hästpratare

Jag hade ute en ganska känd häst pratare för några år sedan till mitt fullblod som jag vet vart med om lite tuffa saker i sitt liv o det slöt med att alla grät som var med, även prataren. Jag blir än idag rörd av att tänka på det hästen visade... Jag tror sten hårt på det! Trotts att jag ibland tänker att om de va bluff så va hen mkt duktig på att få ihop en sådan historia.

Jag har aldrig riktigt trott på sånt här förrän i somras förra året.

Jag hade en häst på foder sen ett halvår tillbaka. Ägaren till hästen var 4 timmars enkel resa bort från oss på ett kalas. På detta kalas träffade hon en trevlig äldre man som presenterade sig och sa att han var djurkommunikatör. Ägaren har aldrig trott på det här men lät gubben prata.

Han sa att hon hade en häst många mil härifrån som var brunaktig i färgen med mycket vitt på benen. Han sa att hästen var ett sto på 10 år. Detta sto hade fått en ordentlig skada på vänster bakben och hade en lång rehabilitering framför sig. Han sa att skadan uppkommit i hagen. Han sa även att hon hade en gammal skada på samma ben som nu var skadat och att den uppkommit när hon var föl men att hon inte hade några problem med den.
Han sa att tjejen hon stod hos var hennes bästa kompis. Han sa att dom två litade på varandra till 110%. Han sa även att denna tjej var strax under 170 cm lång på ca 60 kg. Hon var mörkt brunhårig och att hon hade en mellanstor blandras hund som såg ut som en schäfer. Denna hade problem med sitt ena öra. Han sa även att hästen och hunden är riktigt bra vänner och älskar att leka tillsammans. Han sa även att hösten tyckte det var roligt att hon fått börja hoppa hos tjejen för det tyckte hon var riktigt roligt.

Nu till bakgrunden:
Ägaren sa absolut ingenting till honom förutom att bekräfta om det han sagt var sant eller inte.

Denna tjej hästen var hos är ju jag. Jag är ca 168 cm lång och väger nästan 60 kg och är mörkt rödbrun i håret. Jag har en blandras hund (blandning med bland annat med schäfer) som har schäferns färg. Hon är mellanstor och hon hade precis fått operera örat två gånger pga öroninflammation och blodöra och hade stora problem med det.
Min hund och den hästen var bästa vänner. Dom älskade att leka med varandra i hagen och på ridbanan. Min hund är rädd för nästan alla hästar förutom just den hästen.

Ägaren var i Göteborg och hästen i Linköping så nästan 4 timmar enkel resa bort.

Nu till hästen. Hästen är brunskäck med väldigt lite vitt på kroppen men hade fyra höga vita strumpor. Hon va 10 år och självklart ett sto. Hon skadade sitt vänstra bakben som föl där hon bröt benet samt skadade flera senor. Hon blev bra och har fungerat ypperligt som ridhäst, så hon påverkades inte av skadan.
Hästen hade några månader tillbaka fått en ordentlig skada på ytliga böjsenan vänster bak och skulle stå på boxvila 6-12 månader. Skadan uppkom troligtvis i hagen.
Den här hästen och jag var verkligen tajta. Vi gjorde allt med varandra och litade på varandra till 1000. Hon följde mig vart jag än gick i princip. Hon hade dessutom fått börja hoppa hos mig som hon verkligen älskade. Tidigare hade det bara blivit nått skutt över nått nedfallet träd eller liknande men hos mig fick hon börja hoppa mer regelbundet och hon fick även starta sin första hopptävling hos mig.

Vissa saker som att hästen är ett brunt sto och ryttaren brunhårig kan vara på måfå. Det är väl väl hur majoriteten av hästarna och ryttarna ser ut så i dagens hästsverige.
Men det om min hund kunde han omöjligt veta då ägaren inte ens fått veta att jag har en hund. Han kan omöjligt veta hästens skadehistorik och hur skadorna uppkom och var skadorna satt.

Jag vet inte riktigt vad jag tror på efter det. Han sa flera saker som stämde men minns inte exakt vad.

Jag tror att vissa människor är bättre lyssnare och betraktare än ändra. Och somliga (några få) av dessa har extra ordinär förmåga att läsa av sin omgivning mycket skarpare än andra.
Vissa av dessa människor blir mycket framgångsrika säljare, företagsledare, analytiker och rådgivare. Andra ägnar sig åt att vara medier, djurpratare etc. Det handlar om att läsa av, omgivningen, människorna och samtiden.
Jag kan tänka mig att en oberoende part som kommer in i ett stall och andas in stämningen, ser hästarna och människorna i stallet i ett utanförperspektiv faktiskt kan se sånt som inte inte de inblandade inte ser.

Att hästar älskar/saknar gula hinkar, täcken etc ser jag som att sätta mänskliga känslor på en häst, vilket jag avfärdar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
713
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V