hästpratare

Jag har svårt att tro på hästviskare som talar med hästar. Att det finns de som är otroligt duktiga och kan känna av hästens energier det tvivlar jag inte en sekund på!

En ganska cool sak hände en kompis. Hon ringde nån slags hästviskare efter att hennes häst fick upprepade kotledsinflamationer, de hade åka in och ut till ett par olika kliniker och ingen veterinär kunde hitta den primära orsaken.
Så hon ringde då den här kvinnan som bad henne att titta på och koncentrera sig på hästen ordentligt. Efter nån minut kom kvinnan fram till att det var korset som var problemet och hon skulle se om hon kunde "fixa till" det.
Hästen som stod helt stilla och betade flög plötsligt upp i luften så som att den fick en stöt! När hon sen sa samma sak igen så reagerade hästen precis lika.
Det enda min kompis sagt till kvinnan innan var att hästen hade ont men inte hur eller var.

När de sen åkte in till nästa veterinär konstaterade han att javisst var det korset som var problemet och de kunde behandla rätt.

Och idag när alla vänder ut och in på sig själva och andra i sin omgivning på sociala medier är det mycket lättare att kunna spå och "prata" med hästar :cool:

Rolle
IpL

Det finns en enda person i Sverige som verkligen kan kommunicera med djur på ett djupare plan. Hon är inte dyr.

Alla andra som säger sig prata med djur (oavsett taxa), vad gör de, enligt dig? Bluffar de, eller är de bara mindre skickliga?

Hur vet du f.ö. att just denna person är den enda? Det vimlar av "djurpratare" och andra med diverse påstådda förmågor, om telepati vore möjligt borde det finnas fler. Hur många har du provat, och hur, för att avgöra att just denna person har verkliga förmågor men inte de andra?

@yennork
På de två händelserna som jag har skrivit om tog hästviskaren anteckningar under tiden och vid träffen med mediumet så var jag där med en vännina och vi tog anteckningar åt varandra. Det här med att kunna läsa människor är något jag tog i beakande vid båda tillfällena (är själv en fena på att lista fram saker om folk väldigt snabbt) varpå jag vägde varje ord på våg innan jag sa något. Upplevde vid dessa två tillfällena inte att någon fiskade efter information av mig. Vissa saker som hästprataren sa var i mina ögon uppenbara varpå jag ställde en kontrollfråga som stämde.

Gällande mediumet jag träffade så kan jag inte för mitt liv snacka bort det som hände där. Det var den sjukaste upplevelse jag har varit med om. Jag kan inte förstå eller förklara det som hände.

Jag tror absolut att du försökte vara neutral, men du satt knappast med en säck över huvudet? Det hela visar bara att hästprataren var bra på cold reading, eller att du inte minns exakt hur samtalet gick. Det gör ingen. Det är därför man spelar in, om det gäller en test.

Ska man verkligen utvärdera vad en hästpratare går för ska hästägaren inte vara närvarande. Inte någon annan som känner hästen heller. Om hästpratarens version stämmer med hästägarens får utvärderas av tredje man, inte av hästägaren. Exakt hur man ska gå till väga vet jag inte, det lär inte bli aktuellt eftersom ytterst få med sk mediala förmågor ställer upp på en test. :devil:

Tror man på något så ska man få göra det utan att bli hånad av massa människor som TROR obs inte vet, att det är bluff. Det är viktigt för mig, samma som att vi ska ha religionsfrihet. MEN man måste alltid veta att en hästpratare inte är en veterinär. Mår hästen dåligt eller verkar ha ont någonstans är det en veterinär man ska anlita. Vill man veta vad hästen tänker på eller vad den har varit med om kan man, om man tror på detta, anlita en hästviskare. De som tycker det är blaj och skit kan hålla det för sig själva. Själv kan jag varken säga att jag tror på det eller inte tror på det. Men jag vet inte, precis som alla andra inte heller vet.

Är fascinerad att 2014 tar folk ens ut "hästpratare" men iof lika fascinerad om året hade varit 19xx .

Och jag är fascinerad att folk betalar för att få höra hästen berätta om favorittäcken och gula hinkar, men skriker i högan sky om man som välutbildad akademiker med mycket praktisk erfarenhet vill ha betalt för till exempel foderrådgivning eller beteenderådgivning.. Men kanske om man säljer det som att hästen har sagt att den vill ha en välbalanserad foderstat..?

Skulle vilja veta vem denna "enda person" är..
Om det är den jag tror det är, då är det bara extremt bra cold reading och ett öga för vad hästägaren vill höra.

Vill man veta vad hästen tänker på eller vad den har varit med om kan man, om man tror på detta, anlita en hästviskare. De som tycker det är blaj och skit kan hålla det för sig själva.

Men TS frågade ju i trådstarten om man tror på det och då måste man ju rimligen få svara på det och även lämna en motivering till sitt svar.

...och som sagt, inte mycket man inte kan få reda på genom att googla och besöka sociala medier:banghead:

Rolle, som tar ut veterinär eller massör om det är något:cool:

Jag tycker att det är väldigt intressant men det är ingenting jag tror på. Hade varit väldigt kul att ta ut en hästpratare dock, verkar ligga på 500-1000 kr ungefär.

En bekant till en bekant tog ut en hästpratare till sin valack. Hästen talade om att han så gärna ville se havet. (Han var född och uppvuxen och hade levt hela sitt liv i inlandet och hade på sin höjd sett en insjö, så hur han kunde veta att han längtade efter havet är höljt i dunkel...)
Sagt och gjort, kommande sommar hyrde hästägaren en stuga vid havet, hyrde in hästen på en gård i närheten och lät honom se havet....

Vet en tjej som hade ut en hästviskare till sin häst och tyckte att mycket stämde ganska bra. Ett år senare hade hon flyttat till ett annat stall och tog ut samma hästviskare men fick själv förhinder och lät en annan person möta upp i stallet och presentera hästen. Hästviskaren kände inte alls igen hästen och hade denna gång inte rätt på något alls. Hon "läste" alltså hästägaren och när hon möttes av en person som egentligen inte kände hästen så fungerade det inte.

Tack alla för era berättelser, jag har pratat med 2 st varav de står mycke positivt om en som dock bor söderut. Jag vet inte vad jag tror, men jag tycker det är väldigt intressant! Jag kanske får möjlighet att nån gång i livet får uppleva de själv, om annat när jag blivit lite rikare;)

...och som sagt, inte mycket man inte kan få reda på genom att googla och besöka sociala medier:banghead:

Rolle, som tar ut veterinär eller massör om det är något:cool:
Fast det behöver ju inte vara så att hästen är sjuk eller det är något fel, varför ska man då ta ut veterinär?

Jag har inte läst något i den här tråden som jag direkt skulle vilja kalla att håna någon. Och varför måste man vara neutral? Tycker man inte om något så måste man ju få uttrycka det.

Jag har inte läst något i den här tråden som jag direkt skulle vilja kalla att håna någon. Och varför måste man vara neutral? Tycker man inte om något så måste man ju få uttrycka det.
Neutral kanske fel ord, mer att jag tycker man kan vara saklig och inte nedvärderande.

Hej!
Jag skulle vilja veta om någon använt sig av sk hästpratare. Har de stämt? Tror du på det? Skulle vilja veta allt av din erfarenhet utav detta. Gärna kostnader också! Tack:)

Hästpratare som typ att hästen talar till människor och säger tjenare du appropå ingnting men hälsa min matte att hon kan köpa ett nytt släp för jag gillar de inte. tror jag inte på

Dock tror jag på "pratare" mer som kännare, där man är så känslig att man kan nappa upp hästens språk/signaler och känslor och kan tolka dom .
Jag kan gå in i hagen och bara skriker inom mig jag mår inte bra.... mkt riktigt min häst hade feber och fått en lättare reaktion av vaccineringen dagen innan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
713
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V