...hästpratare...

S

skwaller

...har någon träffat eller hört om någon som inte varit riktigt bra?

Denna tråd tänkte jag kunde vara öppen för lite åsikter och funderingar kring hästpratare. Både positiva och negativa erfarenheter är trevliga att höra om. Olika åsikter kring vad man ska tro om dem är också välkomna. Bara så alla vet så finns det en liknande tråd men där vill man mer veta egna erfarenheter, jag vill mer disskutera i ämnet.

Personligen har jag inte använt någon hästpratare. I min närhet har jag dock haft några "vanliga" människor som sagt sig känna av hästar. Slutsaten jag har dragit är att jag kan komma på det mesta själv genom att studera hästen och tänka lite logiskt. Jag har också hört genom bekanta om besök av hästpratare samt läst litteratur av någon och har inte dragit andra åsikter genom detta.

Jag tänker också på det program som Insider sände för några år sedan. De tog flera hästpratare till samma häst och lät dem göra sitt "jobb" och det var inte mycket som stämde. Även några som analyserade genom hårprover via brev åkte dit. Det var även exempel på en stackars häst som hamnade i kläm mellan hästpratare och veterinärer.

Så har jag till slut några tankar... Om det nu skulle gå att höra hästar prata tydligt, varför använder man inte detta mer? Det skulle ju innebära otroliga fördelar inom exempelvis travet om en häst innan ett lopp kunde tala om att den hade ont i halsen eller ont i ett bakknä (bara exempel). Tränare, hästägare och häst skulle alla tjäna mycket på detta! Någon måste väl ha provat och gjort så med mycket stor framgång så att ryktet spridit sig och fler velat prova? Varför är det inte så om det fungerar att prata med hästar?

Vad tror och tycker du?

Sv: ...hästpratare...

...har någon träffat eller hört om någon som inte varit riktigt bra?

Just en sån här inledning, visar genast vilken vinkling man vill ha. Nämligen - SKITSNACK

Insiderprogrammet, som nämns diskuterades nämligen ända ner på dissikeringsnivå, redan på den tiden det var aktuellt.

Därför kommer troligen denna tråd ganska snart att hamna i runda arkivet.

Mvh

IngelaH
moderator

Jag uppfattar det som att frågan inte är fri pga att du själv har väldigt starka åsikter i frågan.

Kommer agera med stor försiktighet i fortsättningen eftersom det helt uppenbart inte är öppet för diskussion. Trodde högre om bukefalos än att modererarna fick blanda sig i öppna diskussioner pga egna åsikter.

USCH!

/Katrin

Så har jag till slut några tankar... Om det nu skulle gå att höra hästar prata tydligt, varför använder man inte detta mer? Det skulle ju innebära otroliga fördelar inom exempelvis travet om en häst innan ett lopp kunde tala om att den hade ont i halsen eller ont i ett bakknä (bara exempel). Tränare, hästägare och häst skulle alla tjäna mycket på detta! Någon måste väl ha provat och gjort så med mycket stor framgång så att ryktet spridit sig och fler velat prova? Varför är det inte så om det fungerar att prata med hästar

Just denna tydliga språkkommunikation anser inte jag att man kan få med ett djur att djuret absolut kan "tala om" att "oj aj oj, jag har sån migrän idag. Kan jag inte få en alvedon, eller boxvila?" Däremot tror jag att med tanke på min tidigare "känsla för katter" att djuret kan "visa" att den vill något med en kroppsdel. Men sen om det är smärta, att det varit smärta, stelt, eller vad det nu är. Det tror jag inte lika stenhårt på.

Utan en djurkommunikatör kan aldrig ersätta veterinärer, equiterapeuter, hästtandläkare, massörer och vad det nu är.

Utan som allt annat, ska djurkommunikation ses som "ett tillägg", för tilläggsinformation om något samt en "rolig grej", när man känner att man har en härlig kontakt med sitt djur. Men det ska tas med en nypa salt och man ska tänka efter både en och två gånger innan man litar blint på en djurkommunikatör. Men det tycker jag även gäller inom hela den "alternativa biten", även när det gäller humanmedicin.

Mvh

IngelaH

Jag tror ej på hästpratare
Sedan tror jag många förväxlar nära kontakt och att man lär sig hästspråket och kan man de så kan man prata!

Jag kan gå in i hagen och ser direkt om min häst mår bra eller inte utan för den sakens skull kunna säga att jag kan prata med henne.
Jag känner henne så väl och får känningar på att något är fel eller rätt.

Jag kan gå in i hagen och ser direkt om min häst mår bra eller inte utan för den sakens skull kunna säga att jag kan prata med henne.
Jag känner henne så väl och får känningar på att något är fel eller rätt.

Men det är ändå en form av djurkommunikation. Det måste du hålla med om. Och som du säger, just den känslan har jag också haft i alla år, mer eller mindre.

MEN på senare år, har jag efter min hästolycka, där jag har haft problem att slappna av och vila, använt mig av andningsövningar och meditation. I samband med det, har jag även fått "synerna" jag berättat om i andra trådar. Så som fler än jag har sagt, att det går att "återutveckla" den formen av kommunikation, som de flesta har från födseln.

Små barn, utan ordentligt språk, kan kommunicera över gränser, utan att prata med varandra på annat sätt än "tankar", "symboler" och liknande. Barn som "leker över gränserna" på semesterorter, finns hur många exempel på som helst.

Det finns ett världsomspännande språkalternativ, frågan är bara, hur, vad och varför det ska användas.

Jag respekterar att folk inte vill tro att det går... Men jag vill också att de respekterar min rätt att tro på att det går... :bow: utan att dra "min tro" i skiten, för ett snedvinklat TV-program för en herrans massa år sen.

Jag respekterar att folk inte vill tro att det går... Men jag vill också att de respekterar min rätt att tro på att det går... :bow: utan att dra "min tro" i skiten, för ett snedvinklat TV-program för en herrans massa år sen.

Om du nu respekterar andra åsikter måste du ju kunna släppa frågan fri utan att känna dig personligt påhoppad, eller hur? Jag har inte på något sätt riktat mig till dig i vad jag skrivit...

En fråga... på vilket sätt var tv-programmet vinklat?

Vidare tror jag att vi egentligen inte tror så olika. Jag kan också "läsa" av och "känna av" djur. Ända sedan jag var bäbis har djuren velat vara i min närhet och jag i deras. Det som jag tror är anledningen till att jag har lätt att förstå djur är dock inte samma som du tror. Jag tror mer på "vanlig" social kompetens, klarsynthet, logiskt tänkande, flockkänsla (vår mänskliga sådana), erfarenhet, mm. (Reserverar mig för att inte varje ord blir rätt här, för jag har inte skrivit ner ord och tanke i detta ämne förut).

Kanske inte så många påstår sig kunna "prata" med hästar. Det finns dock de som säger sig kunna det. Det är svårt att glömma hästprataren i Insider som, när inga fakta stämde, helt plötsligt fick "in" hästen som sa att han bara hade skojat (detta i hästpratarens eget hem). :confused: ...bara som exempel nu...

Jag tycker inte att man ska hoppa på folk som har det som ett trevligt komplement till övrig hästvård utan att lova så mycket. Vill någon dessutom betala för detta så får de gärna göra det också så länge alla är nöjda och glada ingen hamnar i kläm. Men om man börjar lova "samtal" (så som jag tidigare gav exempel på -ont i halsen, knä) mm och tar betalt för det så anser jag att det inte är riktigt rätt. Det är ju ganska öppet för "bedragare" som bara vill tjäna pengar. Alla som sysslar med djur är ju inte guds bästa barn, precis som i alla andra brancher. Det är framförallt dessa jag vänder mig mot. De som kontaktar en hästpratare vill oftast ha hjälp och de som utnyttjar de som behöver hjälp och dessutom tar betalt för det tycker jag gott kan ta lite kritik...:mad: Ibland hamnar ju hästarna i kläm till och med och då är det ju riktigt riktigt illa!:cry:

ps. Min inledning funderade jag mycket på. Ville mest avvika från liknande tråd så vi inte blev ihopblandade. Ledsen att du uppfattade den så personligt stötande. ds.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har anlitat en hästpratare som levererade två mycket övertygande tolkningar, den ena så rörande att jag faktiskt började gråta när jag läste den.
Senare har jag samlat mig och funderat mer, dessutom tror jag att hästprataren kanske visste mer om mig och mina hästar än jag trodde sen tidigare. Har insett att om man googlar så hittar man lätt mina bloggar mm...
Men det var ändå så träffande att jag känner mig osäker.

Vid ett tillfälle träffare jag sedan denna hästpratare hos bekanta. Min häst hade nyligt skadat sig på ena knäet och när jag kom in i köket pratade jag livligt om hur gräsligt det var.
Då avbryter "hästprataren" och frågar "är det höger knä?"
Och det kan man ju tycka var fantastiskt eftersom det var helt rätt!
Men, jag insåg precis när det sas, att jag faktiskt hade tagit mig åt höger knä när jag med yviga gester visade hur trasig hästen var....

Skulle tro att personen i fråga är riktigt duktig på att läsa inte bara internet, utan även både folk och fä på kroppspråket, och när jag nu "avslöjade" mig sådär, så kunde väl personen i fråga inte motstå att stärka upp sin image som kunnig hästpratare :grin:
En mindre skeptisk människa hade säkert fallit för det, är inte alltid man tänker på sitt eget kroppsspråk.

Jag kan tänka mig att detta fungerar i väldigt stor utsträckning, genom att se på ryttarens kropp och snedheter kan säkert en skicklig "hästpratare" läsa mycket, samt ägarens reaktioner på svar osv.

Jag är som synes lite skeptisk mot folk som kan tex "läsa av" en häst från en bild bara, men däremot den kontakten som blir mellan häst och ägare. Den är ju klockren, jag läser min valack som en öppen bok för det mesta. Ofta kan det kännas som att tom hans känslor kommer insvallande, men det kan också vara mina egna som reagerar på hans uttryck...

Ja, det var mina tankar det :idea:

vi har haft 2 olika i stallet, för skojs skull:)
nr ett.. var det larvigaste jag hört.. hon kunde se en röd och en grön flagga, höns, och att han slängt av mig..
har aldrig åkt av den hästen och varför hon gav mig flaggtips har jag heller ingen aning om? höns? öh.. finns inga här. så där fattade jag inget hihi

nr 2. då ringde man en äldre dam, berättade vad häaten hette och var den bor (fniss) men dra på trissor. hon kunde säga att tex Albert har ont i lever, höger fram kota. sen kunde hon oxå säga att albert älskade defileringen på travet då han ansåg sig själv vara snyggast, och att han inte vill prata mer med henne nu för han hade viktigare saker för sig...

albert var en mkt egen herre, som i def alltid var den pampigaste, vi åkte till kliniken och sa såklart inget om vad hon sagt omhästen. gissa vem som åkte hem med vitt bandage hf?

en sak som jag då undrar är.. om de nu kan känna vart hästar har ont, utan att ha sett hästen, kan de inte konkurrera ut veterinärer då? eller varför inte äga en häst själv? de borde ju kunna få dom att bli mega stjärnor? hihi

jag vet inte vad jag ska tro med d var läskigt att allt stämde med albert. hon kollade 2 hästar till och det var samma där, att hon kunde säga saker som bara vi visste.

:banana:

Jag har personligen mycket svårt att tro på att det ska finnas folk som kan få hela livshistorier berättade av hästarna.
Helt enkelt att det biologiskt inte har funnits någon som helst nytta av att för hästar utveckla ett så avancerat telepatiskt kommunikationssystem. Även att signalera var man är skadad är av ren överlevnadssynpunkt mkt korkat av ett bytesdjur.

Har heller aldrig stött på en "hästpratare" som haft rätt på andra saker än sådant som generellt stämmer för de flesta hästar.

Däremot så tror jag mycket väl att det till viss del går att kommuncera med andra saker än läten och kroppsspråk om man har en nära kontakt.

hmmm, en knepig, men rolig diskution. Jag känner mer eller mindre kontakt med djur, speciellt mina egna. MEN de beror även på att jag är bra på att tolka djur, har under mina 15 år inom hästbranchen aldrig blivit biten eller sparkad, å har då hanterat hästar som andra har gått in till med en sopkvast först :O

Ibland, i vissa fall, kan jag känna mer än kroppskommunikation. Där kan jag uppfatta känslor, obehag, ego med mera. Men bara i vissa fall.

MEN! hästars hjärna är som en valnöt i storlek, därför kan man knappast förvänta sig mer i diskutionsväg.. har föga svårt att tro de skulle säga "kommer du ihåg den dagen i maj för tre års sen då vi galopperade över en äng å så var de ett liten stock där som var sååå kul att hoppa över!" den konversationen kan man nog aldrig förvänta sig.. däremot ett scenario där man känner glädje å kan få en inre bild av grönska, full fart å en stock.

Men jag vill verkligen påpeka att skillnaden mellan att läsa av ett djurs beteende å verkligen kommunicera med de är stora skillnader! Att se att ett djur är rädd, eller osäker, kan många lära sig, men att veta att ett djur är rädd för att en incident hände är inte lika självklart att "alla" vet. Jag skulle nog kunna berätta en hel historia om en häst genom att bara studera den i hagen... rent bonnförnuft helt enkelt..

Så jag tror de finns såna som verkligen är säkra på sina "kommunikationer" med djur, men jag tror att de allra flesta som utger sig för att kunna de har "bara" en extra känsla för djur och kan läsa av dem med stor träffsäkerhet. Vad jag har märkt så vill inte alla djur "prata" med en, de allra flesta hästar har stort ego, å de som inte har de är oftast rädda.. Ingen av de två typerna är oftast speciellt "pratglada". Man känner sig ofta "utstött" i närheten av hingstar tex...

Men känner ni till nån som har haft "allt" rätt tidigare, så varför inte prova!

knapp.

Jag är intresserad av detta ämnet och har alltid varit.
jag tror att vissa kan "prata" med djuren, precis som vissa kan se, känna av och höra andar.
Jag tror det mer är bilder som skickas till prataren, eftersom de inte har en lika avancerad hjärna som vi.

Jag skulle tycka det vore intressant att ta ut en hästpratare till mitt sto, och höra vad han/hon har att säga med tanke på alla problem jag har haft med henne, + att hon inte har haft det bra i sina tidigare hem.
Sen vet jag att man inte kan lyssna och lita helt blint på vad han/hon säger, men det vet jag med erfarenhet att man inte kan göra på vet heller.

Men jag vill också att de respekterar min rätt att tro på att det går... :bow: utan att dra "min tro" i skiten, för ett snedvinklat TV-program för en herrans massa år sen.

Hur vet du att det var "snedvinklat":confused: Kände du de inblandade?

TS: Nej jag har inte träfffat någon seriös hästpratare som jag trott på. Jag har träffat en och h*n var en pinsam bluff.

KL

Som sagt, företeelser blir ju inte mer sanna bara för att jag tror på dem. Om jag tror på vättar - betyder det att de finns?

Om någon kunde ge en vettig förklaring till hur hästpratandet fungerar, så kan man ju ta det "under consideration". Har dock inte kommit i närheten av någon sådan förklaring.. :crazy:
Som alla ideer som inte tål granskning är det inte meningen att man ska fråga HUR och VARFÖR - man ska bara acceptera att det fungerar. Skrämmande.

3 utvalda djurtolkar, varav åtminstone en redan hade fått hett om öronen för oskyldigt utpekande i media av "kvacksaleveri" sedan tidigare, "valts ut på måfå...???" av det stora antalet djurtolkar som finns i Sverige, hur procentuellt stor sanning får man fram då?

En programledare, som redan från början hade sin syn och "otro" på "mediala ting". Hur procentuell stor "sanning eller inte..." får man fram då?

Ska man få fram en "sanning eller inte". Då bör man som programledare kunna uppföra sig professionellt och opartiskt.

Mvh

IngelaH

Som tycker att den programledaren kan vara OTROLIGT bra, när h*n verkligen är opartiskt professionell i sitt arbete. Men tyvärr har jag sett ett par rejäla bottennappsprogram med h****. Bland annat djurprateriet, samt fusket med sjukbidrag (har man sjukbidrag, ska man sitta stilla på en stol och bli handmatad annars är man frisk och kan själv ta sig till jobbet och arbeta. Det är precis så som man blir behandlad idag, när man söker hjälp med någonting).

Senast ändrad:

Varför skulle Ashberg ha något stort personligt intresse av att oärligt leta upp falska sk hästpratare? Han bygger sitt program på att leta i skumma brancher och det är väl inte något snack om att folk blir lurade även i denna branch av oärligt folk. Detta oavsett om det finns ärliga "hästpratare" eller ej.

När han undersökte bilar och satte dolda fel på dem var det ju samma sak. De oärliga verkstäderna hängdes ut och de som var ärliga framkom också. Iofs tror jag att det bara var SAAB som var ärliga... men de fick desto mer beröm och tom tårta tror jag. :laugh:

Menar du att man automatiskt är ärlig och ute för att hjälpa människor och djur bara för att man råkar kalla sig hästpratare?

Menar du att man automatiskt är ärlig och ute för att hjälpa människor och djur bara för att man råkar kalla sig hästpratare?

Nej, var har jag sagt det? :eek::eek::eek:

Jag vill bara ha rätten att uttrycka min åsikt och mina upplevelser om att telepati fungerar utan att tvivlarna helt krasst säger "NEJ DET GÅR ABSOLUT INTE!". Men det vill jag säga att telepati i vilken form det än må vara aldrig kan ersätta veterinärvård och annan vård.

Men det gäller även inom humanvården.

Och det finns en hel del inriktningar inom både djur- och humanvård som kan kallas kvacksalveri, så det finns en hel del prefix och trådar här på buke som kan taggas med kvacksalveri.

När jag pratar med folk till vardags, är det inte för att jag vill erbjuda vård vad jag vet. Så varför tror du att all telepati används till vård?

Som jag och många andra sagt tidigare, det roar mig att läsa horoskop och läsa om olika skrockfenomen. Samt att titta på trollerishower, ingen klår Joe Labero, samt att titta på program som "det okända". Men inte LEVER jag efter DE normerna och riktlinjerna för det till punkt och pricka... även om jag fortfarande ogillar fredagen den 13'e pga att det var fredagen den trettonde jag bröt nacken och fredagen den trettonde jag fick avliva en av mina katter.

Utan man kan ha roligt med telepatisk kommunikation ändå, utan att ta det på blodigare allvar än ett sätt att utbyta känslor och kontakt med sitt eget djur, eller en riktigt bra kompis.

Senast ändrad:

Jag tycker det är helmärkligt Ingela att du gått in och låst den andra tråden för att folk inte tycker som du. Du hänvisar till yttrandefrihetslagen. Du ser möjligtvis ingen rättighet för de som INTE köper hästtolkandet som att ha fullständig rätt att uttrycka sina åsikter lika mycket ? Blir väldigt märkligt att låsa en tråd som går ut på att i själva rubriken tillochmed, ta reda på vad olika sidor anser och tycker.

Lite objektivitiet önskas! Tack!

Ursäkta om jag är lite besvärlig nu, men jag har inte raderat ett enda inlägg i dessa hästtolkstrådar, som varit öppna, utan låtit dem florera fritt. Och vad vi som har våra tankar och känslor än säger, så har inte vi rätt att uttrycka våra åsikter utan att de ska penetreras in i minsta detalj.

Så vilken form av objektivitet jag saknar i detta fallet undrar jag.

Lite RESPEKT för ALLAS åsikt- och uttrycksfrihet önskas, TACK.

Senast ändrad:

Ursäkta om jag är lite besvärlig nu, men jag har inte raderat ett enda inlägg i dessa hästtolkstrådar, som varit öppna, utan låtit dem florera fritt. Och vad vi som har våra tankar och känslor än säger, så har inte vi rätt att uttrycka våra åsikter utan att de ska penetreras in i minsta detalj.

Så vilken form av objektivitet jag saknar i detta fallet undrar jag.

Lite RESPEKT för ALLAS åsikt- och uttrycksfrihet önskas, TACK.

På vilket sätt är det yttrande och åsiktsfrihet när du låser tråden för att det ligger inlägg som inte är i linje med din egen teori menar du?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama