efter såhär har jag ingen aning var jag får pengarna ifrån...

Senast ändrad:

Stallhyra där hösilage ingår 1000kr
Hovslagare: verkning 150 (inte så ofta då lillkillen är 1 år)
Vaccination: Har ju grund vaccinerat nu 450 per gång (2 gånger)
Foder: krafft groov den gamla 165 *2
Försäkring: 180/2 tror jag

Jag räknar bort vaccinationen och räknar med att han ska skos oftare då kommer jag upp i 1580

På betet kommer jag upp i 1230 kr
Bete: 600
verkning: 150 (om det behövs)
Salvor 200 (eventuella eksem och för knott)
Försäkring: 180
Avmaskning: 100

Sen tillkommer eventuella veterinärs kostnade och sen så köper man vanligtvis saker till häste, och sen får man räkna med bensinkostnaden också!

Det kommer att bli dyrare för mig efter betet så jag ska ge honom red mills och havre istället för grooven!

pimy skrev:
Min häst kostar mej max 6-700kr/månad och då är ALLA kostnader medräknade (dvs foder, utrustning, hovslagare, vaccinering, försäkring...) förutom ej förutsedda veterinärbesök men de går ju inte att räkna med...
Ska kanske tillägga att jag har honom gratis i mina föräldrars stall så jag har ingen hyra att betala men i övrigt så betalar jag allt han kostar.
Får man fråga vad du matar din pålle med? Jag har heller ingen hyra för stallet och mina två ponnyer 1 D och 1 A kan ju jämföras med en häst vad gäller mat/försäkring/hovslagare etc och jag hamnar på minst 1580 kr/månaden. Shettisen får rabatt hos hovis så jag betalar bara för 1 skoning.

I min kalkyl borde jag även ha tagit med 2 säckar Kr*fft Protein á 360 kr, 2 hinkar mineral+ á 260 kr samt 2 hinkar fosforbalans á 160 kr. Det har behövts den här vintern för att balansera upp höet...

//marti - som inte får ekvationen att gå ihop

Senast ändrad:

Stallhyra 900:- (står på en stor anläggning fast i ett av 11 små stall)
Hö: 300:-/månad (1 hösilagebal)
Strö: ca 40:- (4 skottkärror spån á 10kr)
Müsli: ca 135:- (köper billigt via kontakter)
Betfor: 30:- (köper också billigt...)
Mineraler, Jäst, olja och annat tjafs ca 100:-

Skoning 650:- för rundskoning ca var 8:e vecka
Vaccination 500-800:- / år (varierar väldigt mellan vet. här)
Ridhusavgift 1200:-/ termin (2400:- /år alltså)
Avmaskning 0-500:-/ år (träckprov, avmasknings medel om det behövs etc)
Försäkring: 0:- för mig eftersom jag är fodervärd. (För min förra häst var det ca 800kr/månad)

Bensin: ca 20kr/resa till och från stallet om man ska räkna med det.

Har jag glömt nåt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama